Обсяг світового експорту сирої нафти 2024 року скоротився на 2%, що стало першим падінням після пандемії COVID-19, як свідчать дані про судноплавство, через слабке зростання попиту й зміни нафтопереробних заводів (НПЗ) і трубопроводів, які змінили торговельні шляхи.
Як повідомляє Reuters, глобальні потоки сирої нафти вже другий рік під впливом розв’язаної росією повномасштабної війни в Україні й воєнних дій на Близькому Сході, танкерні постачання змінюються, а постачальники й покупці розділені на регіони. Експорт нафти з Близького Сходу в Європу скоротився, і більше американської й південноамериканської нафти надходило до Європи. Нафту рф, яка раніше йшла в Європу, переспрямовано в Індію й Китай.
Ці зрушення стали більш помітними, оскільки НПЗ в Європі закрили через триваючі напади на судноплавство у Червоному морі. Експорт близькосхідної сирої нафти в Європу впав 2024 року на 22%, показали дані відстеження руху суден дослідника Kpler.
США з їх стрімким видобутком сланцевих вуглеводнів стали переможцями у світовій торгівлі нафтою. Країна експортує 4 млн барелів на день (б/д), збільшивши свою частку світової торгівлі нафтою до 9,5%, поступаючись тільки Саудівській Аравії й росії.
Торговельні шляхи також були змінені через запуск величезного НПЗ «Данготе» у Нігерії, розширення канадського Транс-Маунтін-трубопроводу до західного узбережжя країни, падіння видобутку нафти в Мексиці, короткочасну зупинку експорту нафти з Лівії й зростання обсягів Гайани.
2025 року постачальники продовжуватимуть боротися з падінням попиту на пальне у таких великих центрах споживання, як Китай. Крім того, більше країн споживатимуть менше нафти й більше газу, а відновлювана енергетика продовжуватиме зростати.
Минулого року імпорт Китаю впав приблизно на 3% через збільшення виробництва електричних і гібридних автомобілів, а також зростання використання скрапленого природного газу у важких вантажних перевезеннях. У Європі нижчі нафтопереробні потужності й урядові зобов’язання скоротити викиди вуглецю призвели до скорочення імпорту сирої нафти приблизно на 1%.
Європейські нафтопереробники спочатку скоротили російський імпорт і збільшили закупівлі нафти як у США, так і на Близькому Сході після того, як росія здійснила повномасштабне вторгнення в Україну 2022 року.
Напади на кораблі у Червоному морі після війни Ізраїлю проти Гази призвели до зростання вартості доставлення з Близького Сходу. Нафтопереробники збільшили імпорт із США й Гайани до рекордного рівня.
Експорт з Іраку скоротився на 82 тис. б/д, а експорт Об’єднаних Арабських Еміратів впав на 35 тис. б/д 2024 року. Європа додала 162 тис. б/д з Гайани й 60 тис. б/д з США.
Ескалація конфлікту на Близькому Сході приблизно наприкінці вересня й побоювання нових санкцій з боку обраного президента США Дональда Трампа призвели до скорочення пропозиції й підвищення цін на іранську нафту. Це спонукало китайських нафтопереробників звернути увагу на нафту із Західної Африки й Бразилії.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти