Нещодавно Інститут споживчих експертиз провів дослідження якості бензину А-92. Головним його результатом можна вважати заяву інституту, яка стала наступним кроком, про розрив маркетингових програм з підтримки мереж «БРСМ-Нафта», Мotto і SunOil. У пробах цих трьох мереж було знайдено серйозні відхилення від нормативів. Для ринку це великим одкровенням не стало, всі розуміють, хто і чим торгує. Та я хочу звернути увагу на один цікавий нюанс, який вартує окремого висвітлення і який відчуває весь ринок.
Йдеться про ММА в пробі «БРСМ». Всього лише 0,7%. Дрібниця? Ні. Бензин А-92 продається на станціях «БРСМ» під паспортом НПЗ «Нафтан». «БРСМ» – єдиний покупець цього бензину в Україні, і, кажуть, завод цим дуже дорожить. Але вся проблема в тому, що заводський паспорт не передбачає, що в цьому бензині є ММА. І це логічно, тому що вміст цієї небезпечної і токсичної речовини давно заборонено в Україні, Європі й США. Звідки ж вона там взялася?
Фактичним контрагентом заводу є компанія «Катма Груп», яка, в свою чергу, постачає пальне в мережу «БРСМ-Нафта». Характерно, що «Катма Груп» також імпортує й різні паливні компоненти – розчинники для лакофарбової промисловості, МТБЕ, ізопентан та інше. А, забув, і ММА. У 2020 році фірма завезла його 2 тис. т, чого вистачить на 200 тис. т бензину, якщо додавати по 1%. Технологи-нафтопереробники кажуть, що такої «пучки» досить, щоб прекрасний нафтановський А-92 перетворити в досить стерпний А-95, що реалізується на «БРСМ».
Зафіксуємо один важливий і незаперечний факт: у цьому разі з новополоцьким бензином в Україні явно щось сталося. Виявлення ММА змусило пильніше подивитися на А-92 від «БРСМ». Вивчення трьох проб, узятих у різних містах України в березні, не залишило жодних сумнівів - під паспортами «Нафтану» на «БРСМ» продається якийсь інший бензин.
Отже, дивимося порівняльну таблицю. Найбільш очевидні невідповідності: кисень, етанол, ізобутиловий спирт, об'ємна частка простих ефірів, об'ємна частка інших органічних сполук. Вміст цих речовин у наявному паспорті якості «Нафтану» нульовий, є навіть окрема примітка: спирти і ефіри при виробництві бензину не використовувалися. А в «нафтановському» А-92 на «БРСМ» вони вже є. Звернемо також увагу на відхилення фракційного складу. Так, все у межах норми, але сорі, це не білоруський бензин.
Наименование показателя Единицы измерения Норма по нормативному документу Нафтан (паспорт) Октановое число по исследовательскому методу Плотность при 15 ° С Содержание серы Прозрачный и светлый, без механических примесей и воды Прозрачный и светлый, без механических примесей и воды Прозрачный и светлый, без механических примесей и воды Прозрачный и светлый, без механических примесей и воды Объёмная доля ароматических углеводородов Объёмная доля бензола Массовая доля кислорода Объёмная доля метанола Объёмная доля (био) этанола,(Е5) Объёмная доля изопропилового спирта Объёмная доля изобутилового спирта Объёмная доля третбутилового спирта Объёмная доля других органических кислородных соединений с температурой конца кипения не выше 210 ° С Фракционный состав: при температуре 70 ° С испаряется, (В70) Фракционный состав: при температуре 100 ° С испаряется, (В100) Фракционный состав: при температуре 150 ° С испаряется, (В150) Фракционный состав: конец кипения Фракционный состав: остаток в колбе Объёмная часть ароматических аминов ( ММА, МЕА и т.д.)Результаты сравнения качественных параметров образцов бензина А-92
БРСМ_1
БРСМ_2
БРСМ_3
не менее 92
92.4
92.7
93.8
93.0
кг/м3
в пределах 720-775
736.0
733.5
734.5
738.2
мг/кг
не более 10
6.1
13.74
16.11
8.0
Внешний вид
Прозрачный и светлый
%
не более чем 3532.5
29.43
30.47
25.3
%
не более 1
0.05
0.52
0.51
0.65
% мас.
не более 2.7
0.0
0.86
1.02
1.24
%
не более 3.00.0
-
-
-
%
не более 50.0
-
0.07
0.32
%
не более 10
0.0
-
-
-
%
не более 10
0.0
0.08
0.1
0.36
%
не более 7
0.0
-
-
-
Объёмная доля простых эфиров
%
не более 15
0.0
4.19
4.95
4.8
%
не более 10
0.0
0.36
0.31
1.0
% об.
в пределах 20-50
36.5
32
34
35.0
% об.
в пределах 46-71
55.5
55
56
60.0
% об.
не менее 75
83.0
86
86
89.0
°С
не выше 210194.1
191
190
193
%
не более 2
1.0
1.8
1.4
1.4
%
отсутствие
0
0
0
0,7
І якщо вищенаведені маніпуляції з бензином залишили його в межах нормативних значень, то в кожній пробі виявилося і по серйозному відхиленню: в двох зашкалила сірка і в одній спливли аміни. Все це доводить одне: оригінальний продукт «Нафтану» було піддано впливу, а простіше кажучи – його розбодяжили. За якимись параметрами вгадали, а інші провалилися. Класна система контролю якості...
Йдемо далі. Чому «Катма Груп» як ключовий постачальник «БРСМ» закуповує на ринку, і зокрема Білорусі, тільки бензин А-92, і тільки на «Нафтані»? Відповідаємо: половину закуповуваного обсягу «Катма Груп» продає легендарній компанії «Стандартойл 2000». На станціях «БРСМ» вона значиться виробником усієї лінійки реалізовуваних там бензинів з октановим числом 95 (таких марок три). У 2020 році «Катма Груп» продала їй понад 40 тис. т білоруського А-92. У свою чергу «Стандартойл» повернув їй близько 50 тис. т бензину А-95 і 26 тис. т так званого альтернативного пального (бензин з біоетанолом). Цілком очевидно, що нафтанівський «другий» служить базою в цьому «виробництві» А-95. Чому «Нафтан»? Чому не Мозир чи Кременчук? Щільність новополоцького продукту 0,736, тоді як мозирського – 0,746. У ньому елементарно більше літрів і для змішування він ідеальний.
Що ми маємо? З однією половиною нафтанівського бензину А-92 у «БРСМ» відбувається незрозуміло що, а з другої роблять А-95. Притому роблять таким чином, що його ціна виявляється мінімальною на ринку, до того ж як на А-92, так і на А-95. Дешеві там компоненти, несплата акцизу чи все відразу – це повинні з'ясовувати компетентні органи, але за фактом відбувається відтік продукту з мереж, які змушені брати у Мозиря заводський А-95 і А-92. Таким чином один білоруський НПЗ створює конкуренцію на українському ринку для другого, а в підсумку втрачає БНК, адже А-95 дорожчий за А-92 на $35/т. Тільки на «БРСМ» у 2020 році можна було б заробити додатково $1,4 млн.
Думаю, не в захваті від такого дивного білоруського експорту й «Укртатнафта», в якої «БРСМ» не бере жодного літра. А навіщо, є ж дешевий і легкий А-92 з «Нафтану»!
Друзі-білоруси, вам треба визначитися. Якщо надмірний експорт А-92 з «Нафтану» б'є по ваших найбільших клієнтах – роздрібних мережах, а також створює обґрунтоване невдоволення в українських колег-виробників, то розбавлений невідомо чим А-92 знищує світлий образ високої якості білоруських нафтопродуктів. А цю роботу ринок почав ще до появи БНК в Україні, тобто, вже понад 10 років. Воно точно того вартує? Ви впевнені?
Кілька років тому БНК ухвалила принципове рішення відмовитися від експорту в Україну паливних напівфабрикатів (які з задоволенням скуповували ті ж, хто сьогодні бере нафтанівський А-92). Тим часом, у 2020 році ми бачили постачання МТБЕ з Мозиря на адресу тієї ж «Катма Груп». Джаст бізнес? Ви можете казати, що Україна сама повинна розв'язувати проблеми з бодягою, щоб не було цього «кривого» імпорту А-92, розчинників для лакофарбової промисловості та МТБЕ з Білорусі. Але у нас слабкі державні інститути, чиновники корумповані, закони не працюють або працюють слабко. І, на жаль, поки ми маємо те, що маємо.
Та чи означає це, що треба скласти лапи і чекати, коли ми будемо в розчинниках з ММА не по пояс, як зараз, а по вуха? У цих умовах основна роль в очищенні ринку повинна належати здоровим силам ринку, до яких, безумовно, відноситься і БНК. І цей ринок, який, до слова, неодноразово ставав на ваш захист, чекає від вас правильних рішень і відповідального ставлення.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти