Після провального з погляду продажів квітня українські імпортери трохи схаменулися й привезли 518 тис. т дизелю в травні, свідчать дані Консалтингової групи «А-95». Зниження порівняно з квітнем становило 5%, або 30 тис. т.
Але таке зменшення як слону дробина, ринок лишається перелитим, про що свідчать масові заяви про збитковість продажів і зниження премій у зарубіжних постачальників. У травні компанії продовжили реанімувати забуті джерела імпорту, а серед постачальників лунають імена, яких давно не було чути.
Orlen втратив обсяги
Польща зберегла позицію найбільшого постачальника, хоча й поступилася обсягами. У травні з Посполитої надійшло 135 тис. т дизелю, це на 22% менше порівняно з квітнем.
Ключовий «внесок» зробив Orlen — постачання з Журавиці впали з 67 тис. т до 38 тис. т. У травні «Укрнафта» зменшила обсяги у п’ять разів, до 6 тис. т, хоча попередні місяці забирала з термінала у середньому по 30 тис. т. Крім того, втричі, до 2 тис. т, зменшив закупівлі WOG, який тримає руку на пульсі й десь щось таки намацав.
Майже двократне падіння продажів Orlen вивело трейдера Select Energy на перше місце за обсягами постачань дизелю з Польщі. Минулого місяця з термінала у Щецині було відвантажено 49 тис. т продукту, це на 6% більше порівняно з квітнем. Інший резидент Щецина, Oktan Energy, продав у травні 8 тис. т, хоча галасу це наробило на всі 100 тис. т.
Unimot відвантажив 13 тис. т. Компанії вдалося дещо збільшити обсяги, але шляхом зменшення залізничних премій та, як наслідок, прибутків. Водночас автомобільні продажі Unimot впали більше ніж удвічі, до 1,7 тис. т.
Порівнянне падіння реалізації машинами отримали Anwim і Solumus. Якщо у квітні на двох вони відвантажили 2,1 тис. т, то в травні це було ледь 1 тис. т. Наявність постійних витрат при реалізації з терміналів не дає цим компаніям можливості продавати дешевше.
Минулого місяця лави постачальників поповнила BP Polska, яка продала 2 тис. т палива одній з мереж. Повернутися на український ринок після півторарічної перерви компанії з британським корінням вдалося не завдяки гучному імені, а внаслідок привабливих цінових умов. Відомо, що на червень BP Polska подвоїла обсяги продажів, тож далі буде.
Відвантаження з приморського термінала PERN у Дембогоже скоротилися на 5%, до 37 тис. т. Близько третини обсягів було придбано торговельними підрозділами українських мереж ОККО, WOG і БРСМ. Ще 12 тис. т відвантажили трейдери AGTG, «Мартін-Трейд» і Arconix.
Залізничні продажі Orlen Lietuva зменшилися на 8%, до 17 тис. т. При цьому загальний імпорт дизелю з Литви зріс на 6%, до 44 тис. т. Литовським постачальникам вдалося відібрати частину ринку в польських трейдерів завдяки більш цікавим цінам на автообсяги. Зі слів представників компаній, паливо з Литви іноді можливо було придбати на $30/т дешевше, ніж з польських базисів.
Тим часом постачання словацького дизелю сягнули нового рекорду – 82 тис. т, це на 45% більше порівняно з квітнем. Як вважають учасники ринку, зростання обсягів відбулося через бажання операторів усунути зимове відставання з реалізації. Цей підвищений обсяг відчули всі, бо ціна на внутрішньому ринку присіла помітно.
За жменю доларів
Обсяги імпорту з півдня у травні скоротилися на 7% і становили 256 тис. т. Втрати понесли румуни: постачання з цього напрямку впали на 19%, до 113 тис. т. Через диференціал між котируваннями CIF Med і FOB Med і обсягів премій дизель з Констанци обходився українським імпортерам на $3-9 дорожче за турецький або грецький продукт. В умовах профіциту й жорсткої конкуренції навіть така невелика різниця в ціні мала значення.
У травні Euronova Energies втратила половину від квітневих обсягів і продала лише 25 тис. т. На 17%, до 35 тис. т, упали постачання Vitaro Energy, румунського підрозділу Vitol. Вакуум заповнив Socar, який наростив продажі з 18 тис. т до 35 тис. т.
Постачання з Греції почали зростати після двомісячного падіння. У травні звідти надійшло 74 тис. т. палива, це на 19% більше порівняно з квітнем. Однак збільшення обсягів відбулося завдяки продукту Motor Oil. Минулого місяця постачання з Айї Теородорі злетіли з 17 тис. т до 43 тис. т. Натомість Hellenic скоротив відвантаження з 45 тис. т до 31 тис. т.
У травні на обсяги пропозиції від Hellenic все ще впливало проведення ремонту на НПЗ в Елефсині. Крім того, трейдери, що працюють з грецьким виробником, не надто боролися за обсяги, волівши постачати більш дешевий турецький дизель.
Найбільші обсяги продукту з Греції минулого місяця привезли Cantarell Trading (37 тис. т), AGTG (14 тис. т) і D.Trading (8 тис. т). Останній контракт дався нелегко, продати вантаж довго не виходило, але зрештою колеги по ринку підставили плече. Для багатьох потуги нафтотрейдера групи «Метінвест» на паливному ринку залишаються загадкою.
Імпорт з Туреччини скоротився на 11%, до 64 тис. т. У цей період відвантаження палива з НПЗ STAR зменшилися на 14 тис. т, до 47 тис. т, тоді як з Tupras обсяги подвоїлися й становили 13 тис. т. Цього разу, окрім AGTG, ресурс Tupras везли трейдери Octans Trade і Kirano Trade. Раніше enkorr повідомляв, що паливо Tupras продається дещо дешевше, ніж продукт STAR, і, звісно, це приваблює українських імпортерів.
Wexler минулого місяця привезла вже третю цього року партію дизпального з Мармари обсягом 5 тис. т. Але якщо постачання з термінала Opet вже нікого не дивує, то імпорт з грузинського порту в Кулеві став справжньою новиною для ринку. У травні той же Wexler привіз 3 тис. т дизелю азербайджанського походження.
Постачання з традиційних напрямків для багатьох імпортерів стає нецікавим, тож починається пошук пригод. Дуже показовою стала поява палива з Єгипту, яка фактично показала можливості відновлення токсичних постачань.
Травневий ТОП-10 без «Укрнафти»
У травні квітневий лідер постачань – ОККО – перемістився на друге місце, імпортувавши 53 тис. т. Цього разу першу сходинку посіла «АТ Енерго Трейд» з 69 тис. т.
Другий місяць поспіль бронзу тримає «Укрпалетсистем» – 49 тис. т.
На четвертій сходинці з 41 тис. т влаштувався «Пейд», ексклюзивний партнер Cantarell Trading.
Майже однакові обсяги – під 30 тис. т – привезли «Газтрім», ППЕК і WOG.
З травневої десятки вивалилася «Укрнафта», яка у квітні перебувала на сьомій позиції рейтингу імпортерів. Минулого ж місяця держкомпанія привезла з-за кордону лише 14 тис. т проти квітневих 34 тис. т, що перемістило її на 11-те місце за обсягами.
Восьме й дев’яте місця у травневому топі посіли «Мартін Трейд» і «Кворум Нафта», які імпортували 22 тис. т і 21 тис. т відповідно.
Десятку цього разу закривають «Барвисті рушники» з 14 тис. т. «Рушники» не полишають ТОП-10 уже четвертий місяць поспіль. Компанія імпортує винятково морський ресурс, переважно з Румунії.
Утім, не рідкістю є постачання з Греції й Туреччини. Зокрема минулого місяця «Барвисті рушники» були одним з імпортерів дизелю Tupras. Компанія імпортує паливо через Kirano Company Limited, який має незвичну для трейдерських кіл таїландську реєстрацію.
* * *
Травнева ситуація на ринку вкотре показала, що компанії везуть занадто багато навіть попри те, що ці обсяги менші за торішні. За п’ять місяців цього року імпорт дизпального скоротився на 12%, до 2,29 млн т. Причина такої стагнації лише одна — війна, яка вимиває з української економіки ресурс розвитку.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти