У вересні обсяги імпорту ДП оновили рекорд і досягли 678 тис. т, що на 4% більше доволі рясного серпня. Це також максимальний показник від початку повномасштабного вторгнення рф. Більше українські компанії завозили тільки у вересні 2021-го. Активні постачання палива в третьому кварталі скоротили розрив у підсумку з початку року, за дев’ять місяців обсяги були лише на 5% меншими за аналогічний період 2024-го й становили 4,6 млн т. Але про економічне зростання, нажаль, не йдеться — відбувається лише заміщення обсягів Кременчуцького НПЗ.
Вересневий рекорд забезпечили постачання з півдня. Обсяги, що надходили з теплих морів зросли на 9%, до 356 тис. т. Імпорт з західних джерел навпаки скоротився на 1%, до 322 тис. т. в основному за рахунок зменшення відвантажень зі Словаччини, яку змусили понервувати численні атаки безпілотників на нафтоперекачувальні станції трубопроводу «дружба» в серпні.
Румунія у вересні зберегла статус найбільшого постачальника, звідти компанії привезли 159 тис. т, на 6% менше порівняно з серпнем. В середині вересня над паливним терміналом у Констанці почали збиратися хмари, тож частина покупців переорієнтувалася на закупівлі з інших джерел, а решта компаній прагнула до кінця місяця вивезти проплачені партії продукту.
Найбільші обсяги минулого місяця продав Vitaro Energy, його обсяги зросли на 77%, до 61 тис. т. З великим відривом від «вітолівців» закрили вересень Euronova Energies і Socar з 39 тис. т і 36 тис. т постачань. Удвічі, з 29 до 14 тис. т, впали продажі Alkagesta, але найбільше падіння обсягів сталося в Oscar Downstream, вони відвантажили лише 6 тис. т проти 25 тис. т у серпні. Варто зазначити, що «Оскари» були єдиними з операторів COT у вересні, хто не вантажив індійське паливо на український ринок.
Окрім морського дизелю з Румунії також надходив продукт OMV Petrom. Румунський виробник відвантажив 3 тис. т після чотиримісячної перерви.
Імпорт з Греції зріс на 17%, до 136 тис. т. Зростання постачань грецького палива стало реакцією ринку на санкції, що нависли над Констанцею, в сезон високого попиту. Трейдери, що мають контракти Hellenic Petroleum, зробили кілька додаткових дзвінків в Афіни та привезли збільшені обсяги. Минулого місяця понад 70% поставок припало на Cantarell Trading, «Д. Трейдинг» і Rinaco Trade. Жовтень для постачальників грецького палива обіцяє бути ще більш ефективним, згідно з даними enkorr цього місяця очікується понад 30 партій від Hellenic Petroleum і Hellas.
Сезонний попит та перспективи заборони постачань з Румунії позначилися на обсягах імпорту з Туреччини. Минулого місяця звідти привезли 51 тис. т, що на 42% більше порівняно з серпнем. У вересні продукт надходив тільки з НПЗ STAR. Відвантажень індійського палива з терміналу Opet у Мармарі не було, що не дивно у світлі історії з Констанцею.
Захід допоміг
Постачання з Польщі збільшилися на 10%, до 202 тис. т. Зростання забезпечили в основному обсяги ORLEN, тоді як трейдерська ланка спрацювала фактично на рівні серпня. У вересні польський виробник відвантажив 95 тис. т. (+23% до серпня), що стало рекордним показником за весь час спостережень. Підвищений попит на орленівський ресурс з Польщі був викликаний майбутнім ремонтом на Мажейкяї, а також скороченням пропозиції продукту MOL з Угорщини. Втім, на обсягах позначилася й диверсифікація базисів відвантажень. З другого півріччя концерн пропонує паливо не тільки з Журавиці, а й з НПЗ у Плоцьку. Якщо у січні-червні потяги вантажилися тільки з Журавиці, то у вересні на відвантаження з прикордонного терміналу припало менше половини обсягів.
Відвантаження з терміналу в Щецині у вересні зросли з 65 тис. т, до 71 тис. т. При цьому Select Energy (партнер UPG) фактично зберегла обсяги серпня, а Oktan Energy наростив поставки з 12 тис. т до 17 тис. т, що забезпечило ЗПЕК потрапляння у вересневу п’ятірку найбільших імпортерів дизелю залізницею.
Постачання з терміналу PERN у Дембогоже, що приймає морський ресурс з Гдині, зменшилися з 36 тис. т до 33 тис. т. Основні втрати по обсягам понесли Unimot і «Мартін Трейд», які на двох привезли 10 тис. т проти 20 тис. т у серпні. Водночас BP Polska відновила поставки та зробила 6 тис. т минулого місяця.
Імпорт з Литви зменшився на 11%, до 62 тис. т. У вересні з терміналу в Моцкаві ORLEN Lietuva відвантажив рекордні 39 тис. т продукту залізницею. Водночас майже вдвічі, з 41 тис. т до 22 тис. т, впали автообсяги. Відомо, що у жовтні литовці не дали жодної тони у вагонах через проведення ремонту, цим пояснюються збільшені обсяги у вересні.
* * *
Вересень був останнім місяцем активного попиту на внутрішньому ринку, тож у жовтні можна прогнозувати зменшення обсягів споживання. Ремонт на Мажейкяйському НПЗ та заборона постачань палива з Констанци почали змінювати структуру імпорту минулого місяця. Як наслідок у жовтні надалі зростатиме частка поставок з Польщі й Греції.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти