У початок

Настав час: експерт вважає за доцільне повернути акцизи на пальне

Дієвим кроком у вирішенні непростого завдання збалансування інтересів держави (надходжень податків до бюджету) й споживачів (утримання цін) є уніфікація акцизів на бензин, дизпальне й скраплений газ (LPG).

Про це пише директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн у матеріалі «Повернення податків на пальне: як зібрати та як не втратити» для «Дзеркала тижня».

При цьому він зазначає, що якщо казати про оподаткування одиниць енергії, а не обсягу, треба врахувати, що калорійність газу менша, тобто у літрі газу менше енергії, ніж у літрі бензину чи дизпального. Відповідно, акциз на літр газу має бути меншим, а саме — з коефіцієнтом 0,85 відносно бензину, замінником якого автогаз фактично є.

Згідно з розрахунками експерта, якщо орієнтуватися на збереження поточних роздрібних цін на бензин і дизпальне, то його забезпечить уніфікований акциз за ставкою 100 євро за 1000 л (відповідно 85 євро на скраплений газ). У такому разі зросте тільки ціна на автогаз до 33,7 грн/л (27,5 грн/л на поточний момент). При цьому очікуваний обсяг бюджетних надходжень становитиме 3,3 млрд грн на місяць, або 42,3 млрд грн на рік (з ПДВ 7%).

«Щоб вийти на торішній «гривневий» показник (85 млрд грн), треба орієнтуватися на уніфіковану ставку на бензин і ДП обсягом 200 євро (170 євро на газ). При цьому ціна на бензин зросте до 55 грн/л (51 грн на початок серпня), а на ДП втримається в межах 58 грн/л (55 грн зараз). Здорожчає й газ, але збереже ефективне співвідношення з бензином», — пише С.Куюн.

Якщо ж, зі слів експерта, орієнтуватися на останні котирування бензину і ДП на рівні 1000 дол./тонна, що на 15% нижче від середньомісячних, які було взято для вищевказаних розрахунків, то навіть ставка акцизів у 200 євро може минути для споживачів непомітно.

«Сьогодні солідарність суспільства диктує простий принцип: усі мають працювати на бюджет однаково. Неважливо, яке пальне ти використовуєш, за одиницю енергії всі мають платити однаковий податок. Тим більше, як показують розрахунки, йдеться не про космічні цифри», — пише експерт.

Він зазначив, що до війни «нафтові» акцизи давали до 70 млрд грн, або до 2,25 млрд євро на рік (за торішнім курсом). ПДВ на акциз — ще 0,45 млрд євро відповідно. Ставки були такі: бензин — 213 євро/1000 л, ДП — 139, скраплений газ — 52 євро.

Нагадаємо, раніше Сергій Куюн висловив думку, що колишню 20-відсоткову ставку податку на додану вартість на пальне повертати не можна, оскільки держава не може якісно адмініструвати цей податок.

Згідно з оцінками Консалтингової групи «А-95», 2021 року несплата акцизу на пальне складала біля 5 млрд грн переважно через роботу міні-НПЗ, а ПДВ – понад 20 млрд грн. Дослідження експертів неодноразово свідчили про величезну різницю у податковій ефективності різних мереж АЗС, що головним чином вказує на порушення касової дисципліни і фіктивний продаж пального з метою зменшення оподаткування.

Нагадаємо, директор WOG Holding BV Андрій Пивоварський в одному із своїх останніх інтерв’ю заявив, що він очікує, що Верховна Рада України поверне обнулений у березні акциз на моторне паливо вже у серпні.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти