У початок
Anwim: «Ми зосереджуємося на розширенні мережі АЗС та інвестиціях в електромобільність»

Anwim: «Ми зосереджуємося на розширенні мережі АЗС та інвестиціях в електромобільність»

- Іван Марченков, експерт Консалтингової групи «А-95»

Польський паливний ринок давно вже не «блакитний океан». У країні працюють трохи менш як 50 паливних мереж, а на перший десяток компаній-операторів припадає 60% станцій з майже 8 тисяч, розташованих на території країни.

Але паливний ритейл продовжує розвиватися, компанії відкривають нові АЗС і шукають нові точки росту для свого бізнесу. Про тенденції й проблеми польського роздрібного ринку й плани компанії enkorr поспілкувався з директором з продажу та розвитку мережі MOYA Павлом Гживачевським.

enkorr: Нещодавно Anwim стала найбільшою приватною мережею АЗС у Польщі. У чому секрет успіху бренду MOYA?

Павло Гживачевський: Першу станцію MOYA було засновано 2009 року. Вона була франчайзинговою станцією, тобто належала приватному інвестору, який працював під назвою MOYA. Тож із самого початку франчайзингова модель, за якою працює приблизно 70% АЗС MOYA, стала одним із ключових елементів нашого успіху, що дозволяє динамічно розвиватися.

Варто підкреслити, що протягом багатьох років ми – паливна мережа Польщі, яка зростає найшвидшими темпами. Ще одним важливим чинником, який значно прискорив розширення компанії, стало придбання Enterprise Investors як стратегічного інвестора Anwim S.A., власника мережі MOYA. Завдяки додатковому капіталу ми зараз відкриваємо приблизно 50 точок на рік, а до кінця 2024 року перевищимо позначку в 500 станцій.

enkorr: Які плани подальшого розвитку мережі на середньострокову перспективу? Чи ставить компанія перед собою завдання розширити бізнес за межі Польщі, наприклад на територію України?

Павло Гживачевський: Плани розвитку мережі MOYA в середньостроковій перспективі передбачають динамічне збільшення кількості АЗС передовсім у Польщі. На кінець 2024 року маємо намір перевищити планку в 500 станцій, а до 2030 року це число збільшиться щонайменше до 800.

Тож наразі ми зосереджені на зміцненні своїх позицій на внутрішньому ринку й не плануємо якогось суттєвого розширення за межі Польщі, зокрема й в Україну. Стратегія компанії орієнтована передовсім на подальший розвиток мережі всередині країни. Чому ми дотримуємось такої стратегії? Відповідь проста: саме всередині країни ми все ще бачимо великий потенціал для зростання й розвитку нашої пропозиції.

enkorr: Але ж ви також продаєте паливо в Україну…

Павло Гживачевський: Так, постачання в Україну ми розпочали у серпні 2022 року і продовжуємо це робити й досі. Ми продаємо дизельне пальне в автоцистернах з баз у Малашевичах і Волі Ржендзінській. Крім того, доставляємо його потягом із бази в Дебогоже. Постачальники палива – в основному відомі європейські виробники: Total, Preem і Neste.

enkorr: Як розвивається парк електромобілів у Польщі? Чи робить MOYA ставку на розвиток зарядних станцій для EV?

Павло Гживачевський: Цей розвиток у Польщі якраз набирає обертів. Зараз на польських дорогах їздять понад 60 тис. електромобілів (EV), зареєстрованих у країні. І прогнози показують, що ця кількість може зрости до 80 тис. вже на кінець цього року, а ще через рік, тобто на кінець 2025-го – перевищити 120 тис. одиниць.

При цьому Anwim S.A. дуже активно бере участь у розвитку електромобільності в Польщі. Окрім динамічного розширення мережі АЗС, ми зосереджуємося на реалізації «зеленої стратегії», яка базується зокрема на розвитку мережі зарядних станцій під брендом MOYA energia.

Ми також зосереджуємося на інноваціях і нових технологіях, тому наші бізнес- і приватні клієнти тепер мають у своєму розпорядженні програми, які дозволяють як заправляти автівки традиційними видами пального, так і заряджати електромобілі.

Що стосується кількості зарядних точок, то у співпраці з партнерськими мережами ми пропонуємо нашим клієнтам понад 3 000 таких точок. Також інвестуємо у власні зарядні пункти – до кінця цього року плануємо запустити щонайменше 30 швидких зарядних пристроїв постійного струму, а під кінець 2025-го – понад 100 таких зарядних пристроїв. Зрештою, до 2030 року маємо намір побудувати мережу з 4 000 наших власних зарядних станцій по всій Польщі, а разом із партнерськими пунктами це буде понад 10 тисяч.

enkorr: Які тенденції на роздрібному ринку Польщі? Продажі якого виду пального зростають найбільше впродовж останніх трьох років?

Павло Гживачевський: За цей час споживання палива у Польщі зростало у середньому на 4% щорічно. Цього року споживання автомобільних видів пального зростає на 1%, якщо казати за показник рік до року. Причому найшвидше збільшується попит на LPG, продажі якого зросли більш ніж на 8% порівняно з попереднім роком.

enkorr: У середині травня з’явилася інформація, що деякі польські мережі, зокрема MOYA, можуть змінити власника. З чим, на ваш погляд, пов’язані ці чутки?

Павло Гживачевський: Ми не коментуємо чуток чи ринкових спекуляцій. Торік було проведено аналіз стратегічних опцій у нашій компанії, в результаті чого розробили нову стратегію розвитку як компанії, так і мережі АЗС MOYA. У рамках цієї стратегії ми зосереджуємося на динамічному розвитку й розширенні мережі АЗС та інвестиціях в електромобільність. Свої плани спрямовуємо на зміцнення позицій MOYA на ринку й реалізацію зазначених цілей розвитку.

enkorr: Торік багато польських мереж показало гірші фінансові результати через утримування низьких цін у гуртовому й роздрібному сегментах продажів палива. Чи очікуєте ви покращення показників за підсумками 2024 року?

Павло Гживачевський: 2023 рік став винятковим для нашої галузі через безпрецедентну цінову політику компанії Orlen, яка знизила роздрібні й гуртові ціни у ІІІ й ІV кварталах, що призвело до значних збитків у всьому секторі. 2024 року ми бачимо певне покращення ситуації, хоча все ще перебуваємо під тиском слабкого економічного зростання, труднощів на транспортному ринку й низького споживання палива в Польщі. Очікувати тривалого покращення умов у нашій галузі можна лише 2025 року.

enkorr: На чому заробляють польські мережі? Яка в середньому частка непаливних послуг і продажів у структурі прибутків польських АЗС?

Павло Гживачевський: Ми не розголошуємо детальних даних про структуру наших прибутків, але можу сказати, що непаливні послуги, такі як продажі в магазинах і пропозиції громадського харчування, відіграють усе більшу роль у формуванні доходів автозаправних станцій у Польщі. Ми спостерігаємо зростання інтересу клієнтів до цього сегменту нашої пропозиції, що позитивно впливає на фінансові результати компанії.

enkorr: У грудні 2024 року мають повністю припинитися постачання російського газу в ЄС. Як ви вважаєте, чи призведе це до скорочення попиту на автогаз у Польщі через можливе зростання цін?

Павло Гживачевський: Звісно, майбутні зміни не можуть не зачепити ринок LPG, особливо в контексті необхідності переходу постачальників на нові, неросійські напрямки постачань. Ми очікуємо, що це призведе до напруженості на ринку й збоїв у постачанні, що, своєю чергою, може дещо підвищити ціни. Однак Anwim S.A. і мережа MOYA прекрасно підготовлені до впровадження ембарго на LPG з росії. У нас є альтернативні джерела постачання продукції з європейських напрямків, що дасть змогу підтримувати безперебійність постачання LPG й задовольняти потреби наших клієнтів.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти