Головною новиною тижня стала інформація про відновлення постачання дизпального з Туреччини. І якщо минулого року декілька партій звідти були турецького виробництва, то очікуваний на початку лютого танкер Stellar широковідомого у вузьких колах Олега Кузьменка має привезти ресурс зі суто транзитного порту «Мармара», який зокрема приймає величезні обсяги російського пального. Вже мінімум рік перелитий ринок півдня України обурився й засумував одночасно.
Зухвалу операцію спланував гуртовий оператор Wexler, який останнім часом загубився у бурхливих потоках дизелю на півдні. Чому ринок став на вуха?
По-перше, трейдер везе ресурс із підсанкційного напрямку. Імпорт з Туреччини не заборонено, але згідно з рішенням Ради національної безпеки й оборони вантажі підлягають підсиленому контролю через ймовірне російське походження. На практиці це означає мінімум 5 діб простою в очікуванні результатів лабораторних досліджень.
По-друге, постачальником виступає турецький холдинг Opet. Нагадаємо, що підвищена увага до Туреччини викликана її статусом найбільшого імпортера російських нафтопродуктів. А Opet є одним із найбільших учасників цього процесу. З осені 2023 року, коли санкції РНБО набули чинності, всі порти турецького гіганта опинились під санкціями. Компанія долучила дипломатичні й інші канали для скасування цієї норми, але успіху це не мало.
По-третє, порт «Мармара». Минулого року дизель від Opet привіз один із лідерів «південних» постачань AGTG SA. Але то було відвантаження з порту, де розташовано «опетівський» НПЗ Tupras. Своєю чергою «Мармара» відома як потужний транзитний порт, який зокрема стабільно приймає танкери з російським дизелем. Торік у порт прибуло 2,51 млн т росдизелю, з яких 233 тис. т у грудні. У відповідь на хвилю звинувачень Wexler запевнив колег, що везе індійський продукт, який також постійно присутній у Мармарі. Згідно з даними Консалтингової групи «А-95», 2024 року з індійського порту Sikka було відвантажено всього близько 530 тис. т дизелю.
«Останній раз індійський продукт було розвантажено у Мармарі в листопаді, а російський приходив і в грудні, й у січні», – каже один з активних учасників «південного» ринку, підкріплюючи свої слова статистикою агенції Kpler.
«Якщо це російський продукт, дисконт на нього може становити $70/т, можна хоч місяць на демереджі стояти», – припускає інший співрозмовник enkorr. Він також звертає увагу на те, що постачання тестових партій з Tupras не переросло у стабільні постачання, що свідчить про незначний дисконт на неросійський продукт.
Є також версії того, що Opet міг запропонувати цікаву ціну, щоб спробувати повернутися на український ринок.
«Турків дуже образили українські санкції, й вони хочуть у будь-який спосіб закріпитися на нашому ринку, це як поставити прапорець на мапі своєї присутності», – ділиться думкою міжнародний трейдер.
Наразі увагу ринку зосереджено на розмитненні вантажу у Stellar.
«Якщо вантажу буде надано «зелене» світло, це може означати серйозні зміни у розставленні сил на ключовому напрямку українського імпорту», – каже співрозмовник enkorr.
Важкі будні
Чим би не закінчився експеримент Wexler, уже можна впевнено казати про поглиблення проблем у лютому. Насамперед це ресурс із нового напрямку, а по-друге, він явно має цікаву собівартість, а отже буде боротися за покупців. Останніх, як відомо, і так не багато.
«На жаль, український ринок часто позбавлений раціоналізму, амбіції переважають здоровий глузд, саме тому ми так рідко бачили баланс на ринку 2024 року, швидше за все він буде рідкістю і 2025-го», – зазначив засновник компанії «Мартін Трейд» Володимир Порайко.
Він також додав, що в січні більш ніж половина обсягів його компанії була виконанням грудневих зобов’язань.
«На січень ми контрактували можливий мінімум. У лютому плануємо ще зменшити обсяги імпорту», – додав Порайко.
Тим часом зростання постачань було зафіксовано з усіх ключових напрямків. Постачання з Греції зросли на 44% (8,81 тис. т), хоча це мінімум за останній рік. Імпорт з Румунії збільшився за тиждень удвічі (34,12 тис. т).
Не дуже тішать власників уже імпортованого ресурсу і ціни. За тиждень дизель на європейських базисах здешевшав на середні $12/т, або 0,50 грн/л.
Крім того, через низький попит зарубіжні постачальники знизили свої премії на ресурс на лютий на $2-10/т залежно від напрямку і компанії.
«Зараз автомобільні партії з Польщі й Литви привабливіші за ціною, ніж залізничні з «Орлену», – зазначив один із трейдерів.
Попри зниження закупівельних цін, більшість трейдерів не планує збільшувати обсягів закупівлі на лютий. Хоча на початку місяця на півдні очікується надходження значного обсягу ресурсу, який через туман не розвантажився раніше.
Область |
Вартість, грн/л |
Трейдер |
|
min ціна |
max ціна |
||
Вінницька |
45,40-48,70 |
"Укрнафта" |
"Вог Трейд" |
Волинська |
45,70-46,30 |
"Енергія Трейд" |
"Вог Трейд" |
Дніпропетровська |
45,9-48,85 |
"Юкас Петроліум" |
"Окко-Бізнес" |
Донецька |
— |
||
Житомирська |
45,45-48 |
"Укройлпродукт" |
"Вог Трейд" |
Закарпатська |
45,80-47,85 |
"Бенз Енд Фьюел Юкрейн" |
"Окко-Бізнес" |
Запорізька |
46,8 |
"Дюваль компані" |
|
Івано-Франківська |
46,75-47,60 |
"Ойл Старт" |
"Вог Трейд" |
Київська |
45,35-48,10 |
"Укрнафта" |
"Вог Трейд" |
Кіровоградська |
48-48,10 |
"Укрнафта", "Екон-Трейд" |
"Вог Трейд" |
Луганська |
— |
||
Львівська |
45,75-47,85 |
"Укрнафта" |
"Окко-Бізнес" |
Миколаївська |
46-46,09 |
"Кворум-Нафта" |
"ГТС Трейдінг Україна" |
Одеська |
43,70-46,95 |
UNIMEX |
"Окко-Бізнес" |
Полтавська |
48,30-48,60 |
"Вог Трейд", "Екон-Трейд" |
"Кворум-Нафта" |
Рівненська |
45,50-48 |
"Енергія Трейд" |
"Укрнафта" |
Сумська |
48,6 |
"Екон-Трейд |
|
Тернопільська |
46,8 |
"Вог Трейд" |
|
Харківська |
47,85-48,45 |
"ГТС Трейдінг Україна" |
"Окко-Бізнес" |
Херсонська |
— |
||
Хмельницька |
45,25-47,85 |
"Енергія Трейд" |
"Укрнафта" |
Черкаська |
46-46,49 |
УНТК |
"ГТС Трейдінг Україна" |
Чернівецька |
45,90-46,60 |
УНТК |
"Мартін Трейд" |
Чернігівська |
— |
||
Середня по країні |
46,86 |
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти