У початок

«Конверт» живий!


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Подивіться на цей малюнок – офіційні зарплати у ТОП-10 мереж за кількістю АЗС.

Це одна з найпоказовіших ілюстрацій того, як можна за допомогою елементарного порівняння визначити джерело декількох додаткових мільярдів гривень до місцевих і центрального бюджетів (саме туди згідно з законодавством іде податок на доходи фізичних осіб, або ПДФО).

Основну масу зарплатного фонду формує «лінійний» персонал АЗС: «пістолетники», касири, оператори АЗС. Вони зароблять найменше, але їх багато. Відчутно більше, на рівні офісних співробітників й навіть більше, заробляють водії бензовозів (дуже цінні кадри, які зокрема здатні тижнями сидіти на заблокованому кордоні) і, зрозуміло, «топи».

Об’єктивне уявлення про реальний середній рівень зарплат на паливному ринку дають показники AMIC і Shell: у 2023 році оклади були трохи вищими за 20 000 грн на місяць, або близько 16 500 грн «на руки» (на кінець року в AMIC уже було 22 500 грн/міс).

Чому насамперед вони? Бо це представництва західних компаній, де не розуміють інакших методів виплати зарплат, а живу готівку бачили тільки в бойовиках. Кеш для доплати у «конвертах» треба десь брати, а це означає участь в інших «поганках», пов’язаних з «оптимізацією» прибутку й ПДВ. Тобто ця крива доріжка може завести дуже далеко, зокрема до блокування бізнесу як такого. Ніякому іноземцю-директору така історія не потрібна і він ніколи на неї не підпишеться.

Хоча є «проблиски» й серед наших. ОККО і UPG тримають максимальні оклади, та ще й примудрилися підняти їх протягом 2023 року на 31-43%. Це реальний індикатор змін в оплаті праці, викликаний нестачею робочої сили, що зростає.

Під кінець року застрибнув на підніжку «першого» вагона WOG, для цього мережі довелося протягом року підняти з/п на майже рекордні для галузі 82%. Відповідно відрахування ПДФО і ЄСВ за рік зросли на 70 млн грн на квартал.

Загалом ОККО, UPG й WOG сформували 180 млн грн із загальних 215 млн грн, на які зросли виплати ПДФО і ЄСВ у IV кв. порівняно з I кв. 2023 року.

У другому «вагоні» їдуть хитрозроблені. Персонал у цих мережах отримує значно менше, ніж у першому. Хтось вірить у те, що роботяга на Avantage 7 заробляє вдвічі менше, ніж на UPG чи ОККО? Він менше їсть чи у нього безплатний проїзд у громадському транспорті?

Але Avantage хоч старався – зростання «офіційки» на 80% за рік. Тоді як у «БРСМ» за рік зарплати майже не змінилися й на кінець року були втричі нижчими за лідерів – 7 000 грн на місяць! І це ж, зауважимо, середні! Тобто є ентузіасти, які виживають за 5 000?

Найбільш лояльний до своїх роботодавців персонал працює в KLO – 5 800 грн на місяць. Зазначимо, що станції цієї мережі розташовані винятково у Києві й області, де доходи максимальні по країні.

Як свідчать дані за попередні квартали, в абсолютній більшості регіональних мереж офіційні ставки не перевищують 10 000 грн/міс., що є очевидною картиною оптимізації ПДФО і ЄСВ.

Але ж проблема не тільки у зарплатних податках. Як я вже зазначав, щоб платити у «конвертах», потрібна готівка. Наприклад, за моїми розрахунками, тій же «БРСМ» необхідно доплачувати робітникам «живими» грошима 41 млн грн, Avantage – під 10 млн на місяць. Якщо «білими», то треба було б заплатити близько 20 млн ПДФО і ЄСВ. Якщо виходити в кеш через необліковану готівку на АЗС і податкові ями, то втратиш максимум 5 млн. По року дуже суттєва «економія», тільки дві зазначені мережі «наоптимізували» лише на зарплатних податках понад 180 млн грн.

Якщо прийняти, що де-факто всі мережі платять на руки у своїх мережах, як перша «п’ятірка», – 20 000 грн на руки, – втрати ПДФО і ЄСВ від другої «п’ятірки» зарплатного рейтингу у 2023 році становитимуть 990 млн грн. Якщо ж екстраполювати такі показники на решту ринку, за винятком першої п’ятірки, отримаємо понад 7 млрд грн на рік.

І це ще не все. Якщо податківці змусять овервинахідливих нафтобарончиків платити об’єктивні зарплати, то «відгодують» не двох (ПДФО і ЄСВ), а трьох «зайців» – ще й податок на прибуток, адже він головним чином страждає через вивід кешу. Всі цифри для аналізу у податківців є, залишилися формальності. Йдеться про чималенькі гроші, які дуже потрібні країні, яка воює із загарбником.

P.S. І це ж тільки мережі АЗС, а таке — скрізь і всюди, яку галузь не візьми. Ми настільки глибоко сидимо в цьому лайні й настільки звикли до нього, що навіть уже не розуміємо, яка це дичина. В Європі такий схематоз у нафтовій галузі просто не розуміють, а у більшості країн постсовка про таке вже просто забули, бо «обнулять» швидко. Тим часом ми непомітно звикли до того, що хтось постійно краде вже не просто у держави, а де-факто у воюючої армії.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти