У початок

Нетиповий січень: ціни на LPG у Польщі й Литві зростають попри низький попит

Перший тиждень нового року відзначився підвищенням цін на LPG на польських і балтійських базисах попри слабкий попит на внутрішньому ринку й українському напрямку продажів. Водночас вартість пропану в Румунії дещо зменшилася, реагуючи на зниження січневих цін Sonatrach.

Автомобільні партії суміші зі східних і центральних польських терміналів здорожчали на $20-25/т, до $786-837/т, з урахуванням транспорту до польсько-українського кордону. Ціни штовхають угору котирування ARA, що зросли, а також відсутність пропозицій російського газу після впровадження ембарго 20 грудня.

Великі партії пропану у північно-західній Європі за тиждень здорожчали на $42/т, до $596/т CIF. Вартість бутану в ARA на 3 січня становила $603/т, це на $35/т більше порівняно з 27 грудня. Котирування LPG в Європі зросли слідом за нафтою. Крім того, на рівень цін вплинуло припинення транзиту природного газу через Україну, що сприяло зростанню вартості «блакитного» палива на європейських хабах і підвищило привабливість пропану.

Польські трейдери зазначають, що активність українських імпортерів на початку року була низькою. Але ціни ніхто не знижуватиме, як у попередні роки. «На попит і рівень цін в Україні ніхто не дивиться. Зараз визначальними чинниками є вартість у Польщі й котирування в Європі», — сказав польський трейдер.

На сході Польщі гуртові партії газу також здорожчали. За тиждень ціни на пропозиції залізничних обсягів ПБТ на білорусько-польському кордоні зросли на $50-60/т, до $645-665/т DAP Брест. У січні пропонується лише казахстанська суміш, яка здорожчала на тлі відсутності дешевої російської альтернативи. У грудні відвантаження скрапленого газу з росії впали до 15 тис. т проти 34 тис. т у листопаді.

На литовських базисах автомобільні партії суміші з урахуванням транспорту до польсько-українського кордону пропонувалися за $792-794/т, це в середньому на $6/т дорожче порівняно з останнім тижнем грудня. Після підвищення цін Orlen Lietuva 30 грудня на $65/т ціни лишилися без змін й цього тижня становлять $685-690/т.

У Латвії пропонується газ литовського й казахстанського виробництва. Вартість автомобільних партій суміші у Ризі й Даугавпілсі з урахуванням транспорту до польсько-українського кордону становила $801-814/т.

Продажі газу з балтійських базисів у перші дні року майже відсутні через свята. «Минулого тижня ми навіть не відправляли машини до Литви, не було сенсу», — розповів один з українських імпортерів.

Залізничні партії суміші здорожчали на $25-30/т – до $820-860/т на тлі зростання котирувань в ARA. Також польські компанії пропонували вагони з терміналів у Сокулці й Славкуві за €730/т і $800/т відповідно. «Попит на вагони на початку року нульовим. Ціна має бути близькою до $800/т на кордоні, щоб газ продавався», — зазначає один з постачальників.

У грудні перед підвищенням акцизу українські компанії завезли залізницею 10,6 тис. т газу, що зіставно з показником листопада. Але в січні через низький попит і вищі ціни імпорт зменшиться. З 1 лютого на 37% мають зрости тарифи «Укрзалізниці» на перевезення, що, як вважають трейдери, остаточно припинить залізничні закупівлі. «Зростання тарифу вб’є залізничну логістику. Всі пересядуть на автоцистерни, на щастя, їх у нас багато», — констатує менеджер української компанії.

Зменшення січневих цін Sonatrach сприяло здешевшанню скрапленого газу на півдні. Автомобільні партії пропану в Галаці на початку року пропонуються за $745/т, це на $10-15/т дешевше, аніж наприкінці грудня. У Мангалії пропан здешевшав на $20-30/т, до $730-740/т. «У Румунії попит на нулі через тривалі свята, в Україну невеличкі продажі є», — сказав румунський трейдер. Зі слів співрозмовника, пожвавлення варто чекати лише з середини місяця.

На українському березі Дунаю автомобільні партії пропану й легкої суміші пропонувалися за 55 300-56 000 грн/т, що еквівалентно $745-755/т. Пропозицій з дунайських терміналів було небагато через те, що майже ніхто не замовляв судна на початок року. «Газ продається непогано, бо нікого немає з конкурентів», — розповів один з українських трейдерів на півдні. Зі слів учасників ринку, наступного тижня очікується прибуття танкерів з Лівії й Туреччини. Водночас компанії прогнозують певне зростання попиту на півдні після закінчення січневих свят.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти