Учора закон про МЗНН нарешті набув чинності. З цього приводу Міненерго, ініціатор і провайдер нововведень, зібрало на нараду операторів ринку й долучених до роботи МЗНН суб’єктів. Питань, скажемо прямо, багато, і саме тому заступник міністра Микола Колісник і оголосив конференцію.
Відразу слід сказати, що стартує створення МЗНН у досить скороченій формі. Через особливості воєнного стану окремі вимоги довелося відтермінувати, у деяких – піти на компроміс. Запровадження затягнулися і довелося екстрено полірувати низку вимог не без допомоги бюрократів у Кабміні.
Найголовніше, що було заявлено паном Колісником ще на Petroleum&LPG Ukraine 2024, – закон матиме річний перехідний період, під час якого не передбачено санкцій за порушення. Фактично це означає, що наступний рік буде тестовим.
Важливим відтермінуванням є вимога створення фінзабезпечення. До кінця дії воєнного стану митниця і податкова вимагати його не будуть. Фактично лишається вимога лише по обсягах.
Також не буде вимагатися зазначення місць зберігання МЗНН.
Але це не означає, що можна ще рік курити бамбук. Уже зараз треба зареєструватися у системі репортингу. Для цього заповнені форми надсилаються на [email protected]. Це треба робити як операторам ринку, власникам ресурсу, так і відповідальним зберігачам, що планують суто надавати послуги. Після акредитації у Міненерго суб’єктам буде надано доступ до індивідуального кабінету. Саме там і треба буде вносити відомості про обсяги, що підлягають введенню в обіг, їхню якість і сформований запас.
На реєстрацію у системі й тестування є місяць. Тобто у січні за нестворення запасу нічого не буде. А вже у лютому до системи репортингу отримають доступ митниця й податкова, і вимога щодо формування МЗНН стане обов’язковою для імпорту пального. Ще раз: на реєстрацію і тестування системи є цілий січень, не варто зволікати!
Нагадаю, що для початку вимагається резервувати 3% від партії, що вперше вводиться в обіг, але не менше як 250 т. Якщо за рік вводиться в обіг пальне обсягом менше, ніж 8 333 т, то 250 т на запасах вистачить, якщо більше – то 3% від обсягу.
Таким чином, до кінця року в країні накопичиться не менше 300 тис. т запасів світлих нафтопродуктів (при споживанні близько 10 млн т на рік) і близько 36 тис. т LPG, або його бензинового еквівалента з коефіцієнтом 0,8.
Важливе питання щодо сертифікації відповідності кожної партії нафтопродуктів технічному регламенту. Ця вимога регулюється самими техрегламентами, а вони змін не зазнавали. Тому для імпорту бензинів і ДП досі діє спрощений режим, коли для визначення відповідності достатньо документа, виданого виробником або іноземним органом з відповідності (як правило, це паспорт). Реквізити саме цих документів треба буде завантажувати у систему репортингу. Запуск же ТР на LPG, як відомо, відтерміновано до закінчення дії воєнного стану.
Не найприємнішою несподіванкою виявилася оновлена вимога щодо зберігання МЗНН на заправках. В останній редакції з місць зберігання точки роздрібної торгівлі виключені. Проте на час дії воєнного стану дозволено зберігати до 50% від розрахункового обсягу на ТЛС в Україні або в країнах-сусідах, що входять у ЄС (в основній редакції було 25%). За кордоном поки небагато пропозицій, але процеси рухаються, зокрема в Польщі й Румунії.
Ще одна правка – виведення з-під дії закону видобувних компаній. Ця норма не дуже подобається міністерству, і Микола Колісник пообіцяв згодом виправити її.
Чи треба казати, що оператори ринку пального не в захваті від закону про створення МЗНН?! Утім, багато компаній досі лишаються між стадіями несприйняття і торгу. Але Міністерство енергетики закликає усвідомити, що закон – це вже реальність, переносити його не будуть і з ним жити далі.
Так, вимога зберігання запасів виглядає суперечливою в час, коли нафтобази атакує ворог. Але для системних компаній 3% від імпорту – це ні про що. Та й варіанти задовольнити вимогу є різні. Так, не дуже гладко іде запуск. Але сподіватися, що така масштабна реформа ринку полетить з півоберту, теж було б наївно. Для того і є багато винятків і величезний перехідний період.
Але головне, наголошує заступник міністра Колісник, створення МЗНН – це вимога, під якою Україна підписалася перед ЄС. На мій же особистий погляд, це насправді дуже корисна штука. Матеріальні зобов’язання створюють хоч якусь відповідальність трейдерів, мінімальний бар’єр входу на ринок, який останнім часом усе більше нагадує базар.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти