У початок

Експерти спростували розрахунки УАСГ

Також є російською мовою

Розрахунки і риторика Української асоціації скрапленого газу містять масу помилок і неточностей, що в результаті дає неправильне уявлення про ситуацію на паливному ринку і заважає його реформуванню. Про це в колонці на «БізнесЦензор» пише директор «Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Будучи противником ініціативи щодо перегляду ставок акцизного збору на бензин і скраплений газ, профільна асоціація поширює тезу про те, що власники машин з ГБО і так несуть високий податковий тягар. За розрахунками УАСГ, кожна бензинова машина в середньому за рік платить близько 1200 грн в дорожній фонд, тоді як автомобіль з ГБО – 1700 грн, а з дизельним мотором – 2400 грн.

Перше, що не відповідає дійсності, пише Куюн, – частка взятого в розрахунок УАСГ дизельного пального, що реалізується через АЗС. В асоціації вважають, що через роздрібні мережі проливається 31% всього ДП в країні, або близько 2,6 млрд літрів у рік (виходячи з балансу ринку в 2019 році обсягом 6,991 млн т, або 8,4 млрд л).

Тим часом експерт відзначає, що обсяг роздрібного ринку нафтопродуктів складає близько 10 млрд л на рік (близько 8 млн т). Частка ж дизпального в структурі реалізації АЗС займає 40-45%, а не 26%, як свідчать розрахунки газовиків.

«Через колонки, а значить в автотранспорт, що їде нашими дорогами, за рік наливається не 2,6 млрд л, а мінімум 4,2 млрд л дизпального. Це не 31% балансу, а 50% від ринку дизельного пального зразка 2019 року... Тому оцінку УАСГ обсягом 7,8 млрд грн акцизу з ДП сильно занижено, реально – 12,4 млрд грн», – пише автор.

Подальші дослідження експерта показали, що в розрахунках УАСГ неправильними виявилися не тільки суми акцизів, які сплачують автомобілісти, а й кількість самих автомобілів.

Газовики наводять такі дані по українському автопарку: 8,4 млн автомобілів з бензиновим двигуном, 3,3 млн дизельних моторів і близько 2,1 млн машин на пропан-бутані. Загалом – 13,8 млн штук. Водночас, за даними компанії «Автоконсалтинг», «живий» парк автомобілів нараховує всього 6,3 млн штук.

«Таким чином, ще одна «штанга» – 6,3 млн реальних авто замість 13,8 млн. Похибка всього лиш у 2,2 раза...», – пише експерт.

У той же час автор погоджується з оцінкою УАСГ, що кількість машин з ГБО в Україні становить 2,1 млн. При цьому офіційно зареєстрованих установок, за даними «Автоконсалтинга», майже втричі менше.

«І це значить, що дві з трьох машин з ГБО використовують його нелегально. Бо реєструвати дорого, ось і числяться вони в статистиці як бензинові. Виходить, що з 3,8 млн бензинових авто 1,3 млн насправді газові», – зазначає він.

При використанні коректних алгоритмів розрахунок УАСГ дав наступний результат: щорічний податок з бензинового автомобіля – близько 3 915 грн (в 3,2 раза більше, ніж за версією УАСГ), газового – 1700 грн, дизельного – 7853 грн (в 3,2 раза більше).

«Отримані пропорції як мінімум логічні: сплачуючи вчетверо більший акциз і пересуваючись приблизно так само, не можуть бензинові машини платити менше, ніж газові», – резюмував експерт, закликавши УАСГ використовувати об'єктивні факти і цифри, а не маніпуляції.

Нагадаємо, нині у Верховній Раді на розгляді перебуває кілька законопроєктів щодо акцизів на нафтопродукти. Першим було зареєстровано законопроєкт, яким пропонується уніфікувати ставки акцизу на бензин, автогаз і ДП на рівні €139,5 за 1000 л. Його підтримують українські нафтопереробники, які зіткнулися з неможливістю збільшення виробництва нафтопродуктів через скорочення ринку бензинів і зростання ринку скрапленого газу.

У свою чергу Українська асоціація скрапленого газу через своїх парламентських лобістів на чолі з Ніною Южаніною зареєстрували законопроєкт, який передбачає фіксування співвідношення ставок акцизного податку на автогаз на рівні 25% від ставки акцизу на автомобільні бензини. Паралельно було подано аналогічний за змістом законопроєкт, але від депутатів фракції «Слуга народу».

Ще один проєкт закону подав глава Комітету ВР з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Андрій Герус. Він пропонує зменшити акциз на бензин з €213,5 до €169,5 за 1000 л і підвищити акциз на СВГ з €52 до €124,5 за 1000 л. При цьому акциз на дизельне пальне залишити на поточному рівні – €139,5/1000 л.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти