Зниження попиту на паливному ринку на початку року сприяло подальшому скороченню кількості імпортерів. Число компаній, які розмитнювали нафтопродукти в січні, поменшало на 15%, до 205, свідчать дані дослідження Консалтингової групи «А-95».
Процес структуризації імпорту триває з кінця 2022 року, хоча й неоднаковими для різних нафтопродуктів темпами. Найбільш виразна трансформація відбувається в постачаннях дизельного палива. Станом на січень 2025-го його завозили лише 132 компанії, проти 242 імпортерів рік тому й 399 компаній у січні 2023-го.
Стрімко почали зникати імпортери дизпального в I півріччі 2024-го, коли польські фермери тримали в облозі низку автомобільних КПП на західному кордоні. З одного боку, це призвело до стрімкого падіння автомобільних постачань польськими й балтійськими фірмами, а з другого — до зменшення кількості українських імпортерів. Частина ринку перебудувала логістику й збільшила закупівлі пального залізницею, але імпорт вагонами — це бізнес не для всіх.
З імпортерів, які працювали на західному напрямку, впродовж 2024 року зникли декілька регіональних мереж - зокрема Chipo, Sens, VostokGaz і «Авіком» – прямі закупівлі й деякі агрохолдинги. Так, наприклад, «Агро-НВ» 2023-го придбала за кордоном 19 тис. т дизелю, а торік — лише 2 тис. т, після чого зникла з переліку імпортерів.
Інше сито, яке відсіювало шукачів паливних прибутків, було на півдні. Впродовж минулого року між південними постачальниками тривала конкурентна боротьба на всі гроші. Поступаючись маржею заради обсягів, морські трейдери збільшили свою частку на ринку й збагатили свої клієнтські бази компаніями, які раніше самостійно возили пальне з Румунії або зазнали невдачі у власних морських стартапах. Вже у другій половині 2024-го сушили весла такі маститі трейдери, як «Контитенталь-Трейд», «Арстак» і «Оранж Груп». На короткий час у імпортерах засвітився і зник «Данкор Трейд», який на ринку більш відомий як постачальник LPG.
Із трейдерів варто виділити «Унімот Україна», останні постачання компанія здійснила у вересні 2024 року.
Зменшення кількості імпортерів супроводжувалося концентрацією обсягів навколо великих компаній. У січні 2025-го на першу десятку компаній припадало 75%, тоді як рік тому цей показник становив лише 60%.
Впродовж 2025 року кількість імпортерів дизпального, ймовірно, продовжуватиме зменшуватися. Поступове впровадження закону МЗНН сприятиме відсіюванню компаній, які не зможуть забезпечити товарні запаси або їх грошовий еквівалент.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти