Український ринок бензину повністю адаптувався до нових умов, що виникли внаслідок російської агресії. Це стосується і структури постачання, і ціни. Про це у статті «Бензинова незалежність: як будувалася та скільки коштує?» пишуть директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн і кореспондент enkorr Наталя Курган.
«Від початку повномасштабного вторгнення імпорт бензину в Україну залишається незмінним — 1,24 млн т — і фактично відповідає обсягам 2021 року. Відмінність у тому, що тоді 85% (1 млн т бензину) надходило з Білорусі. А з 2022 року той таки 1 млн т завозять з Європи», — йдеться в матеріалі.
Автори зазначають, що 2024 рік став періодом оптимізації логістики, що привело до звуження географії постачальників із 16 до 11 країн. Перелік залишили Угорщина, Грузія, Нідерланди, Естонія, Хорватія.
Окрім цього, бензиновий потік перемістився з півдня на захід: трохи більш як половина (56%) загального імпорту заїхала через західний кордон. Порівняно з 2023-м цей напрямок збільшився на 35% (692,6 тис. т).Водночас, як зазначається, південь втратив 25% переважно через зниження обсягів із Греції.
«Основна причина переорієнтації імпорту бензину з півдня на захід — краща ціна на продукт у країнах, де ціноутворення базується на котируваннях на Балтиці. По-перше, вони були вигіднішими за середземноморські (південні). По-друге, дедалі відчутнішим стає профіцит бензину на півночі Європи, що виник, зокрема, через зменшення експорту до Африки», — йдеться у статті.
Польща й Румунія продовжують ділити між собою 46% усього імпорту бензину. Імпорт із Польщі на 87% формував Orlen, який за рік додав 60% (240,4 тис. т). Разом із литовськими обсягами за рік PKN Orlen відвантажив в Україну 476,3 тис. т бензину й закріпив за собою статус беззаперечного лідера.
У Румунії роль Orlen виконує OMV Petrom — 92% постачань із країни (283 тис. т).
Неочікуваним гравцем на ринку стала Німеччина, яка за рік збільшила експорт бензину в Україну до 175,8 тис. т і посіла четверте місце в рейтингу напрямків імпорту.
Автори зазначили, що першим стежку на колишній нафтопереробний завод «роснєфті» у місті Шведт проклав холдинг із Польщі Unimo. Однак на широку залізничну колію потік поставила мережа UPG, яка стала найбільшим постачальником бензинів із Німеччини.
Нагадаємо, 2024 року імпорт дизельного пального в Україну зріс на 8% і досяг 6,65 млн т.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти