У початок
ТОП-15 імпортерів LPG (частина друга)

ТОП-15 імпортерів LPG (частина друга)

Також є російською мовою

У першу частину річного огляду найбільших трейдерів скрапленого газу потрапило 6 компаній. Аналіз роботи ще 9 компаній  у продовженні опусу Артема Куюна.

Wexler Group. Загальні постачання газу від Proton Energy на адресу «Глуско Україна» другий рік тримаються на одному рівні – 9 тис. т/міс. Як ми писали раніше, 2019 рік видався для клієнтів Proton вдалим, тому бажаючих перепідписати контракт вистачало. Але в 2020 р. індекси знову перекосило, і термовики Proton, зокрема й «Глуско», виявилися у менш вигідному становищі, ніж покупці, прив'язані до «українського» котирування. За нашими даними, гривневих термів вдалося продати всього 3 тис. т на місяць замість 5 тис. т у 2019 р..
Таким чином, обсяг, який команді «Глуско» довелося прилаштовувати у спотовому гурті й власній роздрібній мережі, значно виріс і склав 80,4 тис. т.
Цікавою подією стало підписання терму з «Білоруснафтою» на 500 т на місяць. За словами трейдерів «Глуско», білоруська добавка здорово виручає у спекотні місяці. У 2021 р. постачання з Річиці планується збільшити.


На відміну від попереднього року, у 2020 р. більша частина обсягів «Глуско» пішла у роздріб. Там компанія приросла як на заправках, так і в питомих продажах.
Крім того, очікується, що незабаром до «Глуско Україна» перейдуть обсяги газу компанії «Оптимус LPG», а це ще близько 2,5 тис. т на місяць. Таким чином, у структурі Wexler Group залишиться єдиний трейдер автогазу, а «оптимуси» зосередяться на інших проєктах.
Щоб прилаштувати нові обсяги, трейдерам «Глуско» доведеться ще активніше працювати ліктями у щільному середовищі колег по ринку, зокрема на спотовому ринку. Посилитися на гуртовому терені повинна допомогти нова ГНС у Борисполі, яку компанія оформила в оренду у компанії «Укройлхім».
Для роздрібної торгівлі у «Глуско» є перевірений рецепт – ціна. За рахунок агресивної політики мережа помітно додала в прокачуванні автогазу, що видно навіть неозброєним поглядом на комплексах гравця.

Структура постачання СВГ "Глуско-Україна", тис. т

«КЛО». В останні кілька років столична компанія практично повністю усунулася з аукціонів внутрішніх виробників, перейшовши на імпортне постачання і перекуповування обсягів на внутрішньому ринку. За підсумком року «КЛО» трохи збільшила закупівлю (на 5%), до 73,2 тис. т.
У компанії кажуть, що в березневу кризу увійшли з чималими залишками. «У результаті напружених перемовин вдалося десь скоротити обсяги, десь перенести», – каже представник трейдерського складу київської мережі.

З імпортованих 73 тис. т на газ «Роснафти» припало майже 46, що відповідає рівню 2019 р.. Партнери співпрацюють із самої появи Proton Energy на українському кордоні.
При цьому в 2020 р. «КЛО» відмовилася від терму «Білоруснафти». Його замінили на аналогічні за обсягом постачання від «Гран Прі». По 1 тис. т білоруського газу компанія імпортувала в червні й листопаді. У найбільш проливні місяці розбавляли «клошники» російський ресурс і литовським.
Попри середні ринкові ціни на стелі, «КЛО» залишається найактивнішим учасником у безглуздій і нещадній битві дискаунтерів на кшталт «БРСМ» і «Авантажа». Тільки це дало змогу в 2020 році знову наростити продажі газу, хоч мережа збільшилася всього на один комплекс.

Структура постачання СВГ "КЛО", тис. т

«Сокар». Різкі рухи – це не про «Сокар». Дочка азербайджанської компанії 2020 рік відпрацювала чітко за параметрами попереднього року. Ресурси внутрішніх виробників (не рахуючи десятка вагонів) «Сокар Енерджі Україна» не придбаває, зосередившись на імпорті.
Якірним постачальником трейдера залишається ТШО, щомісячний терм на 3,5 тис. т становить 77% сітки. Ще по 1 тис. т компанія законтрактувала у «Білоруснафти». Епізодичні спотові обсяги в теплі місяці було імпортовано через західний кордон з Польщі й Чехії. Російські постачання з кошика зникли повністю.


Продажами непреміального автогазу преміальна мережа похвалитися не може: «Сокар» передовсім відомий у гуртовому сегменті ринку скрапленого газу, де реалізується три чверті його ресурсів. Тому скорочення попиту в березні-квітні, схоже, серйозно вдарило по гуртовому крилу. У I кварталі 2019 р. компанія завезла 9,2 тис. т, тоді як за три місяці 2020 р. – 11,8 тис. т. Чималий дорогий залишок переповз на «мертвий» квітень.
Аномально низькі ціни «Сокара» на гуртовому ринку часто не знаходять пояснень в українських трейдерів. Кажуть, після 2020 р. у азербайджанських керівників до цього крила також виникли питання.

Структура постачання СВГ Socar, тис. т

«Газтрон Україна». Невеликий, але активний гравець у 2020 р. збільшив обороти на 20%, повернувшись у першу десятку імпортерів після кількарічної перерви. Додав «Газтрон» як за імпортом, так і на внутрішньому ринку, сумарно продавши понад 48 тис. т газу.
В імпорті трейдер був неоригінальним – на ТШО припало його 90%, це на 19 пп більше, ніж роком раніше. Залишок приїхав з Польщі, Росії й Білорусі. Зокрема, «Газтрон» відмовився від терму «Гран Прі», перейшовши на ситуативні закупівлі.


Локдаун трейдер переніс порівняно непогано. Вдалося не тільки помітно змістити відвантаження з березня, але й імпортувати в «дешевому» квітні рекордний місячний обсяг за останні два роки. Якби у трейдера була велика ГНС, ймовірно, вдалося б затаритися дешевим газом ще щільніше.
За наявними даними, на 2020 р. «Газтрон» підписав «довгий» контракт на постачання газом мережі Shell в Україні. Владиславу Колодяжному вдалося посунути таких «зубрів» як «Надєжда» й «Західекотоп», які давно забезпечують Shell пальним. Йдеться про 1,4-1,5 тис. т на місяць. Обсяг невеликий, та й навряд чи конкуренція на тендері дала б змогу прикрутити нормальну маржу, та ситуація в компанії вимагає будь-якого заробітку. Як відомо, в 2019-2020 роках «Газтрон» був змушений відмовитися від низки розпочатих проєктів, помітно скоротити персонал й переїхати у менший офіс.

Структура постачання СВГ "Газтрон Україна", тис. т

«Автотранс». Конфігурація постачань «Автотрансу» виглядає відмінно: 90% заведено в TERM-контракти, які майже рівномірно розподілено між «Роснафтою», «Лукойлом» і ТШО. Залишок ресурсу трейдер підбирає на споті, де дешевше.

З поганого. За підсумком 2020 р. серед великих трейдерів полтавці більше за інших зменшили оберти – закупівля ресурсу скоротилася на чверть, до 45 тис. т. У компанії це пояснюють посиленням контролю і вимог до контрагентів задля уникнення подальших претензій фіскалів.

«Абсолютно легально проданий газ у подальшому може спливти де завгодно, і фіскали завжди починають йти ланцюжком аж до першого продавця. Ми вирішили продавати менше, але спати спокійно», – пояснює зниження постачань представник «СВГ Плюс», трейдерського підрозділу групи «Автотранс».

Структура постачання СВГ "Автотранс", тис. т

«Алінтрейд», «Оптимал Текс», «Ультрамарин трейдинг», Мotto. Наступний учасник рейтингу – ціла група компаній. Розділити їхні обсяги можна, та явно не варто: робота трейдерів на ринку СВГ проходить під прямим або опосередкованим контролем Олексія Костяка. Портфель постачань трейдера, який набирає вагу на ринку, в 2020 р. виріс на 10% і склав 42,3 тис. т. Понад третину обсягу припало на закупівлі у внутрішніх виробників.
Один із основних каналів продажів групи – роздрібна мережа Мotto, газове крило якої курирує Костяк. Залишок продається у гурті стороннім компаніям.
«Оптимал Текс» і «Алінтрейд», що прийшов на зміну «Аксіс Трейду», в структурі групи займаються сухопутним імпортом, якого було оформлено близько 9 тис. т. В його складі – газ білоруських виробників і перевалок, а також російські джерела – такі як «Омський каучук», «Лукойл» і «Газпром». У предлокдаунні місяці група не виявляла активності, імпортуючи мінімальні обсяги під гурт.

«Ультрамарин трейдинг», спільний проект Костяка з Андрієм Кисельовим, з липня став загальним імпортером морських поставок.Момент для старту був не найліпшим. Регулярні та дешевші за рахунок більшого тоннажу човнів «Привату» під горло залили газом південні околиці нашої неосяжної батьківщини. Однак Миколаїв примудрився прийняти з моря більше ніж 20 тис. т LPG. «Оперативність, гнучкість, довіра клієнтів, професійні трейдери», - дуже сухо описують рецепт успіху в «Ультрамарині».

Там також кажуть, що у найближчий час планується старт перевалки газу в Бердянску, де компанія вже дебютувала з імпортом морського ДП.

Структура постачання СВГ групі компаній А.Костяка, тис. т

«Єврогазгруп». Як згадувалося вище, Андрій Кисельов організував спільну компанію «Ультрамарин трейдинг» з Олексієм Костяком. Водночас його базова трейдингова одиниця – «Єврогразгруп» – продовжує самостійну діяльність. За рік вона головним чином звелася до обслуговування TERM-контракту Proton Energy, який зі щомісячних 4 тис. т знизився до 3,3 тис. т, давши змогу зітхнути вільніше.

Трейдер також виступив імпортером перших трьох човнів (4,6 тис. т) у Миколаєві. Крім епізодичних постачань від «Гран Прі», приходи «Єврогазгруп» більше нічим не відзначилися.

Структура постачання СВГ "Єврогазгруп", тис. т

«Маршал». Плюс 152% за рік. Така динаміка імпорту газу мережею «Маршал». Структура прямих закупівель імпорту «Анкон Плюс» виглядає набагато нуднішою. 32,5 тис. т «лукойлівського» газу – це все, що оформила трейдингова ланка мережі «Маршал». Ще трохи (3,5 тис. т) компанія придбала на аукціонах українських виробників.


Реальний кошик трохи цікавіший. Через другі руки в Чугуїв приїхало трохи більше 10 тис. т від «Роснафти» (гривневі терми «Глуско Україна» і «Оптимуса»), а також 1,5 тис. т російського і 1,8 тис. т казахського газу, перекупленого на споті.
Потужний приріст викликаний виходом «Анкона» в гурт у 2020 р.. За словами трейдерів на Сході країни, «Маршал» поводиться вкрай агресивно і зумів увірватися в ринок. Нагадаємо, в травні компанія подвоїла потужності ГНС в Чугуєві, а значить, далі буде.

Структура постачання СВГ "Анкон Плюс", тис. т

«Глобал». Крім самого «Інтер Глобал», бізнес білоруського підприємця Олександра Плахотського відомий в Україні іменами «Глобал газ» і «Белукргаз», а віднедавна – ще й «Санта моторс». І хоч сумарний імпорт групи обвалився на чверть, вона все ще тримається в ТОП-15 ресурсотримачів. У заліку – 32 тис. т, динаміка за рік – 27% зі знаком мінус.
Майже все падіння постачань припадає на обсяги «Трансекспедиції», а Річиця і Могилів залишаються якірними джерелами. Небілоруські постачання включають 3,5 тис. т із Польщі, 820 т від «Лукойла» і три вагони «Славнефтехіму».

Як і раніше, обслуговує всі постачання близький до Плахотського трейдер Halworth Limited. Крім власних фірм, офшор відвантажив близько 4,5 тис. «Авантажу», який перекантовувався на Баришівці між відходом з Макарова і запуском Лосинівки, а також «Алпен Трейду», який зберігається на Баришівці.
Попри важку ситуацію в своєму бізнесі, компанія Олександра Плахотського все ще помітна в столичному регіоні. Не в останню чергу зберегти трейдинг вдалося завдяки її гарній репутації. Нещодавно Плахотський зняв усі претензії партнерів щодо Баришівської ГНС і сконцентрував у своїх руках контроль над сховищем. Таким чином, конфлікт навколо головного українського активу «Газ Глобал», який тривав кілька років, закруглено, і це може стати хорошим тригером для підвищення оборотів.

Структура постачання СВГ "Інтер-глобал", тис. т

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти