Проблема (не)виїзду водіїв паливовозів після набрання чинності законом про мобілізацію є – майже ніхто з водіїв, як і решта чоловіків призовного віку, просто не встигне оновити дані в ТЦК до 18 травня. Впевнений, ви бачили відгуки тих, хто спробував, – там жах.
Не скажу за всі перевезення, а в паливі ситуація з автотранспортом неоднорідна. Обсяги бензину і дизпального, що імпортуються на колесах, не значні у масштабі споживання. Залізничні маршрути відпрацьовані й можуть бути швидко масштабованими – кажуть, завантаження польських терміналів не перевищує 40%.
Як завжди, вразливим продуктом лишається LPG. У січні-вересні 2023-го частка автомобільного імпорту становила більше 60%. Саме тому перші негаразди на польських кордонах викликали зліт цін і навіть зникнення газу в низці мереж. Здавалося, чому ж тоді не збільшувати залізничні постачання, зміцнюючи стабільність імпорту. Причина всього – засилля дешевого російського газу. Він масово надходить у Польщу, Латвію й Литву, отримує там європейський паспорт і їде в Україну вже як неросійський. Специфіка компаній, які транзитують росресурс в Україну, в тому, що вони можуть це робити переважно машинами.
Тому чим більше російського газу на нашому ринку, тим більша частка автотранспорту в імпорті. На графіку бачимо кризу на польському кордоні у листопаді-грудні 2023 р.. І бачимо, як підскочили автомобільний імпорт разом із часткою росгазу в січні-лютому 2024 р., коли його польські і балтійські провайдери знайшли, як обійти бар’єри української митниці.
А от залізницею можна привезти здебільшого прозорий ресурс із портів і європейських НПЗ. Але він дорогий (іноді на 10+ грн дорожчий за російський) і тому нікому не потрібний. А значить, не задіяна й залізниця. А тримати під парами ешелони на випадок кризи ніхто не буде, це реально дорого.
Масштабування залізничних перевезень набагато складніше через дефіцит специфічних вагонів, тому для збільшення відвантажень газу треба набагато більше часу, ніж, наприклад, дизпального. Швидко переорієнтовати потоки не вийде, і якщо з 18 травня реально буде проблема з виїздом більшості автогазовозів, то турбулентності на ринку газу не уникнути.
З травня 2023 року державні органи б’ються з імпортом російського газу, але на кожен новий болт фанати дешевого російського газу знаходять гайку з лівою різьбою. Одним з аргументів радикальної заборони імпорту з терміналів, які помічені у відправці російського газу в Україну, завжди є можливий дефіцит на ринку. Та вже вдруге загроза дефіциту – саме від впливу ганебного ресурсу на наш ринок.
Дехто вважає, що варто перетерпіти, поки в грудні запрацює європейське ембарго на російський LPG, і тоді проблема випарується сама собою. Запевняю вас: не випарується. Я багато спілкуюсь із польськими трейдерами і все більше в цьому переконуюсь. Там ще є адепти ідеї, буцімто Польщі буде настільки ніяково без російського газу, що ЄС для країни зробить поблажки й винятки, принаймні на якийсь період.
Але й ембарго не розв’язує проблеми на 100%. Наприклад, чисті бутани чомусь не потрапили під заборону, і це становить реальну загрозу руйнування сьогоднішніх ланцюжків. Мотивація польських трейдерів, що транзитують російський газ, максимальна: гадаю, за 2022-2023 роки завдяки перефарбовуванню російського газу вони заробили стільки ж, скільки за останні 10 років.
Але головне, що ЄС фактично розписався у неможливості адекватного визначення походження енергоресурсів. Це прекрасно видно на прикладі дизпального. Почитайте хоча б останню публікацію в Politico. Якщо двома словами, то російське ДП просто у портах Туреччини перефарбовується в турецьке і спокійно йде собі в Європу. Сплески постачань росДП у Туреччину, як правило, чітко корелюються зі збільшенням експорту турецького ресурсу в Європу.
Не буде проблеми камуфлювати і скраплений газ. Туреччина чи будь-які інші неєвропейські країни з радістю візьмуть участь у процесі за нескромну винагороду.
Скажу більше: треба розв’язувати проблему якомога швидше, бо з настанням ембарго доводити махінації стане ще важче. Тому, шановні СБУ, РНБО, ТСК ВР, час діяти. Всі матеріали у вас на столі.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти