Постачання російського скрапленого газу в Україну значно зменшилися, але закрити повністю український ринок від нього поки не вдається. Про це у матеріалі «Як спланувати контрнаступ проти рф на «паливному» фланзі» для «Дзеркала тижня» пишуть експерти Консалтингової групи «А-95».
«За нашими підрахунками, частка «мутного» газу в імпорті у червні відносно травня помітно знизилася і становить 25–30%. У липні (на мить написання тексту ще не було даних для адекватного порівняння) відсоток став ще нижчим, а постачання з прозорих джерел продемонстрували зростання», — пишуть автори.
Як ідеться у матеріалі, заборону на імпорт російського пального було реалізовано вдосконаленням постанови №1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з російської федерації», яка набула чинності 20 травня 2023 року.
Аби подивитися, як заборона вплинула на ландшафт ринку, експерти порівняли постачання за 20 днів травня, поки не діяли обмеження, з 20 днями червня (див. рис.), коли кордон закрився для пального російського й невизначеного походження.
Згідно з митною статистикою, найбільше зміни зачепили Польщу. Географічно імпорт із Польщі залишився на тому ж рівні, однак саме польського газу стало мало.
«Майже повністю пішли з українського ринку постачальники з Латвії, країни, яка імпортує 90% скрапленого газу з рф. Зі слів трейдерів, обсяг, який раніше українські покупці вибирали у Латвії, пішов у Польщу. Разом із тим у статистиці значно збільшилася кількість газу з євросертифікатом (форма EUR1)», — йдеться у тексті.
При цьому найбільшим постачальником лишається Казахстан. Улітку до третини газу постачається в Україну з казахстанським сертифікатом.
Утім, більш глибокий аналіз показує, що російський газ усе ще потрапляє в Україну з більшості цих напрямків, кажуть експерти.
Так, за їхніми даними, чимало відправок газу з Польщі досі здійснюється зі сховищ, що живляться лише російським газом або отримують його у значній кількості. Обсяги з Латвії так чи інакше залишаються на ринку, також продовжує надходити ресурс із Литви (окрім місцевого заводу Orlen). Усі вони стверджують, що в основі — газ литовського НПЗ Orlen Lietuva, проте є великі сумніви, що підприємство продає у вільний ринок стільки скрапленого газу.
«Наостанок найсмачніше — Казахстан. Лише невелика частина «казахстанського» пропан-бутану їде реально з Казахстану (здебільшого морем), але основна — з росії. А саме — з оренбурга», — пишуть експерти «А-95».
Як повідомляв enkorr, у липні на південному напрямку постачань утворились умови для здорожчання скрапленого газу. Зменшені обсяги виробництва LPG на румунських НПЗ, загроза припинення відвантажень продукту з російських портів на тлі зростання котирувань нафти сприяє підвищенню цін у регіоні.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти