Упевнене зростання світового ринку вже нівелювало зниження цін на внутрішньому ринку України, яке спостерігалося на початку лютого. На кінець минулого тижня пальне здорожчало на 0,25 грн/л: бензин — до 44,25 грн/л, дизельне пальне — до 45,25 грн/л. Враховуючи, що світова тенденція виглядає дуже впевнено, вочевидь нас чекає початок періоду зростання.
З 2 по 8 лютого європейські котирування бензину зросли в середньому на $53/т (що еквівалентно 1,8 грн/л), ДП — на $70/т (2,6 грн/л). Так, вартість бензину в Середземномор’ї становить $839-859/т, дизелю — $875-895/т, на півночі Європи — $886/т і $890-898/т, відповідно.
Ціни на українському ринку від повноцінного впливу котирувань продовжують стримувати низький попит і профіцит ресурсу. «Попит залишається дуже низьким», — зазначили в одній із компаній.
Крім того, від різкого здорожчання пальне стримує і наявність на ринку більш дешевшого імпортного ресурс, який було придбано ще на початку січня.
Кордони під загрозою
9 лютого польські фермери поновили блокування польсько-українського кордону. За повідомленням Державної прикордонної служби України, рух через КПП «Дорогуськ–Ягодин», «Гребенне–Рава-Руська» і «Медика–Шегині» ускладнено. Через пункт пропуску «Ягодин» протестувальники планують пропускати щогодини по 1 вантажівці в обидві сторони, «Рава-Руська» — по 2, «Медика» — по 1.
Але, зі слів трейдерів, страйк поки не вплине на ситуацію на українському ринку.
«Навіть якщо припустити, що місяць не буде постачання палива в країну, то все одно ресурсу вистачить», — зазначив один з імпортерів.
Нагадаємо, польські перевізники припинили страйк на кордоні 17 січня. Після цього рух через пункти пропуску був активним.
«Бензовози «літають» через кордон. Зменшилася черга і на виїзд з України. Сьогодні (8 лютого — ek) на «Ягодині» її тривалість становила декілька годин», — розповідали в паливній компанії.
За період «відкритого кордону» постачання пального з Польщі й країн Балтії значно зросло. Польща змогла повернути свої лідируючі позиції в імпорті світлих нафтопродуктів.
Протягом січня постачання бензину з Польщі в Україну порівняно з груднем зросло на 24%, до 32,2 тис. т, дизельного пального — на 14%, до 145,7 тис. Збільшилися обсяги відвантаження і з країн Балтії: бензину — на 16% (12,6 тис. т), ДП — на 56% (61 тис. т). Водночас імпорт бензину з Румунії зменшився до 19,4 тис. т (-14%), дизелю — до 128,8 тис. т (-8%).
19 лютого на плановий ремонт планує зупинитися Мажейкяйський НПЗ (Orlen Lietuva). Але, зі слів трейдерів, компанія не анонсувала зменшення обсягів відвантаження залізничних партій дизпального на цей період. А ось автомобільні партій можуть урізати. Нагадаємо, на початку минулого тижня на заводі сталася аварія на установці каталітичного крекінгу, але це не вплинуло на постачання пального з заводу.
Основним базисом постачання дизпального з Румунії залишається Констанца. Наразі складнощів з відвантаженням ресурсу залізничним транспортом з цього базису немає.
«Бензовози завантажуються по-різному: можна за день завантажитися, а можна й тиждень чекати», — зазначив один з імпортерів з цього напрямку.
Вартість пального з південного напрямку наразі нижча, ніж із Польщі. Наприклад, згідно з даними telegram-каналу компанії УНТК, станом на 9 лютого вартість автомобільних партій ДП з Констанци становить 43,30 грн/л, з польських базисів варіюється в межах 43,5-45 грн/л. А ось ресурс із Литви дешевший від дизелю з румунського порту і з Польщі: 42,60-43,30 грн/л залежно від базису.
Знову вгору
Починаючи з середини тижня вартість пального збільшувалась щодня. Якщо 7 січня ДП на півдні його можна було придбати за 42,5 грн/л, то вже 9 січня вартість ресурсу стартувала від 43,50 грн/л. На заході ціни на дизель зросли до 44-45,75 грн/л.
У першій половині тижня деякі трейдери з півдня казали про наявність на ринку компаній, які відверто демпінгують.
«Як і будь-який бізнес ми намагаємося працювати з максимальною ефективністю, але кон’юнктура ринку диктує свої умови. Як і більшість наших колег на ринку ми вважаємо, що поточні ціни не відповідають адекватному економічному рівню», — зазначили в компанії «Азарес», яка є одним із найбільш активних гравців на півдні, імпортуючи ДП на постійній основі з березня 2023 року.
Але вже під кінець тижня про «демпінг» ніхто не розповідав.
Станом на 9 січня найнижчу ціну на дизель на дунайських базисах було зафіксовано в компаній «Універсум газ» і Oil Start. Притому, як кажуть на ринку, «Універсум газ» торгує тут не власним імпортом, а перепродує продукт інших постачальників.
Протягом дня (9 січня) верхня межа цін на ДП становила 44,00-44,50 грн/л. Її було зафіксовано у компаній «Альянс Енерго Трейд», ТД «УкрТермінал», «Юкас Петролеум» і «Континенталь Трейд». Але вже ввечері — після того, як ф’ючерси на газойль зросли до майже $928/т, — вартість пального компанії GTS у Чернівцях зросла до 47,5 грн/л.
На заході країни мінімальні ціни на ДП було зафіксовано в УНТК і «Укрнафти», максимальні — GTS, «Мартін Трейд», Nexen.
Під натиском котирувань зросли ціни і на бензин марки А-95. На заході вартість цього виду пального наприкінці тижня становила 43,4-44,3 грн/л, коли ще в середу пальне можна було придбати за 43,4-44,5 грн/л. На півдні бензин здорожчав до 43,3-45,3 грн/л.
Зростання європейських котирувань і зменшення обсягів більш дешевого ресурсу і надалі штовхатиме ціни на пальне вгору. Це дає ринку надію на довгоочікуваний заробіток, якого гуртовики не бачили вже давно.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти