«Відверто буде питання з забезпеченням нафтопродуктами в осінньо-зимовий період. У червні нам остаточно поховали Кременчуцький НПЗ, ми встояли, ніхто не помітив, бо маємо розгалужену систему імпорту. Але зараз ми почали своїми руками її рубати. 25% — це не жарти. Без подробиць, але нам нема чим замістити такий обсяг, хто б там що не казав».
Так я писав наприкінці вересня напередодні запровадження з 1 жовтня бану на постачання дизпального з румунського порту «Констанца». Все так і вийшло. У жовтні в країну імпортували на 15% (понад 90 тис. т) менше, ніж рік тому. В окремі дні власники АЗС казали мені: сьогодні ми не змогли купити пального.
Але навіть я не міг уявити, який насправді замєс відбудеться у жовтні й триватиме досі. Пристібайтеся!
Перше, через диверсію на угорському НПЗ MOL цей концерн до мінімуму скоротив постачання в Україну (до речі, якось там підозріло тихо, багато хто починає сумніватись, чи було там щось узагалі).
Друге, весь жовтень на ремонті простояв литовський НПЗ «Орлен Летува».
Третє, через погодні умови ускладнилося постачання водою.
Четверте, внутрішнього виробництва як не було, так і нема.
Жовтень якось проїхали, а що у листопаді? Як то кажуть, як дурному женитись…
Дуже «вчасно» подіяли антиросійські санкції. У Сербії зупинився НПЗ «газпрому». Це автоматично натиснуло на ту ж Констанцу, звідки пальне попрямувало Дунаєм гасити «дизельну» пожежу: потребу оцінюють у 200 тис. т на місяць (для порівняння, ми забирали звідти 120-150 тис. т). Тепер українським трейдерам доводиться штовхатися ліктями з сербами, котрі разом з обсягами ще й забрали всі малі баржі, які залишились без роботи після нашого дивного демаршу.
З іншого боку долучився до розв’язання сербської проблеми й MOL, який не тільки скоротив постачання в Україну, а й підгрібає чималі обсяги у польського «Орлену» — нашого найбільшого постачальника.
А вже цього тижня, 21 листопада, набувають чинності штатівські санкції проти «лукойлу» й «роснєфті». Під питанням робота заводів у Болгарії й Румунії. Першим Штати начебто дали відтермінування, а ось із Румунією складніше. «лукойл» тримає 25% ринку Молдови і чималу мережу АЗС у самій Румунії. Якщо його румунський завод зупиниться, на ринок вийде ще споживач (читай наш конкурент) величезних обсягів продукту.
Позначились у цій історії й ми. Через влучні удари по російських НПЗ ті скоротили виробництво, а відповідно й експорт. Бувають і такі санкції.
Також європейці припинили імпорт індійського пального.
Трейдери скаржаться на обмеженість пропозиції на ринку.
У перерахунку на гривні, починаючи з жовтня вартість дизпального в Європі зросла на піку на 6 грн/л. Аналогічно зросли гуртові ціни на нашому внутрішньому ринку. У другій декаді листопада ціна було трішки просіла, але зараз знову зростає (характерно, що нафта і бензин при цьому відносно стабільні). На наших колонках вона своєю чергою зросла в середньому трохи більше, ніж на 2 грн/л. Отже, як бачимо, потенціал на 2-3 грн/л точно ще є.
Але основні тривоги наразі пов’язані не з ціною, а саме із забезпеченням пальним. Схоже, саме час згадати досвід 2022 року. Нагадаю, тоді найглибшу паливну кризу вдалося подолати завдяки максимальній лібералізації ринку і пріоритетності цих вантажів.
Перше, необхідно максимально полегшити перетин кордону бензовозами, тому що стоять вони дуже довго («зелені» коридори вже давно не працюють, якщо що). За цей час польські ORLEN з UNIMOT побудували біля кордону потужні термінали, звідки можна швидко забирати машинами. Головне — дати їм швидко долати кордон.
Друге, окремої уваги потребує проблема «Укрзалізниці». Останнім часом усе частіше долітають розмови про труднощі на польському кордоні. Джерела кажуть, що «залізному» перевізнику як мінімум не завадило б перекинути туди додаткових працівників, а також розблокувати декілька законсервованих гілок, які б значно пришвидшили проходження цистерн.
Загалом кому треба, всі в курсі, займаються. Добре, що до, а не після. Перестрахуватись ніколи не завадить, тим більше, що ворог продовжує системні атаки на енергетичні об’єкти, включно з паливними.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти