Нещодавно Сергій Куюн писав про львівські «бочки»-наливайки. Це яскрава ілюстрація процесів, які набирають обертів по всій країні, хоча Львів серед лідерів цього руху вже давно. Південь, прифронтовий схід, столичний регіон – нові пункти наливу відкриваються скрізь.
Просто нагадаю, чому «бочки» – це зло: без брутального обдурювання держави й споживача цей бізнес не працює, бо інакше економіка ніколи не склеїться.
Варіанти такі:
1. Неякісне пальне. Переважно стосується бензинів, дизель з автогазом у поточних умовах набодяжити складно. Разом з тим під час транспортування (наприклад, у каністрах) можна уграти й дизпальне. На 1-4 фото – колонка в селі Віті-Поштовій, де я живу. Просто хтось вирішив податися в нафтотрейдери й відкрив собі невеличку заправочку. Я не знаю, як доставляють і прокачують ДП, але резервуари помічені на незабудованій ділянці метрів за 30. «Звісно ж, ̶Є̶в̶р̶о̶-̶5̶ Gucci, на картонку ставайте, приміряйте».
2. Недоливи. Перевірений віками спосіб додаткового заробітку. Особливо поширений для скрапленого газу, повноту наливу якого важко проконтролювати.
3. Торгівля поза касою. Чорний кеш має власну екосистему. Він, як і все інше у світі, нізвідки не з’являється і нікуди не зникає. Пальне, яке продається поза касою, вже десь було спожито на папері. А це значить, що хтось накрутив собі фіктивний ПДВ, а хтось продав готівку тим, хто потребує її для подальшої участі у схематозі. Трапляється, що всі ці процеси відбуваються у межах одного бізнесу.
4. Нелегальне працевлаштування й розміщення. Гарний бонус до економіки за рахунок неплатежів у місцеві бюджети.
5. Технологічна небезпека. На одній із фоток – заправка у Дніпропетровській області. Там 5-кубова бочка з LPG стоїть просто на житловому подвір’ї. Бізнесмен добряче зекономив на оформленні пожежонебезпечного об’єкта. Нафтотрейдер-початківець із ДП за 47 грн – також.
Та зазвичай має місце мікс усіх перелічених факторів.
Минулий досвід нагадує нам, що сірий ринок росте по експоненті. Середній білий бізнес, якому доводиться конкурувати з «бочками», а не з великими сяючими АЗС, рано чи пізно цю конкуренцію програє, і «тінь» затягуватиме більше й більше обсягів ринку.
Як на мене, причини чергової хвилі розмноження «бочок» дві.
По-перше, величезна кількість дрібних нафтотрейдерів намагається втекти з радара податкової. Немає довгого ланцюжка ПДВ – менша ймовірність потрапити у «ризики». Враховуючи особливості підходу ДПС до оподаткування ринку пального, протидія з боку частини бізнесу з низькою мораллю і високою кмітливістю була очікуваною.
По-друге, збільшення пропозиції максимально дешевого пального диктує попит. Мало хто заправляє волонтерські «корчі» преміальним бензином, тут головне аби дешевше, бо гроші на заправку теж не казенні.
А ще й генераторники. Тут вимога до якості вища, але, знову-таки, найперша – ціна. Більшості власників генераторів ПДВ не потрібен, тому знижена через махінації з кешем ціна за умови збереження відносної якості – те, що треба. І цей попит дуже круто зростатиме з падінням температури за бортом.
Зниження ПДВ на нафтопродукти до 7% 2022 року звело нанівець сенс «бочок», проте за нинішньої ситуації мало хто вірить у повернення такої практики.
Боротьба з нелегальними наливайками водночас проста (порушення помітні неозброєним оком) й складна (здебільшого вони «кришуються» місцевими силовиками, з якими місцева влада не хоче конфліктувати).
Своє слово тут має сказати влада центральна: і на рівні податківців, і на рівні силовиків. До 2022 року існувала міжвідомча група з відпрацювання ринків підакцизних товарів на чолі з міністром внутрішніх справ. Повільно, але впевнено процес тоді рухався.
2023 року прапор підхопила парламентська Тимчасова слідча комісія на чолі з Ярославом Железняком. Стосовно паливного ринку основного прогресу було досягнуто у взаємодії з центральним апаратом ДПС. Своєю чергою мобілізувати силовиків на боротьбу з «тінню» не вдалося, зокрема й через фактичний параліч БЕБ. Останнім часом відомство почало оживати, серед іншого закривши й кілька «бочок».
Відкривати фронт проти нелегального ринку пального слід негайно, бо всі потуги зі збільшення податків просто каналізуються через ті ж самі бочки й інший схематоз.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти