У початок
Тепліше, ще тепліше: LPG підставляє плече промисловості

Тепліше, ще тепліше: LPG підставляє плече промисловості

Також є російською мовою

- Лариса Усенко, обозреватель Enkorr

Рекордні ціни на природний газ завдали серйозного удару по рентабельності багатьох промислових підприємств, а деякі виробництва взагалі поставили на межу виживання. Фахівці стверджують, що якщо газові котирування в Європі відкотяться, найближчим часом зупиниться до 20% промислових об'єктів країни. Руку допомоги тим, хто потрапив під удар, простягнув пропан. Скраплений газ в Україні почав дедалі активніше заявляти про себе у звичному для більшості країн ключі – як паливо для промисловості.

У європейському масштабі скраплений нафтовий газ використовується головним чином у побуті. Найбільша частка споживання припадає на опалення будинків і приготування їжі. Далі йде нафтохімія, промисловість і трохи більше 11% «з'їдає» транспорт.

В Україні скраплений газ – це передусім моторне паливо. Традиційно 4-5% обсягів йшло у балони, ще менше – у газгольдери промислових підприємств. Але в 2021 р. ситуацію різко змінив стрибок цін на природний газ. Газова криза у світі й рекордні ціни на європейських хабах змусили промисловців шукати альтернативу метану, і вони знайшли її у скрапленому газі.

Агросектор зорієнтувався першим

Чіткої статистики щодо неавтомобільного споживання LPG в Україні немає, а самі трейдери по-різному оцінюють обсяги продажів поза АЗС.

«Точних даних зростання в промисловості у нас поки що немає, та вже зрозуміло, що структура споживання помітно змінилася, – зазначив у коментарі enkorr генеральний директор Української асоціації скрапленого газу (УАСГ) Станіслав Батраченко. – Якщо на початку літа 90% скрапленого газу споживалося транспортом, а 10% припадало на решту споживачів, то зараз це співвідношення становить щонайменше 80/20».

Основний гуртовий споживач – аграрії, і насамперед зерносушарки. Для сільгоспвиробника витрати на сушіння зерна складають суттєвий бюджет, а значить він намагатиметься розумно заощадити. Активний сезон – із серпня по листопад, проте у 2021 р. зерно активно сушилося пропаном і в грудні. «Якщо раніше основний обсяг йшов на заправки і в автогосподарства, то зараз ми стали більше продавати на промисловий та агросектор. Причому співвідношення змінилося суттєво: з 90/10 до 65/35», – поділився оцінкою Володимир Панов із компанії «СВГ Трейд».

У компанії «Ультрамарин трейдинг», яка оперує головним чином у південних регіонах країни, розповіли, що восени 2021 р. кожна третя машина продавалася на промисловців.

«У цих умовах робота на скрапленому газі для них обходиться втричі-вчетверо дешевше, ніж на природному. Загалом відсотків 30 попиту в ситуації, що склалася, нам додав саме агросектор», – зазначив комерційний директор «Ультрамарин трейдингу» Юрій Кузьмін.

Він прогнозує, що тенденція збережеться і в найближчому майбутньому. «Це дуже нагадує часи, коли люди масово обладнували свої автомобілі ГБО: спочатку спробував один, потім інший, потім решта порахували на калькуляторі – і такий вірусний процес запустився, – каже Юрій Кузьмін. – Те саме зараз відбувається і з агросектором: ті, хто собі дообладнає підприємство ємностями й системою подачі скрапленого газу, у накладі не залишаться».

Ціна питання, за словами Ю.Кузьміна, – $10-30 тис., і ті, хто цього року дообладнав виробництво потужностями LPG, вже окупили свої витрати.

«За ціни на природний газ для промисловості 50 тис. грн за тисячу кубів пропан-бутан вигідніший у 2,5 раза. Природний газ може бути економічно виправданий у використанні за ціни нижче від 20 тис. грн за тисячу кубів, але такої ціни в Україні ми можемо вже й не побачити», – додає директор ТОВ «Укравтономгаз» Андрій Дорофєєв.

В «Укравтономгазі» пояснюють, що залежно від ціни на природний газ окупність автономної системи газопостачання – від 15 днів до 2 місяців. Нині ж підприємства з великою й стабільною витратою газу особливо гостро рахують збитки, переплачуючи за природний газ понад 1 млн грн щодня. «Наприклад, один склозавод в Україні споживає 35-45 тис. куб. м природного газу, а це еквівалент заміщення 25-32 тонни скрапленого газу LPG», – уточнює Андрій Дорофєєв.

За його словами, якщо раніше компанія за рік будувала в середньому 60-70 об'єктів, то торік – побудувала й підключила вже понад сотню. Серед абонентів, окрім елеваторів, – склозаводи, металургійні заводи, молокозаводи, теплиці, пташники.

З початку 2021 р. компанія встановила систем автономного газопостачання пропан-бутаном загальною тепловою потужністю приблизно 320 МВт. Аби їх генерувати, потрібно 10 тис. тонн скрапленого газу на місяць. Ще є близько 80 МВт у процесі реалізації на січень уже цього року.

Закріпити успіх

Керівник «Укравтономгазу» вважає, що 2022 р. популярність систем опалення на LPG продовжить зростати. «На цей рік планується збільшення кількості об'єктів у рази. На даному етапі багато об'єктів уже в процесі будівництва, проте будуть нові замовлення, оскільки економіка переходу на LPG зберігатиметься», – вважає він.

Трейдери визнають, що прогнозування цін на природний газ зараз – справа максимально невдячна, проте всі сходяться на позиції, що повернення до низьких цін не буде.

Так, А. Дорофєєв вважає, що після запуску «Північного потоку-2» вартість на хабах знизиться, проте залишиться не нижчою від $700 за 1000 кубометрів.

І такий рівень збереже привабливість LPG, запевняють в УАСГ. «Якщо ціни на природний газ будуть вищими від $400-500 за тисячу кубів, привабливість скрапленого газу для української промисловості зросте в рази», – каже голова асоціації Станіслав Батраченко.

Юрій Кузьмін із «Ультрамарину» у свою чергу зазначає, що вартість пропану частково залежатиме від попиту у сусідів. «Надто в зимовий період, оскільки східноєвропейські країни й Балкани активно використовують скраплений газ як паливо для обігріву. Тобто, якщо буде холодно, то за рахунок підвищеного попиту в Польщі, Румунії, Болгарії й інших європейських країнах вартість пропан-бутану в регіоні зростатиме», – каже він.

Проте не лише про ціну закликає бізнесменів думати Андрій Дорофєєв із «Укравтономгазу». «Запасів природного газу, за деякими розрахунками, у нас вистачить максимум до березня, а якщо реально буде холодно, то може не бути вже й у лютому. Побоювання посилюються ще й озвученими прогнозами, що в 2021 р. може закінчитися прокачування транзитних обсягів російського газу. У такому разі можливе падіння тиску в трубопроводах України, і підприємства, особливо скляної промисловості, постраждають», – зазначає керівник «Укравтономгазу».

Таким чином, обладнання для споживання LPG може дати змогу не тільки заощадити, але й залишитися на автономному плаву в разі зникнення газу в «трубі».

Фахівці називають LPG найбільш вдалим варіантом для альтернативного енергопостачання. Наприклад, молокозаводи не можуть використовувати дизельне пальне з екологічних міркувань, а дизель і палети через технологічні нюанси не підходять металургійним і скляним заводам.

Та у ситуації, що склалася, аби не втратити промислові підприємства, які опинилися на межі виживання, відзначають учасники ринку, кинутися на виручку мала б держава. Найбільш обговорюваним варіантом такої допомоги є звільнення LPG для промислового використання від акцизу. Але багато хто вважає його нереальним: мовляв, в Україні на таке не підуть, і розробка законопроєкту – марно витрачений час. «Є ще один варіант, – зазначає Андрій Дорофєєв, – прибрати ПДВ із палива для промисловості на період 6 місяців, поки високі ціни на енергоресурси. У Польщі його вже реалізовано».

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти