У лютому було імпортовано 395 тис. т дизельного пального, що є одним з найнижчих показників у новітній історії українського паливного ринку, що розпочалась із повномасштабного російського вторгнення. Перші два місяці показали 10-відсотковий провал відносно аналогічного періоду 2024-го і стали неприємним сюрпризом для ринку.
Об’єктивною причиною скорочення постачань є «понаднормовий» імпорту у грудні, коли ринок вирішив запастися пальним напередодні підняття акцизу. Разом з тим, грудневі постачання не могли повністю перекрити нестачу у січні-лютому, тому очевидним висновком є зниження споживання. Трагічним назвати його не можна: середньомісячне постачання у поточному сезоні становило 451,8 тис. т, що лише на 5% (24,4 тис. т) менше, ніж минулого зимового сезону.
На обсяги імпорту взимку також вплинув нестабільний рух по Сулині. Через шторм і сильний вітер канал на певний час закривався повністю або працював в одному напрямку, що вплинуло на ритмічність постачання. Кілька тижнів у січні-лютому були з середньодобовим імпортом 8-10 тис. т, тоді як «нормативними» для ринку є 15-18 тис. т.
Цікавою особливістю лютого стало збільшення на 42% постачань бензовозами – 53,7 тис. т. Основний приріс відбувся за рахунок Польщі й Литви (+62% і 68%, до 4,5 і 35,2 тис. т). Злету польського напрямку сприяла UPG, закупивши майже вдвічі більше, ніж у січні (2,9 тис. т).
Загалом активізацію західним напрямком, найімовірніше, було викликано морозами й потребою підстрахуватись у частині морозостійкості, оскільки за якістю південь провалився майже повністю.
Що ж до обсягів, то відвантаження з Греції зросли на 53%, до 58,3 тис. т, з Румунії – на 16%, до 77,6 тис. т. З румунського напрямку збільшилися обсяги від Socar та Alkagesta – у 4 та 4,5 раза (21,1 й 24,2 тис. т відповідно). Водночас неочікувано просіли Euronova (на майже 30%, до 11,7 тис. т) і Vitol (на 32%, до 18,3 тис. т).
Але найбільше запам’ятались постачальники з Туреччини, які яскраво відновили імпорт після паузи в січні. Феєрично спрацювала «БРСМ-Нафта», дизель від якої спочатку виявився гарячим, а потім замерз. По-людськи шкода Wexler, який простояв з пальним з Мармари майже два тижні…
Минулого місяця трійка лідерів-імпортерів дизпального — «АТ Енерго Трейд», ОККО і UPG — відвантажили 32% загального імпорту, або трохи більш як 128 тис. т.
Компанія «АТ Енерго Трейд» спрацювала дуже потужно, використавши на повну високу «морозостійку» якість угорського дизпального.
Загалом майже всі компанії з ТОП-10 покращили свої показники порівняно як із січнем, так і з лютим минулого року.
Уже з перших днів березня спостерігається активізація постачань дизпального. Тепер головне, кажуть трейдери, щоб знову загальними зусиллями не перелити ринок. Дехто не пережив торішню весняну повінь.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти