У початок

Держрегулювання цін на пальне законсервувало старі проблеми ринку – експерт

Також є російською мовою

Після введення у травні державного регулювання цін на пальне реалізація кожного літра бензину приносить мережам-дискаунтерам (2 800 станцій із 7 500) близько 70 коп. збитку, що вказує на розміри тіньового сегмента ринку нафтопродуктів. Про це у своїй авторській колонці «Держрегулювання паливних цін: хто у виграші?» пише аналітик Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.

Автор вказує, що твердження про збитки буде коректним, якщо йдеться про продаж заводського продукту з видачею чесного фіскального чека, а не бензинів, вироблених у кустарних умовах і продажах з мінімізацією податкових відрахувань.

«Найкращою ілюстрацією цих особливостей ринку є мережа «БРСМ-Нафта», на заправках якої висять паспорти якості на бензин А-95, видані міні-НПЗ у Гадячі або нафтобазою в с. Переяславське, а оплата готівкою відображається в чеку таємничою буквою «К» у графі «Форма оплати» (закон наказує повідомляти там «Готівка»). У значної кількості станцій чеки взагалі не пробиваються у базі Державної податкової служби (остання на це не реагує), а відповідно, також є липовими», – пише він.

Експерт зазначає, що для вітчизняного ринку реалізація без маржі на більшості АЗС не новина.

«Ця особливість простежується з другого півріччя 2020-го і до цього дня. На період карантину держава оголосила мораторій на перевірки бізнесу, чим останній відразу скористався. Як використовував таку ж можливість у 2014-2016 роках, коли під час аналогічного мораторію газові й дизельні бочки з'явилися під кожним парканом», – йдеться в матеріалі.

Брак дієвих кроків уряду з боротьбі з тіньовим ринком дозволив так званим дискаунтерам безболісно сприйняти держрегулювання, зберегти знижки і бонуси в програмах лояльності, які становлять близько 1,5 грн/л. Тоді як легальний сектор був змушений згорнути програми лояльності й фактично підвищити відпускні ціни для своїх клієнтів.

«Важливий елемент ціноутворення – знижки, або бонуси. Наше опитування показує, що за ціною, вказаною на ціновому табло АЗС, продається 10-12% пального, решта – з різними знижками. До регулювання вони становили до 7 грн/л, але в середньому 2,5 грн у мережах преміум-сегмента і 1,5 грн — у дискаунтерів. Щедрі дисконти стали першою зі статей, які пішли під ніж і під прокляття розсердженої клієнтури. У результаті сьогодні «дорогі» АЗС дають не більше 75 коп./л, тоді як їхні конкуренти з іншого полюса якимось дивом утримують колишню лояльність», – зазначає автор.

За розрахунками експерта, за вирахуванням усіх витрат від маржі, встановленої урядом на рівні 5 грн/л для бензину, у мереж верхнього цінового діапазону залишається прибуток обсягом 1,4 грн (тут і далі з ПДВ). На дизелі – 3,3 грн/л.

А.Куюн вважає, що замість введення регулювання цін держава повинна повернутися до розв'язання системних проблем, таких як наявність підпільних міні-НПЗ, нелегальних станцій і припинити схеми з відходу від оподаткування акцизом і ПДВ.

«Саме це деформує ринок, створюючи перетікання продажів і трансформуючи ціноутворення. Але замість системної і складної боротьби з тіньовим сектором влада знову пішла шляхом популізму, обмеживши змогу легального бізнесу монетизувати свої якість і сервіс. Збереження такого режиму в тривалій перспективі загрожує відмовою цього бізнесу від високих стандартів (а це перш за все означатиме скорочення робочих місць) і буде штовхати «білий» бізнес до банкрутства або в тінь», – резюмував А.Куюн.

Як повідомляв enkorr, Кабінет міністрів 14 травня ухвалив постанову, якою вводиться державне регулювання цін на пальне. Так, на період дії карантину встановлено граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива (не вище від 7 грн/л) і бензину (не вище від 5 грн/л).

Також нагадаємо, в Україні спостерігається стрімке розширення тіньового ринку нафтопродуктів. Це проявляється як у зростаючих обсягах виробництва на міні-НПЗ, так і в поновленні діяльності нелегальних заправних станцій.

Консалтингова група «А-95» прогнозує, що через нелегальне виробництво нафтопродуктів на міні-НПЗ і нафтобазах, а також через порушення касової дисципліни на АЗС державний бюджет України в 2021 році недоотримає понад 22 млрд грн акцизу і ПДВ, або на 21% більше, ніж у 2020 р..

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти