На тлі зробленого урядом кроку про призупинення дії державного регулювання цін на пальне потрібно вдатися до низки кроків, які дадуть змогу наповнити паливний ринок, і передусім повернути акцизи.
Про це на своїй сторінці у мережі Facebook написав директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
«Головна причина дефіциту пального – брак достатнього постачання», – зазначив Сергій Куюн, акцентувавши, що Європа паливно-дефіцитна сама по собі. При цьому він констатував, що ми – «перша країна Європи, яка позбулася російських енергоносіїв, і на своєму власному досвіді зараз переконуємось, як складно це зробити і як складно ухвалити рішення про ембарго іншим», оскільки «жодна країна Європи не має досвіду 100% переорієнтації на нові джерела постачання».
З його слів, уряд мав надію, що постачання ось-ось налагодиться, але «після того, як пані Свириденко (перший віце-прем’єр-міністр – ek) особисто побувала у Варшаві на «дизельних» зустрічах із союзниками, оцінка перспектив, судячи з усього, змінилася».
Куюн зазначає, що зі зрозумілих причин уряд не хоче називати речі своїми іменами, але важке рішення про скасування держрегулювання (навіть тимчасове, на два місяці) має на меті збити попит. Прямий і спекулятивний. Розрахунок на черги себе не виправдав, тому перейшли до наступного кроку.
«Що мені не подобається – так це поспіх і створення зайвих очікувань. То ми говоримо про покращення за тиждень, потім за другий. То погрожуємо спекулянтам-мародерам, а потім погоджуємось на зростання цін. Але знову робимо це якось не щиро: кажемо про вільне ціноутворення, але очікуємо 52 грн на бензин і 58 – на ДТ. Це при тому, що в гурті дизпального дешевше за 60 немає, проте є реальні контракти за 65. А головне – знаємо, що впевненості у достатніх обсягах постачання не маємо», – пише глава «А-95».
На його думку, у ситуації з катастрофічним дефіцитом пального слід вдатися до трьох кроків. Перший з них – чесно пояснити людям, що з пальним легко не буде, тому що «ми реально робимо неможливе, будуємо новий ринок, усупереч усьому розгортаємо потоки вуглеводнів із заходу на схід».
Другий – повернути акцизи. «Ви вирішуєте завдання зменшення попиту методом високих цін. Але зараз висока ціна буде за рахунок високої націнки, яка нічого не дає з погляду наповнення ринку. Адже економічних стимулів у трейдерів більш ніж достатньо, проблема не в грошах», – вважає Куюн і додає: – «То нехай ця ціна буде високою за рахунок податків, зиску для держави. Це й людям буде більш зрозуміло: купив пальне за 55-70 грн/л, але ж із них 10-15-20 грн піде на ЗСУ».
І третє, на чому зосередив увагу експерт, на потребі продовження методичної роботи над розбудовою транспортних коридорів.
«Немає простих рішень, без політичної підтримки все буде набагато повільніше. Польща з Румунією не забезпечать необхідного обсягу. Потрібні нові партнери. Зокрема тиснемо на угорців (про реверс нафтопродуктовопроводу трохи поспішили). Працюємо з німцями для транспортування із Західної Європи. Пропрацьовуємо шляхи із Середземного моря», – підсумував він.
Нагадаємо, 15 березня Верховна Рада України ухвалила за основу і в цілому законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану». Одним із тимчасових податкових послаблень є скасування акцизу на пальне і зниження ставки ПДВ з 20% до 7%.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти