У початок

Перевірки АЗС забороняти не можна – експерт

Також є російською мовою

Директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн вважає, що в анонсованому вчора президентом Володимиром Зеленським пакеті заходів зі стимулювання економіки є вкрай шкідлива для країни позиція. Йдеться про мораторій на перевірки бізнесу. Про це він написав на своїй сторінці у Facebook.

«Дуже круто, – пише експерт, – що український бізнес консолідується і влада усвідомила важливість мобілізації внутрішніх резервів країни. На прикладі паливного ринку я показав, що Україна має величезний потенціал як зниження своєї критичної енергозалежності, так і завантаження внутрішньої інфраструктури. Наприклад, збільшення переробки нафти спричиняє нарощування завантаження портів, нафтотранспортної системи, «Укрзалізниці».

Кажучи про вчорашню заяву Зеленського, С.Куюн наголошує, що глава держави збирає великий бізнес, готує пакет заходів зі стимулювання економіки. Проте один із заходів, які прозвучали, на думку директора «А-95», просто шкідливий. Ідеться про мораторій на перевірки бізнесу.

Сергій Куюн нагадує, що на ці граблі наступали вже двічі. Вперше – у 2014-2015 роках, коли це спричинило лавиноподібне зростання нелегальних заправок, які почали з'являтися буквально на автобусних зупинках. «Результати ми відхаркуємо досі: ті нелегальні станції були переважно газовими, податків не сплачували, інвестиційного навантаження не несли. За рахунок необ'єктивно низької ціни вони розгойдали попит на газ і загнали нас у нову газову залежність, – пише С.Куюн. – І тепер ми – найбільший у світі споживач газу на транспорті, який повністю залежить від імпорту, а точніше – від Росії».

Удруге це сталося під час карантину 2020 року, коли також обмежили перевірки й отримали небувалий розквіт тіньового ринку палива. «Півмільйона тонн нафти і газоконденсату, які видобувають приватні компанії, йдуть на міні-НПЗ. Тоді їх не змогли закрити через мораторій, а тепер – через те, що вони стали настільки потужними, що вже корумпують будь-якого перевіряючого на рівні центрального офісу і навіть почали гратися в політику. Мовляв, ми тут у регіонах вирішуємо», – підсумував експерт.

Він також зазначив, що «схематоз» накрив і роздрібний ринок, пославшись на опублікований раніше податковий рейтинг за 2020 рік, у якому різниця у податковому навантаженні на проданий літр між №1 і №10 за кількістю АЗС склала 22 (!) рази.

«І що, далі дивитимемося на це? Але ж сенс економічної мобілізації у збільшенні бюджетних надходжень. Крім того, збереження такої ситуації автоматично битиме по легальній частині ринку, яку Зеленський планує збирати й захищати.

Забороняти перевірки не можна! Легальний ринок платитиме, як і раніше, а нелегальний – розвиватиме свою діяльність, відчуваючи безкарність. Це вже підтверджено практикою», – пише С.Куюн.

Він також зазначив, що найбільший розвиток за останні роки відзначається у мереж із мінімальним податковим навантаженням. І тепер вони продають ще більше безподаткового пального.

А щоб цього позбутися, податківці, на думку директора «А-95», мають розробити зрозумілий індикатив, умовно – 1 грн з літра – і з пристрастю ставити питання тим, хто платить менше. І ефективність такого підходу вже зрозуміли самі податківці.

Також, зазначає Сергій Куюн, не можна обмежувати, а «потрібно навіть посилити перевірки об'єктів підвищеної небезпеки, які, зокрема, містять установки з переробки вуглеводнів».

За даними Консалтингової групи «А-95», через нелегальне виробництво нафтопродуктів на міні-НПЗ і нафтобазах, а також через порушення касової дисципліни на АЗС державний бюджет України 2021 р. недоотримав понад 22 млрд грн акцизу й ПДВ, що на 21% більше, ніж 2020 року.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти