Зростання зовнішнього ринку в кінці тижня залишилося майже непоміченим для трейдерів. Принаймні так відбувалося на півдні, хоча на інших базисах було майже аналогічно. Ринок увійшов у мінімертвий сезон між завершенням посівної кампанії й початком перших жнив, які зазвичай стартують наприкінці червня. Такий штиль знову призвів до війни на знищення, коли трейдери змагаються, в кого довший мінус.
Валютний курс, який у квітні штовхав ціни догори, цього тижня втратив вплив, перейшовши до зниження. З 5 по 9 квітня курс долара на міжбанку майже не змінився і становив 41,56 грн/$, курс євро знизився на 0,40 грн/€, до 46,78 грн/€.
Не так все однозначно було з котируваннями. З початку тижня, з 5 по 8 травня, дизпальне в Європі встигло здешевшати, а потім повернутися до попередніх значень ($593-604/т у середньому) через здорожчання Brent до $63 за барель
Південні повені
Ціни на півдні України були більш інертними. Зі слів трейдерів, це пов’язано зі зниженням попиту через погодні умови на тлі надмірних постачань.
«Зараз дають у борг хоч на тиждень, тільки б злитися», – розповів один із «південних» трейдерів.
Протягом перших трьох днів тижня на південні термінали заїжджало трохи більш як 16,4 тис. т на добу, що означає збільшення імпорту – 15,1 тис. т тижнем раніше.
На 9 травня на півдні ціни на ресурс становили 39,70-40,80 грн/л. Але, з чуток, мінімум становив 39,40 грн/л, що обнулив продажі за 40 грн/л і вище.
«Зараз продається за ціною, нижчою за собівартість, бо вхід становить 39,80-40 грн/л», – зазначили в одній із компаній.
До 40 грн/л пропонували пальне в основному «перекупи»: «Укройлпродукт», «Юкас Петроліум», «Агророзвиток».
«Перекупи домовляються з імпортерами й за закритими угодами купують за досить низькими цінами. Потім додають 5 коп. і продають», – розповів один зі співрозмовників.
Інший додав, що їхнім плюсом є можливість притримати ресурс і продавати з відтермінуванням оплати.
З прайсовою ціною 39,90 грн/л вийшла на ринок «Старт Агро». Компанію ототожнюють з «Барвистими рушниками», які почали активно імпортувати в січні цього року. Вже у березні компанія потрапила в ТОП-10 імпортерів, а у квітні утримала позиції, привізши 17,4 тис. тонн пального.
Серед трейдерів найчастіше зустрічалися згадки про групу компаній «Газтрім», яка працює у тандемі з трейдером AGTG S.A. і є одним з найбільших постачальників на півдні. Джерела в компанії не приховують, що провадять досить агресивну цінову політику, спрямовану на «виховування» конкурентів.
Одним із проявів загострення конкуренції стали вкиди в телеграм-каналах про начебто несплату деякими відомими гуртовиками податків, за рахунок чого ті мають покращену конкурентоздатність.
«Люкс» тисне на заході
На заході країни у прикордонних регіонах вартість пального становила 41,00-42,90 грн/л. Але, зі слів трейдерів, через велику кількість пропозицій реалізація була слабкою.
І якщо на півдні казали про «танкістів» з «Газтріму» (Борис Ганджа і Євген Свірський), то на «західному» напрямку в контексті демпінгу протягом останніх трьох тижнів йдеться про інших «танкістів» – з компанії «Люкс Країна» (Юрій Агєєв і Андрій Осіпов) – та їхніх партнерів з «Сокар-Україна». Це дует-провайдер «трубного» дизелю, який з того боку в Україну штовхає великий Socar, маючи домовленість із MOL. З чуток, група хоче спробувати посилитись на ринку, оскільки попередні результати начебто не дуже подобаються закордонним кураторам проєкту.
За наявними даними, у травні «Сокар»/«Люкс Країна» спробують реалізувати до 30 тис. т дизелю проти традиційних 10-15 тис. т, що вочевидь вимагатиме подальшого цінового тиску. Укріплюється «Люкс Країна» і кадрово: у квітні її ряди поповнив Олександр Чирва, також відомий роботою в ТНК, «Сан Ойлі» й Мotto.
У найбільш вразливому становищі може опинитись найбільший гуртовий трейдер «АТ Енерго Трейд». Поки він намагається не реагувати на провокації, але вочевидь довго це тривати не може.
На 9 травня вартість угорського дизелю у компанії «Люкс Країна» в Рівненській і Житомирській областях становила 41 грн/л, що на 0,40 грн/л нижче від пропозиції аналогічного ресурсу у «АТ Енерго Трейд». Ціни у інших компаній на цей же продукт варіювалися в діапазоні 41,10-41,40 грн/л.
Тим часом за 41,50 грн/л торгували у Волинській і Львівській областях «Укрпалетсистем», «Мартін Трейд», «Дюваль компані», УНТК, «Енергія Трейд» і «Нексен Ойл».
Як і на півдні, тут обсяги імпорту зростали. З 28 квітня по 4 травня у регіон було відвантажено в загальному 68,1 тис. т ресурсу. Минулого тижня основний приріст було зафіксовано з боку Угорщини, яка наростила постачання у 2 рази, до найбільших з липня 2023 року 24,8 тис. т.
Водночас із Польщі й Литви імпорт зменшився на 23% і 15% відповідно, до 35 і 7,6 тис. т.
Через падіння котирувань у середині минулого тижня вартість ресурсу Orlen Lietuva з 12 по 18 травня зменшилася на $17/т, до $620-633/т. Українські трейдери пропонують ресурс за 38,70-39,20 грн/л.
«Більшу частину квітня ринок стояв перелитий, що зводило рентабельність у кращому разі до нуля. Як показала практика, 548 тис. т для ринку це багато», – зазначив засновник компанії «Мартін Трейд» Володимир Порайко.
З його слів, найкращим варіантом зараз буде зменшити обсяги постачання, що компанія і планує зробити.
«У травні через перехідні залишки квітня це буде складно. А ось у червні ситуацію можна змінити тільки за умови, що кожен почне з себе», – додав він.
Але, як бачимо, поступатись ніхто не хоче. Битва до останньої копійки триває.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти