Нафтогазова асоціація України (НАУ) закликала уряд відмовитися від ідеї регулювання роздрібних цін на паливо шляхом встановлення фіксованої торгової націнки. Про це йдеться в листі президента НАУ Нелі Привалової, адресованому прем'єр-міністрові Денисові Шмигалю.
На думку експертів профільного об'єднання, така ініціатива обмежить конкуренцію і дискримінує роздрібних гравців ринку пального.
«Механізми застосування граничних торговельних надбавок на нафтопродукти фактично ставлять усіх операторів ринку в єдиний ціновий коридор. За таких умов оператори змушені будуть застосовувати максимальну націнку і підтримувати однаковий рівень цін, що істотно обмежить рівень конкуренції на ринку», – йдеться у листі.
У НАУ підкреслили, що поточна ситуація на ринку нафтопродуктів показує, що є велика кількість операторів і широкий діапазон цін на нафтопродукти, а споживачі можуть вільно вибирати продавця і продукцію, що відповідає їхнім купівельним можливостям.
Також у НАУ заявили, що встановлення граничних цінових надбавок на пальне істотно зменшить можливості операторів враховувати чинники на ринку, які швидко змінюються (закупівельні ціни, логістичні витрати, курси валют), й оперативно реагувати на них зміною цін в об'єктах роздрібної торгівлі.
«Тому є ризик збитковості роздрібно-торгівельної діяльності на АЗС і виникнення тенденції, за якої оператори ринку будуть змушені зупинити або істотно скоротити роздрібну торгівлю, або перейти в тіньову сферу торговельної діяльності, що спричинить наступ гострого дефіциту нафтопродуктів на легальних АЗС», – прогнозують експерти.
З огляду на це, за словами президента НАУ, всі переваги отримають «тіньові оператори», які в умовах практичної відсутності конкуренції й гострої затребуваності споживачами роздрібного нафтопродукту зможуть значно збільшити обсяг незаконних операцій реалізації нафтопродуктів.
У НАУ заявили, що запропонований Мінекономрозвитку алгоритм розрахунку граничного рівня цін на бензин і ДП, який передбачає використання європейських котирувань, поточних ставки акцизу і ПДВ, не відповідає реальним ціновим факторам.
«Не враховано як цілої низки додаткових чинників, що впливають на визначення ринкової ціни, так і їх мінливості протягом короткого періоду часу, зокрема премію до показників Platts при закупівлі нафтопродуктів, витрати на транспортування як в Україні, так і за її межами (при імпорті), витрати на перевалку, зберігання, автомобільну логістику до АЗС, контроль якості, сертифікацію, мінливість курсів валют, витрати на зберігання і обробку присадок, вартість заходів з управління безпекою, витрати на оплату праці, капітальні й поточні інвестиції, вартість фінансування закупівель тощо», – кажуть у Нафтогазовій асоціації.
Це, за словами експертів, призведе до того, що АЗС почнуть зазнавати збитків, оскільки не зможуть фінансувати витрати за рахунок прибутку, і будуть змушені припинити свою діяльність, а десятки тисяч їхніх співробітників втратять робочі місця.
Крім того, експерти НАУ відзначили, що держрегулювання цін на паливо суперечить євроінтеграційним процесам і зумовить зниження індексу інвестиційної привабливості України.
«З урахуванням вищевикладеного, шановний пане прем'єр-міністре, в разі формування ініціатив щодо запровадження державного регулювання цін на нафтопродукти, просимо Вас провести широке обговорення таких ініціатив з учасниками ринку і профільними асоціаціями, щоб уникнути ризиків дефіциту нафтопродуктів для споживачів та інших негативних чинників для бізнесу й економіки», – резюмувала в листі Н. Привалова.
Нагадаємо, Міністерство розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України пропонує на період дії карантину встановити прибутковість торгівлі (маржу) на рівні не більше 7 грн/л для ДП і не більше 5 грн/л для бензинів.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти