Дуже круто, що український бізнес консолідується і влада усвідомила важливість мобілізації внутрішніх резервів країни.
На прикладі паливного ринку я показав, що Україна має величезний потенціал як зниження своєї критичної енергозалежності, так і завантаження внутрішньої інфраструктури. Наприклад, збільшення переробки нафти спричиняє нарощування завантаження портів, нафтотранспортної системи, «Укрзалізниці».
Тепер трохи щодо вчорашньої заяви. Зеленський збирає великий бізнес, готує пакет заходів зі стимулювання економіки. Але один із заходів, що прозвучали, просто шкідливий. Ідеться про мораторій на перевірки бізнесу.
На ці граблі наступали вже двічі.
У 2014-2015 роках це спричинило лавиноподібне зростання нелегальних заправок, які почали з'являтися буквально на автобусних зупинках. Результати ми відхаркуємо досі: ті нелегальні станції були переважно газовими, податків не сплачували, інвестиційного навантаження не несли. За рахунок необ'єктивно низької ціни вони розгойдали попит на газ і загнали нас у нову газову залежність. І тепер ми найбільший у світі споживач газу на транспорті, який повністю залежить від імпорту, а точніше – від Росії.
Другий прецедент – карантин 2020 року. Також обмежили перевірки. І отримали небувалий розквіт тіньового ринку пального. Півмільйона тонн нафти й газоконденсату, які видобувають приватні компанії, йдуть на міні-НПЗ. Тоді їх не змогли закрити через мораторій, а тепер – через те, що вони стали настільки потужними, що вже корумпують будь-якого перевіряючого на рівні центрального офісу і навіть почали гратися в політику. Мовляв, ми тут у регіонах вирішуємо.
Накрив схематоз і роздрібний ринок. Я вже публікував податковий рейтинг за 2020 рік, у якому різниця у податковому навантаженні на проданий літр між №1 і №10 за кількістю АЗС склала 22 (!) рази.
І що, далі дивитимемося на це? Але ж сенс економічної мобілізації у збільшенні бюджетних надходжень. Крім того, збереження такої ситуації автоматично битиме по легальній частині ринку, яку Зеленський збирається збирати й захищати.
Забороняти перевірки не можна! Легальний ринок платитиме, як і раніше, а нелегальний – розвиватиме свою діяльність, відчуваючи безкарність. Це вже підтверджено практикою!
Найбільший розвиток останніми роками відзначаються у мереж із мінімальним податковим навантаженням. І тепер вони продають ще більше безподаткового палива!
Податківці мають розробити зрозумілий індикатив, умовно – 1 грн з літра – і з пристрастю ставити питання тим, хто платить менше. Й ефективність такого підходу вже зрозуміли самі податківці.
Також не можна обмежувати, а слід навіть посилити перевірки об'єктів підвищеної небезпеки, які, зокрема, містять установки з переробки вуглеводнів.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти