AdBlue, який продається на українських АЗС, – реагент для очищення вихлопних газів дизельних двигунів методом селективної каталітичної нейтралізації екологічних стандартів Євро-5 і Євро-6 – не відповідає міжнародним стандартам ISO 22241, що пред'являються до такої продукції. Таких висновків дійшов Науково-дослідний інститут нафтопереробної і нафтохімічної промисловості «МАСМА» за підсумками спеціальних випробувань.
Інститут оцінив якість шести зразків реагента AdBlue, вироблених чотирма виробниками. Три з чотирьох виробників знаходяться в Україні, один – у Польщі. Зразки було відібрано на шести українських АЗС у двох областях, Київській і Запорізькій: на станціях «Авантаж 7», UPG, Motto, «БРСМ», Mango і KLO.
Дослідження проводилися на базі Міжнародного дослідницького центру мастильних матеріалів LabExpert у Бердянську – єдиній в Україні лабораторії, яка акредитована в НААУ на технічну компетентність за державним стандартом ДСТУ ISO 17025 та сертифікована Асоціацією німецьких автовиробників VDA, яка володіє торговою маркою AdBlue.
За підсумками випробувань виявилося, що продукція трьох з чотирьох виробників AdBlue не відповідає міжнародним стандартам ISO 22241 (див. табл.). Це реагент, вироблений ТОВ «Катма Груп» (група «БРСМ», виробництво в м.Шепетівка Хмельницької області), підприємством «КроссХім» (виробництво в с.Згурівка Макарівського р-ну Київської обл.) і польською компанією Grupa azoty zaklady azotowe «Pulawy».
Відбирали зразки на заправках методом випадкової вибірки. Три з шести виявилися реагентом, виробленим на заводі «КроссХімі». AdBlue «КроссХіму» показав порушення за чотирма показниками: за вмістом кальцію, магнію, натрію й міді. І якщо в двох зразках було по одному порушенню – перевищення по магнію і по кальцію, то один з трьох зразків «відзначився» перевищенням відразу за трьома параметрами, за вмістом кальцію, міді й натрію. Причому в одному зі зразків зафіксовано вміст магнію вище від норми в 10,06 раза. Та ще й у двох випадках було чути сильний запах аміаку.
«У трьох даних зразках завищено показники щодо натрію, кальцію, магнію й міді, причому окремі – в 10 разів. Це дає змогу дійти висновку, що використовується недостатньо підготовлена вода. Крім того, в двох із трьох проб цього виробника було відзначено характерний запах аміаку, що є неприпустимим. Це говорить про те, що сечовина в силу певних чинників перетворюється в аміак, який є отрутою для каталізатора (головна частина системи, що забезпечує очищення вихлопів, – ek), плюс не забезпечується повнота потрібної реакції, а значить – не буде досягнуто мети щодо захисту екології, яку ставлять перед цим реагентом», – констатував Ярошенко.
Найгірший результат показав реагент «Катма Груп», у якому виявлено занижену концентрацію карбаміду. У цьому зразку під час перевірки було зафіксовано порушення за трьома показниками: крім заниженої концентрації основного компонента – карбаміду, вміст натрію й алюмінію в ньому перевищує норму, причому натрію – у 8,8 раза.
«У цьому зразку ми отримали перевищення масової концентрації натрію, – пояснює директор НДІ «МАСМА». – Це може означати, що на підприємстві погано очищують воду, яку використовують для виробництва реагенту, або в самому карбаміді був якийсь компонент, до складу якого входить натрій».
Що стосується завищеної концентрації алюмінію, то, за словами Ярошенка, цілком можливо, що в технологічному циклі вирішили застосувати алюмінієве обладнання, що неприпустимо, оскільки є чіткий перелік матеріалів, які можна використовувати при виробництві цього реагента.
«Було також виявлено занижену концентрацію сечовини, – продовжує Олег Ярошенко. – Це серйозний показник, який фіксує, що на виході отримується продукція із заниженим вмістом основного компонента AdBlue, який і очищає дизельні вихлопи, і показує, що на підприємстві немає чіткого контролю якості на всіх етапах технологічного процесу і не працює система контролю якості».
У зразку AdBlue польської компанії Pulawy майже в 4 рази виявився перевищеним показник концентрації натрію. За словами О.Ярошенка, це може свідчити про те, що є якісь збої в системі очищення води.
«У цьому зразку ми отримали перевищення масової концентрації натрію, – заявив директор НДІ «МАСМА» Олег Ярошенко. – Це може означати, що на підприємстві погано очищають воду, яку використовують для виробництва реагента, або в самому карбаміді був якийсь компонент, куди входить натрій».
Єдина проба, яка показала відповідність усім параметрам, це AdBlue виробництва бердянської компанії AZMOL-BP, яка нещодавно почала випуск цього реагента і поки єдина в Україні, хто пройшов сертифікацію власника торгової марки AdBlue – Асоціації автопрому Німеччини VDA.
Довідка enkorr
AdBlue – рідкий реагент, який використовується для очищення вихлопних газів дизельних двигунів стандарту Євро-5 і Євро-6 методом селективної каталітичної нейтралізації. Це 32,5-відсотковий розчин сечовини в демінералізованій воді, який застосовується як робоча рідина в каталізаторах дизельних двигунів.
Реагент AdBlue дає змогу знизити вміст у вихлопах оксидів азоту на 90%. При цьому реагент впорскується у вихлопну трубу і в результаті селективної каталітичної реакції оксиди азоту і аміак перетворюються в нешкідливі азот і водяну пару.
Права на торгову марку AdBlue належать Асоціації автомобільної промисловості Німеччини. Вимоги до реагента вказано в міжнародному стандарті ISO 22241-1:2019. Українського стандарту для виготовлення AdBlue не існує.
Застосування неякісного реагента призводить до блокування елементів системи дозування AdBlue і виходу з ладу тих компонентів системи, які не підлягають ремонту. А також можливого вапнування каталітичного блоку SCR - аж до повного блокування вихлопної системи.
70% реагента AdBlue Україна імпортує з Польщі.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти