У початок

Готуємось до підйому: зростання світового ринку штовхне ціни вгору

Упевнене зростання світового ринку вже нівелювало зниження цін на внутрішньому ринку України, яке спостерігалося на початку лютого. На кінець минулого тижня пальне здорожчало на 0,25 грн/л: бензин — до 44,25 грн/л, дизельне пальне — до 45,25 грн/л. Враховуючи, що світова тенденція виглядає дуже впевнено, вочевидь нас чекає початок періоду зростання.

З 2 по 8 лютого європейські котирування бензину зросли в середньому на $53/т (що еквівалентно 1,8 грн/л), ДП — на $70/т (2,6 грн/л). Так, вартість бензину в Середземномор’ї становить $839-859/т, дизелю — $875-895/т, на півночі Європи — $886/т і $890-898/т, відповідно.

Ціни на українському ринку від повноцінного впливу котирувань продовжують стримувати низький попит і профіцит ресурсу. «Попит залишається дуже низьким», — зазначили в одній із компаній.

Крім того, від різкого здорожчання пальне стримує і наявність на ринку більш дешевшого імпортного ресурс, який було придбано ще на початку січня.

Кордони під загрозою

9 лютого польські фермери поновили блокування польсько-українського кордону. За повідомленням Державної прикордонної служби України, рух через КПП «Дорогуськ–Ягодин», «Гребенне–Рава-Руська» і «Медика–Шегині» ускладнено. Через пункт пропуску «Ягодин» протестувальники планують пропускати щогодини по 1 вантажівці в обидві сторони, «Рава-Руська» — по 2, «Медика» — по 1.

Але, зі слів трейдерів, страйк поки не вплине на ситуацію на українському ринку.

«Навіть якщо припустити, що місяць не буде постачання палива в країну, то все одно ресурсу вистачить», — зазначив один з імпортерів.

Нагадаємо, польські перевізники припинили страйк на кордоні 17 січня. Після цього рух через пункти пропуску був активним.

«Бензовози «літають» через кордон. Зменшилася черга і на виїзд з України. Сьогодні (8 лютого — ek) на «Ягодині» її тривалість становила декілька годин», — розповідали в паливній компанії.

За період «відкритого кордону» постачання пального з Польщі й країн Балтії значно зросло. Польща змогла повернути свої лідируючі позиції в імпорті світлих нафтопродуктів.

Протягом січня постачання бензину з Польщі в Україну порівняно з груднем зросло на 24%, до 32,2 тис. т, дизельного пального — на 14%, до 145,7 тис. Збільшилися обсяги відвантаження і з країн Балтії: бензину — на 16% (12,6 тис. т), ДП — на 56% (61 тис. т). Водночас імпорт бензину з Румунії зменшився до 19,4 тис. т (-14%), дизелю —  до 128,8 тис. т (-8%).

19 лютого на плановий ремонт планує зупинитися Мажейкяйський НПЗ (Orlen Lietuva). Але, зі слів трейдерів, компанія не анонсувала зменшення обсягів відвантаження залізничних партій дизпального на цей період. А ось автомобільні партій можуть урізати. Нагадаємо, на початку минулого тижня на заводі сталася аварія на установці каталітичного крекінгу, але це не вплинуло на постачання пального з заводу.

Основним базисом постачання дизпального з Румунії залишається Констанца. Наразі складнощів з відвантаженням ресурсу залізничним транспортом з цього базису немає.

«Бензовози завантажуються по-різному: можна за день завантажитися, а можна й тиждень чекати», — зазначив один з імпортерів з цього напрямку.

Вартість пального з південного напрямку наразі нижча, ніж із Польщі. Наприклад, згідно з даними telegram-каналу компанії УНТК, станом на 9 лютого вартість автомобільних партій ДП з Констанци становить 43,30 грн/л, з польських базисів варіюється в межах 43,5-45 грн/л. А ось ресурс із Литви дешевший від дизелю з румунського порту і з Польщі: 42,60-43,30 грн/л залежно від базису.  

Знову вгору

Починаючи з середини тижня вартість пального збільшувалась щодня. Якщо 7 січня ДП на півдні його можна було придбати за 42,5 грн/л, то вже 9 січня вартість ресурсу стартувала від 43,50 грн/л. На заході ціни на дизель зросли до 44-45,75 грн/л.

У першій половині тижня деякі трейдери з півдня казали про наявність на ринку компаній, які відверто демпінгують.

«Як і будь-який бізнес ми намагаємося працювати з максимальною ефективністю, але кон’юнктура ринку диктує свої умови. Як і більшість наших колег на ринку ми вважаємо, що поточні ціни не відповідають адекватному економічному рівню», — зазначили в компанії «Азарес», яка є одним із найбільш активних гравців на півдні, імпортуючи ДП на постійній основі з березня 2023 року.

Але вже під кінець тижня про «демпінг» ніхто не розповідав.

Станом на 9 січня найнижчу ціну на дизель на дунайських базисах було зафіксовано в компаній «Універсум газ» і Oil Start. Притому, як кажуть на ринку, «Універсум газ» торгує тут не власним імпортом, а перепродує продукт інших постачальників.

Протягом дня (9 січня) верхня межа цін на ДП становила 44,00-44,50 грн/л. Її було зафіксовано у компаній «Альянс Енерго Трейд», ТД «УкрТермінал», «Юкас Петролеум» і «Континенталь Трейд». Але вже ввечері — після того, як ф’ючерси на газойль зросли до майже $928/т, — вартість пального компанії GTS у Чернівцях зросла до 47,5 грн/л.

На заході країни мінімальні ціни на ДП було зафіксовано в УНТК і «Укрнафти», максимальні — GTS, «Мартін Трейд», Nexen.

Під натиском котирувань зросли ціни і на бензин марки А-95. На заході вартість цього виду пального наприкінці тижня становила 43,4-44,3 грн/л, коли ще в середу пальне можна було придбати за 43,4-44,5 грн/л. На півдні бензин здорожчав до 43,3-45,3 грн/л.

Зростання європейських котирувань і зменшення обсягів більш дешевого ресурсу і надалі штовхатиме ціни на пальне вгору. Це дає ринку надію на довгоочікуваний заробіток, якого гуртовики не бачили вже давно. 

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти