У початок

З восьмої до дев’ятої…


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Щоранку рівно о 8.00 я отримую повідомлення у групі Deliveries from Poland у WhatsApp. Ця група з’явилась у розпал паливної кризи 2022 року, об’єднавши українських і польських залізничників з трейдерами для кращої координації. Адже щоб привозити пальне з Європи, необхідно чітко координувати подачу повних і порожніх цистерн для переливу з вузької на широку колію.

На початках був певний хаос із перманентним з’ясуванням стосунків між усіма, бо приходять повні євровагони, а українського порожняка немає. Всі стоять. Або навпаки, наші цистерни чекають, а у Варшаві якась нарада – і все стоїть.

Зараз усе працює як годинник. Дивлюсь іноді спросоння на ті звіти й бачу, як усе літає. До того ж поляки, а це зокрема Orlen, збільшили потужність перевалювальних комплексів. А нещодавно про новий пункт переливу в Україні з інвестиціями у 50-55 млн євро заявив найбільший приватний енергетичний концерн Unimot.

Цю спільноту у WhatsApp було створено за результатами поїздки у Варшаву змішаної групи українських урядовців на чолі з віцепрем’єркою Свириденко та українських нафтотрейдерів. Уперше за одним столом опинились усі учасники процесу, які мали змогу сказати все, про що думають.

Емоції зашкалювали, бо ситуація на ринку була критичною. За фактом працювало дві мережі: ОККО й WOG. Решта виходили або епізодично, або взагалі стояли сухими, бо продавали гуртом, де ціни сягали 100 грн/л. А хто захоче продавати за 50-60, якщо з руками відривають за 100?

Об’єктивно ціна пішла вгору, бо відбулася елементарна ринкова історія: європейські постачальники скористалися моментом і виставили оверпремії у сотні доларів.

«На тій кризі ми заробили найбільший за наше життя прибуток, через що мені навіть соромно дивитися в очі українцям. Але що поробиш, таким був ринок. Ми не можемо продавати за 50, якщо ринок дає нам 100», – сказав мені якось голова великої польської компанії.

Таким чином, собівартість імпорту була елементарно вищою за встановлені урядом роздрібні ціни. Крім того, бракувало традиційних транспортних можливостей, тому тарифи на перевезення європейськими експедиторами злетіли до рекордних позначок.

У тій ситуації було прийнято єдине правильне рішення – відмова від державного регулювання цін. Це був один з небагатьох епізодів, де прем’єр Шмигаль і «економічна» віцепрем’єрка Свириденко були солідарними (величезний конфлікт був навколо рішення скасувати акцизи й понизити ПДВ, яке ініціювала пані Юлія і яке зрештою підтримав президент).

І пальне полилося в країну з усіх боків. Тому що купляли його за будь-яку ціну і везли за будь-якого цінника.

З безпрецедентною паливною кризою, спричиненою російським вторгненням і знищенням майже 100% джерел постачання, упоралися буквально за три місяці.

Але пам'ять у людей коротка. Час від часу знаходяться розумники, які, маючи повні баки, починають розповідати, що хтось там щось зробив не так. Вони не кажуть і про те, що протягом останніх двох місяців нам ракетами розвали внутрішні виробництва і великі склади пального. А навіщо про це казати, адже ніхто нічого не відчув! «А ґород подумал, ученья ідут…»

А пальне, зокрема бензин, не зникло знову на колонках цього літа тільки тому, що у нас 2022 року були побудовані численні маршрути постачань. Так, їх створення потребувало грошей – на танкери, на бензовози, на морські термінали у Європі, на залізничні євровагони. І результат ми бачимо – відсутність навіть натяку на нестачу пального за будь-яких умов – при обстрілах, блек-аутах, морських штормах тощо.

Те ж саме відбулося й у Європі, яка запровадила мораторій на імпорт російського пального і нафти, а також трубопровідного природного газу у 2022-2023 роках. Там ціни злетіли до небес, але потім впали до рівня «довоєнних» і навіть нижче, коли були пропрацьовані нові шляхи постачання.

Але кого це цікавить, та і хто це пам’ятає.

А я згадую про це щоранку о 8.00.

Бо вважав і вважаю, що то була перша велика енергетична перемога України після початку повномасштабної війни. І чудовий приклад для Європи й світу, що без російського пального можна жити. Так, це може бути трохи дорожчим завдяки складній логістиці, вузьким і широким коліям, але ціну дешевому пальному ми вже всі знаємо.

Про це у кожного на телефоні є нагадування о 9.00.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти