В начало

Лист сябрам

Також є російською мовою

Сергей Куюн, директор «Консалтинговой группы А-95»

Нещодавно Інститут споживчих експертиз провів дослідження якості бензину А-92. Головним його результатом можна вважати заяву інституту, яка стала наступним кроком, про розрив маркетингових програм з підтримки мереж «БРСМ-Нафта», Мotto і SunOil. У пробах цих трьох мереж було знайдено серйозні відхилення від нормативів. Для ринку це великим одкровенням не стало, всі розуміють, хто і чим торгує. Та я хочу звернути увагу на один цікавий нюанс, який вартує окремого висвітлення і який відчуває весь ринок.

Йдеться про ММА в пробі «БРСМ». Всього лише 0,7%. Дрібниця? Ні. Бензин А-92 продається на станціях «БРСМ» під паспортом НПЗ «Нафтан». «БРСМ» – єдиний покупець цього бензину в Україні, і, кажуть, завод цим дуже дорожить. Але вся проблема в тому, що заводський паспорт не передбачає, що в цьому бензині є ММА. І це логічно, тому що вміст цієї небезпечної і токсичної речовини давно заборонено в Україні, Європі й США. Звідки ж вона там взялася?

Фактичним контрагентом заводу є компанія «Катма Груп», яка, в свою чергу, постачає пальне в мережу «БРСМ-Нафта». Характерно, що «Катма Груп» також імпортує й різні паливні компоненти – розчинники для лакофарбової промисловості, МТБЕ, ізопентан та інше. А, забув, і ММА. У 2020 році фірма завезла його 2 тис. т, чого вистачить на 200 тис. т бензину, якщо додавати по 1%. Технологи-нафтопереробники кажуть, що такої «пучки» досить, щоб прекрасний нафтановський А-92 перетворити в досить стерпний А-95, що реалізується на «БРСМ».

Зафіксуємо один важливий і незаперечний факт: у цьому разі з новополоцьким бензином в Україні явно щось сталося. Виявлення ММА змусило пильніше подивитися на А-92 від «БРСМ». Вивчення трьох проб, узятих у різних містах України в березні, не залишило жодних сумнівів - під паспортами «Нафтану» на «БРСМ» продається якийсь інший бензин.

Отже, дивимося порівняльну таблицю. Найбільш очевидні невідповідності: кисень, етанол, ізобутиловий спирт, об'ємна частка простих ефірів, об'ємна частка інших органічних сполук. Вміст цих речовин у наявному паспорті якості «Нафтану» нульовий, є навіть окрема примітка: спирти і ефіри при виробництві бензину не використовувалися. А в «нафтановському» А-92 на «БРСМ» вони вже є. Звернемо також увагу на відхилення фракційного складу. Так, все у межах норми, але сорі, це не білоруський бензин.

Результаты сравнения качественных параметров образцов бензина А-92

Наименование

показателя

Единицы

измерения

Норма

по

нормативному

документу

Нафтан

(паспорт)

БРСМ_1 БРСМ_2 БРСМ_3

Октановое

число

по

исследовательскому

методу

  не менее 92 92.4 92.7 93.8 93.0

Плотность

при 15 ° С

кг/м3 в пределах 720-775 736.0 733.5 734.5 738.2

Содержание

серы

мг/кг не более 10 6.1 13.74 16.11 8.0

Внешний вид
 

Прозрачный

и светлый, без

механических

примесей и воды

Прозрачный и светлый

Прозрачный

и светлый, без

механических

примесей и воды

Прозрачный

и светлый, без

механических

примесей и воды

Прозрачный и светлый,

без механических

примесей и воды

Объёмная

доля

ароматических

углеводородов

%
не более чем 35
32.5 29.43 30.47 25.3

Объёмная

доля бензола

% не более 1  0.05 0.52 0.51 0.65

Массовая

доля кислорода

% мас. не более 2.7 0.0 0.86 1.02 1.24

Объёмная

доля

метанола

%
не более 3.0
0.0 - - -

Объёмная

доля (био) этанола,(Е5)

%
не более 5
0.0 - 0.07 0.32

Объёмная

доля изопропилового

спирта

% не более 10 0.0 - - -

Объёмная доля

изобутилового спирта

% не более 10 0.0 0.08 0.1 0.36

Объёмная доля

третбутилового спирта

% не более 7 0.0 - - -
Объёмная доля простых эфиров % не более 15 0.0 4.19 4.95 4.8

Объёмная

доля других

органических

кислородных соединений

с температурой

конца кипения

не выше 210 ° С

% не более 10 0.0 0.36 0.31 1.0  

Фракционный

состав: при

температуре 70 ° С испаряется,

(В70)

% об. в пределах 20-50 36.5 32 34 35.0

Фракционный

состав:

при температуре 100 ° С испаряется,

(В100)

% об. в пределах 46-71 55.5 55 56 60.0

Фракционный

состав:

при температуре 150 ° С испаряется,

(В150)

% об. не менее 75 83.0 86 86 89.0

Фракционный

состав:

конец кипения

°С
не выше 210
194.1 191 190 193

Фракционный

состав:

остаток в колбе

% не более 2 1.0 1.8 1.4 1.4

Объёмная часть ароматических

аминов (

ММА, МЕА и т.д.)

% отсутствие  0 0 0 0,7

І якщо вищенаведені маніпуляції з бензином залишили його в межах нормативних значень, то в кожній пробі виявилося і по серйозному відхиленню: в двох зашкалила сірка і в одній спливли аміни. Все це доводить одне: оригінальний продукт «Нафтану» було піддано впливу, а простіше кажучи – його розбодяжили. За якимись параметрами вгадали, а інші провалилися. Класна система контролю якості...

Йдемо далі. Чому «Катма Груп» як ключовий постачальник «БРСМ» закуповує на ринку, і зокрема Білорусі, тільки бензин А-92, і тільки на «Нафтані»? Відповідаємо: половину закуповуваного обсягу «Катма Груп» продає легендарній компанії «Стандартойл 2000». На станціях «БРСМ» вона значиться виробником усієї лінійки реалізовуваних там бензинів з октановим числом 95 (таких марок три). У 2020 році «Катма Груп» продала їй понад 40 тис. т білоруського А-92. У свою чергу «Стандартойл» повернув їй близько 50 тис. т бензину А-95 і 26 тис. т так званого альтернативного пального (бензин з біоетанолом). Цілком очевидно, що нафтанівський «другий» служить базою в цьому «виробництві» А-95. Чому «Нафтан»? Чому не Мозир чи Кременчук? Щільність новополоцького продукту 0,736, тоді як мозирського – 0,746. У ньому елементарно більше літрів і для змішування він ідеальний.

Що ми маємо? З однією половиною нафтанівського бензину А-92 у «БРСМ» відбувається незрозуміло що, а з другої роблять А-95. Притому роблять таким чином, що його ціна виявляється мінімальною на ринку, до того ж як на А-92, так і на А-95. Дешеві там компоненти, несплата акцизу чи все відразу – це повинні з'ясовувати компетентні органи, але за фактом відбувається відтік продукту з мереж, які змушені брати у Мозиря заводський А-95 і А-92. Таким чином один білоруський НПЗ створює конкуренцію на українському ринку для другого, а в підсумку втрачає БНК, адже А-95 дорожчий за А-92 на $35/т. Тільки на «БРСМ» у 2020 році можна було б заробити додатково $1,4 млн.

Думаю, не в захваті від такого дивного білоруського експорту й «Укртатнафта», в якої «БРСМ» не бере жодного літра. А навіщо, є ж дешевий і легкий А-92 з «Нафтану»!

Друзі-білоруси, вам треба визначитися. Якщо надмірний експорт А-92 з «Нафтану» б'є по ваших найбільших клієнтах – роздрібних мережах, а також створює обґрунтоване невдоволення в українських колег-виробників, то розбавлений невідомо чим А-92 знищує світлий образ високої якості білоруських нафтопродуктів. А цю роботу ринок почав ще до появи БНК в Україні, тобто, вже понад 10 років. Воно точно того вартує? Ви впевнені?

Кілька років тому БНК ухвалила принципове рішення відмовитися від експорту в Україну паливних напівфабрикатів (які з задоволенням скуповували ті ж, хто сьогодні бере нафтанівський А-92). Тим часом, у 2020 році ми бачили постачання МТБЕ з Мозиря на адресу тієї ж «Катма Груп». Джаст бізнес? Ви можете казати, що Україна сама повинна розв'язувати проблеми з бодягою, щоб не було цього «кривого» імпорту А-92, розчинників для лакофарбової промисловості та МТБЕ з Білорусі. Але у нас слабкі державні інститути, чиновники корумповані, закони не працюють або працюють слабко. І, на жаль, поки ми маємо те, що маємо.

Та чи означає це, що треба скласти лапи і чекати, коли ми будемо в розчинниках з ММА не по пояс, як зараз, а по вуха? У цих умовах основна роль в очищенні ринку повинна належати здоровим силам ринку, до яких, безумовно, відноситься і БНК. І цей ринок, який, до слова, неодноразово ставав на ваш захист, чекає від вас правильних рішень і відповідального ставлення.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти