Перший квартал 2023 року запам’ятався навалою дешевого скрапленого газу, що імпортувався з польських, литовських і латвійських сховищ, помічених у прийманні ешелонів з російським LPG.
Тоді цей ресурс з «перебитими» документами витіснив 80% усіх альтернативних джерел постачань в Україну. Фактично декілька місяців українці їздили на російському пальному й платили за це.
Досить швидко, як за чиновницькими мірками, було внесено зміни у законодавство, й у жовтні 2023-го вдалося надійно закрутити гайки. Митниця почала вимагати документи від виробника на весь транспортний ланцюжок, що одразу відсікло європейських перепродавців російського газу.
Але минуло три місяці, й ситуація поновилась. У січні на ринку з’явились численні пропозиції аномально дешевого газу з Польщі й країн Балтії. Рецепт такого успіху може бути один – російське походження.
Для ренесансу російського газу склалися сприятливі умови. По-перше, розрулилась блокада українсько-польського кордону.
По-друге, саме через ці страйки українські трейдери так захопилися боротьбою з дефіцитом, що привезли значно більше газу, ніж треба. На тлі залитого по вінця ринку й катастрофічно низького попиту вартість газу всередині країни гучно обвалилася.
Імпортний ресурс залишився за бортом конкурентоздатності, а запасливі імпортери — у збитках. Важлива ремарка: йдеться саме про неросійський імпортний газ, адже російський наче побороли.
У Польщі тим часом уже давно два цінники: на газ, що приїхав з росії, й на решту. У середині січня автомобільні партії російського газу на східних терміналах Польщі продавалися в середньому за $588/т. Постачальники європейського ресурсу пропонували $690-720/т, і це абсолютний мінімум. Як бачимо, перевага дуже переконлива.
І от в Україну починає зростати надходження газу, який на $150/т, або майже на 20%, дешевший за найдешевші пропозиції європейського ресурсу. За три тижні січня було ввезено принаймні 2,6 тис. тонн підозрілого продукту.
Відвантаження аномально дешевого газу здійснюються з міст Сокулки, Наревки, Білостока й Вульки-Добринській, куди масово заходить газ із рф. Оперують на цих базисах відомі польські трейдери — Barter SA і Bialchem Group.
Так начебто ж було європейське ембарго? Справді, наприкінці минулого року Єврокомісія впровадила заборону на імпорт російського скрапленого газу в країни ЄС. Але є перехідний період – рік, він чинний для довгих контрактів.
І, о диво, у Польщі, де майже не було TERM-контрактів на газ, виявилось, що всі їх мають.
«На цей час видимого зниження постачань російського газу немає, є навіть відчуття, що його стало більше. Схоже, компанії добре підготувалися з точки зору контрактів», — кажуть знайомі польські трейдери. Так що російського газу в ЄС до кінця 2024-го вистачатиме.
Чому митниця не може зупинити потік, що відновлюється? Справа в тому, що польські трейдери отримали ліцензії виробників, які видають документи відповідно до європейського законодавства.
У приватних бесідах митники кажуть, що не мають підстав для зупинення цих вантажів, адже тепер постачальники не перепродують, а відправляють продукт власного виробництва з сертифікатом EUR.1.
Своєю чергою деякі українські трейдери вважають, що митники могли б вимагати у «виробників» складові сумішей LPG або фактично сировини для них. Але щось підказує, що поляки нададуть будь-які документи, адже оперують й з неросійським газом теж.
Що робити?
Для таких особливо хитро зроблених товаришів уже розроблено й неодноразово застосовано перевірену методику – санкції СБУ.
Її ефективність уже спробували на собі турки, болгари й молдавани, які намагалися розповідати про «все не так однозначно» на тлі потоку танкерів із російським дизелем. Наразі імпорт в Україну з цих напрямків практично припинився. Схоже, з’явилися ще одні розумники.
Діяти треба негайно. Поки що навалу російського газу стримує низький попит, проте зрозуміло, що цей струмочок швидко перетвориться на річку. У газу, що дешевший від ринку на $200/т, немає конкурентів.
P.S. Що справді дивує, так це позиція українських компаній, які радо розпочали імпорт «токсичного» ресурсу. Ніхто не буде забутим.
Джерело: «Економічна правда»
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти