У початок

Only business: топ-імпортерів «токсичного» газу в січні

Імпорт з Польщі автогазу з ознаками російського походження становив 8,79 тис. т за перші п'ять тижнів 2024 року. Це 17% загального обсягу імпортних постачань і 71% обсягу автомобільного імпорту з Польщі. Про це enkorr повідомили у Консалтинговій групі «А-95».

За словами аналітиків, наразі є два критерії «токсичності»: базис відвантаження і ціна. Обидва показники в абсолютній більшості випадків збігаються. Так, середня вартість згаданих партій на кордоні становить $650/т, тоді як найдешевші партії LPG, що надійшли з польських морських портів, коштували на польському кордоні $780/т, а з Казахстану − $720/т.

«Настільки низький рівень ціни не знаходить економічного обґрунтування, окрім російського походження», – впевнені в «А-95».

Так, починаючи з другого тижня року, вартість підозрілого ресурсу на польсько-українському кордоні опустилася нижче цін газу на умовах CIF порт Гданськ, як прив’язана до базису CIF ARA, що є головним індикативом цін на скраплений газ у Європі. На кінець січня цінова різниця підозрілого ресурсу з неросійським у перерахунку на dap український кордон перевищила $170/т.

Вартість підозрілого ресурсу ближче до цінового індикативу daf Брест, що ведеться московським офісом агенції Argus Media і відображає ціни російського газу на білорусько-польському кордоні. Як повідомляв enkorr, у січні Польща збільшила закупівлю газу в РФ попри запровадження європейського ембарго.

На кінець січня-початок лютого ціни компаній, які відвантажують в Україну 100-відсотково неросійський ресурс (Gaspol, Venor, Unimot) з баз у Піотріков-Трибунальскому, Славкуві, Галевічі, Залєс'ї і Малашевіче були на в середньому $100/т вищими за підозрілі партії.

* Піотріков-Трибунальский, Славкув, Галевічє, Залєс'є, Малашевіче

** Нарєвка, Сокулка, Вулька-Добринська, Білосток

Крім того, 100% підозрілого ресурсу було відправлено із станцій Сокулка, Білосток, Вулька-Добринська і Нарєвка, що розташовані неподалік східного кордону Польщі і відомі як отримувачі суттєвих обсягів LPG з росії.

Відправниками левової частки числяться компанії Barter, Bialchem Group, Pakar Jacek і Baltykgaz. За словами трейдерів, із перерахованих терміналів відвантажується і ресурс із підтвердженим неросійським походженням, однак його вартість перевищує $750/т. Таких партій за звітний період було відвантажено лише 1 тис. т.

При цьому в декількох випадках висока митна вартість була обумовлена не походженням товару, а зміщенням центру прибутку. Так, компанія «Мобайл Енерджи», що входить в групу «Приват», імпортувала майже 360 т газу за середньою ціною $924/т, однак відправник партій – не оператор бази (Barter), а трейдер Axiom Trading, що обслуговує імпорт групи.

Найбільшим отримувачем підозрілого ресурсу з Польщі є група мережа «Авантаж 7». В ТОП-10 отримувачів увійшли як мережі АЗК, так і суто трейдингові компанії (див. таблицю), що потім перепродають товар в Україні за гривню.

ТОП-10 отримувачів підозрілого ресурсу з Польщі

Отримувач

Станція

постачання

Обсяг, тис. т

Середня

митна вартість,

$/т

Авантаж

Вулька-Добриньська

0,68

634,78

Сокулка

0,59

666,70

Білосток

0,29

620,35

Авантаж

всього

1,57

640,61

Фьюел Енерджи

Вулька-Добриньська

0,38

635,61

Сокулка

0,12

637,05

Фьюел Енерджи

всього

0,50

636,33

Візеріс Прайм

Сокулка

0,47

657,60

ЛюксПромГаз

Сокулка

0,47

663,07

Премиум Ойл

Білосток

0,36

611,15

Нарєвка

0,08

622,27

Премиум Ойл 

всього

0,44

616,71

Кло

Сокулка

0,35

654,93

Ел Пі Джи Сервіс

Львів (від Barter)

0,27

687,47

Сокулка

0,08

641,20

Ел Пі Джи Сервіс

всього

0,34

664,34

Львівнафта

Сокулка

0,32

655,63

Омния Трейд

Сокулка

0,32

636,49

Інтер Гобал

Вулька-Добриньська

0,29

668,00

Нагадаємо, що з 17 жовтня 2023 року набули чинності зміни до Митного кодексу України, згідно з якими імпортери зобов’язані надавати документи, що підтверджують виробника палива і маршрут постачання від заводу-виробника до українського кордону. За спостереженнями аналітиків, у листопаді-грудні 2023 року постачання підозрілих нафтопродуктів майже зникли. Зокрема, значно скоротили відвантаження трейдери Barter і Bialchem Group.

Втім, як пише у своїй колонці експерт Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн, польські трейдери навчилися обходити вимоги української Енергетичної митниці. Маючи ліцензію виробників, вони оформлюють міксування різних партій газу у довільних пропорціях як виробництво і, відповідно, можуть цілком легально видавати сертифікат походження EUR.1. Таким чином, фактично імпортери «токсичного» газу не порушують законодавство, а лише несуть репутаційні ризики, розуміючи реальну природу низьких цін. Енергетична митниця теоретично може вимагати підтвердження походження сировини, однак законодавчо така вимога не врегульована.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти