2024 року імпорт дизельного пального, найбільш затребуваного моторного пального в Україні, зріс на 8% і досяг 6,65 млн тонн. Це становить 75% усього імпорту моторних палив країною, серед яких також бензин і скраплений газ, пишуть експерти Консалтингової групи «А-95» у матеріалі «Дизель у фокусі: ціни, дефіцит, глобальні зміни й прогнози».
Як зазначається, українські компанії закуповували дизпальне з 16 країн, причому 93% імпорту припало на п’ять ключових постачальників. Для порівняння, 2023 року ці країни забезпечували лише 75% постачань.
З південного напрямку надійшло 54% усього імпорту — це 3,56 млн тонн. Основна конкуренція розгорнулася між Грецією й Румунією, які зміцнили свої позиції на ринку через заборону імпорту з низки болгарських, молдовських і турецьких нафтобаз.
Обсяги імпорту з Румунії зросли на 34%, до 1,98 млн тонн. Основними постачальниками стали такі компанії, як Vitol (660 тис. тонн), Euronova Energies (532 тис. тонн), Oscar Downstream (134 тис. тонн) і Socar (123 тис. тонн).
При цьому постачання з Греції збільшилося у 2,7 раза — до 1,36 млн тонн. Понад половину обсягів забезпечили трейдери AGTG SA і Cantarell Trading.
Водночас постачання з Туреччини обвалилося втричі, до 196 тис. тонн. Це пов’язано з ремонтними роботами на нафтопереробному заводі (НПЗ) STAR і початком перероблення російської нафти, що зробило завод менш привабливим для українських трейдерів.
«Минулий рік відзначився зменшенням кількості імпортерів дизпального й збільшенням закупівель великими компаніями (див. рис. 3). Якщо 2023 року дизпальне імпортували в середньому 318 компаній, то 2024-го — 185. На ТОП-10 імпортерів припадало 51% постачань, 2024-го — 56% обсягів», — пишуть експерти.
Вершину рейтингу посіла ОККО — 789 тис. тонн. Обсяги лідера роздрібного ринку практично не змінилися порівняно з 2023 роком, але відбулася деяка диверсифікація, зокрема шляхом постачань із Гданського НПЗ.
З третьої на другу сходинку піднявся найбільший гуртовий трейдер країни — «АТ Енерго Трейд». Торік компанія збільшила імпорт ДП на 60%, до 678 тис. тонн.
Третя сходинка за компанією «Укрпалет-систем» — 631 тис. тонн. Неважко помітити, що оператор намагається максимально завантажувати термінал у Щецині, звідки UPG отримувала 95% обсягів.
Великі обсяги також завозили компанії WOG (445 тис. тонн), «Пейд» (426 тис.), «Мартін Трейд» (210 тис.) і «Арстак» (161 тис. тонн).
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти