У початок
Німецький гість

Німецький гість

- Наталя Курган, кореспондент enkorr

Розворот системи живлення України нафтопродуктами на 180 градусів познайомив нас із багатьма екзотичними джерелами постачань. Дизпальне з Кувейту й Саудівської Аравії, бразильський і шотландський LPG… Нафтопродуктами з США взагалі нікого вже не здивуєш. Окремий рядок належить німецькому бензину, який, схоже, виборов собі нішу на тісному українському ринку. Як і завдяки кому йому це вдалося?

2023 року в Україну було імпортовано понад 1,2 млн т бензинів, з яких на Дойчланд припало 4%. Не багато, але зауважимо, що це напрямок, з якого раніше постачань не було. І чим далі, тим системнішим стає цей імпорт.

Левова частка постачань 2023 року припала на польського важковика Unimot. Трейдера пов’язують давні зв’язки з нафтопереробним заводом (НПЗ) PCK Schwedt, а також потужний терм-контракт. До того ж, торік Unimot був серед претендентів на купівлю частки Shell (37,5%) у цьому НПЗ.

Зі слів заступника керівника експортного департаменту Unimot Євгена Поспєлова, Schwedt багато в чому безальтернативний.

«Є тільки Orlen, порти й Німеччина. Продукт Orlen може експортувати тільки Orlen, тому що інший трейдер не зможе повернути податки. Порти заточені під дизпальне, резервуарів для бензину для розвантаження судна не вистачить, а завантажити весь танкер у вагони – нереально», — каже Євген Поспєлов.

Він каже, бензин PCK Schwedt має попит і в Польщі.

Довідка

Бензин німецького походження, що імпортується в Україну, весь виробляється на НПЗ PCK Schwedt. До лютого 2022 року контрольний пакет підприємства належав Rosneft Deutschland, яку уряд Німеччини фактично взяв під свій контроль після початку широкомасштабної агресії рф. Це сучасний завод, що має індекс складності Нельсона 10,4 (це більше, ніж у переважної більшості заводів на пострадянському просторі) і задовольняє 90% попиту на пальне Берліна. Серед акціонерів заводу  Prax Group (Великобританія) й ENI (Італія).

Секрети популярності

Насправді вибір виробників бензину на північно-західному напрямку не такий і великий. Уперше це стало зрозуміло 2022 року, коли саме питання бензину постало особливо гостро. З екзотики тоді були окремі партії від VITOL з їхнього термінала у Клайпеді й легендарний бензин з Нідерландів, який ОККО вантажила на баржі, везла Рейном, а потім у німецькому місті Шпеєрі переливала у залізничні вагони. Але тоді економіка дозволяла таку витратну логістику, надалі радіус пошуку сильно зменшився.

З початку 2024 року з’явилося ще одне обмеження – перехід Польщі на стандарт бензину Е10 (вміст біоетанолу понад 10%). Зважаючи на невеликий попит, багатьом приватним польським трейдерам (Anwim, BP тощо) стало невигідно тримати окремий резервуар під бензин Е0 і Е5, тому фактично на ринку лишилося два постачальники – Orlen і Unimot. І якщо перший має свої виробництва, то для другого німецький виробник став єдиною «експортною» можливістю.

«Хоч у Німеччині, як і в більшості країн Європи, діє стандарт Е10, завод продовжує виробляти Е0 на експорт, який купують зокрема й українські клієнти. Тим паче для операцій із цим пальним ми маємо всі технічні можливості», – кажуть в Unimot. Йдеться про термінал компанії в Ясло, що недалеко від українського кордону, який у жовтні 2023 року Unimot сертифікував відповідно до вимог українських стандартів. Сертифікували саме під ДСТУ для німецького бензину Е0, тобто без вмісту спиртових компонентів.

Б/а-бензин

З погляду хімії секрет популярності саме «безалкогольного бензину» розкриває Олександр Лютий, головний аудитор ТОВ «Сертифікаційний експертний центр АСУ»: бензин без кисневмісних добавок (МТБЕ/ЕТБЕ, інші ефіри й спирти) стійкіший до процесів окислення, має збільшені терміни зберігання, створює менше ризиків у складних логістичних процесах.

Одна справа, коли бензовоз із заводу везе пальне безпосередньо на заправну станцію, й зовсім інша, коли бензин проходить довгий шлях до резервуара на АЗК через перевалки й нафтобази.

«Більший запас по октановому числу, що має пальне з Німеччини, на відміну, наприклад, від литовського, є гарантом того, що при транспортуванні від заводу до колонки бензин відповідатиме нормам, — зазначає Лютий. — Слід також звернути увагу на фракційний склад: збалансований фракційний склад якісного бензину дає можливість ДВС краще працювати у всіх режимах від старту до різкого збільшення навантаження, як на середніх, так і на високих обертах».

Найкращу якість німецького «восьмого» підтверджує Олександр Какаров, керівник полтавської мережі «Автотранс».

«При виборі бензину А-98 ми проводили додаткові поглиблені дослідження. Так, саме продукт PCK Schwedt можна використовувати в гоночних автомобілях. Інші зразки іспитів не витримали. Цю якість відзначають і наші споживачі», – розповів топ мережі, відомої своєю підтримкою і залученістю до автоспорту.

Міст від UPG

Попри віддаленість заводу-виробника, протягом 2023 року німецький бензин був ненабагато дорожчим від інших пропозицій на західному кордоні, а в деяких періодах — навіть дешевшим. Але наприкінці року потік майже припинився: у листопаді було імпортовано лише 2 бензовози, а у грудні — взагалі нуль. Джерела на польському ринку кажуть, що це зокрема відбулося через потужний демпінг з боку Orlen.

А на початку року на шляху німецького бензину стали протести польських перевізників та аграріїв, що заблокували вантажне автосполучення. Здавалося, все, аuf wiedersehen…

Несподівана допомога прийшла від UPG. У лютому 2024 року ця мережа реалізувала потужний камбек німецького бензину. Якщо 2023 року бізнес Володимира Петренка забезпечував трохи більш ніж половину всіх постачань бензину PCK Schwedt, які йшли через Unimot, то у поточному році UPG розпочала самостійний імпорт і охопила 90% постачань бензину з Німеччини. У січні-березні «палети» вже імпортували обсяг, порівнянний з показниками за весь минулий рік. 

«Ми уклали прямий контракт із виробником, тому це довгострокова програма», — кажуть в UPG.

Мережа навіть присвятила новому продукту велику маркетингову кампанію «Дас іст бензииин», яку запустила одночасно з програмою стабільних продажів американського дизпального.

Насправді питання не стільки у маркетингу, скільки в обмеженості джерел постачання бензину як такого, можливостей для укладання довгострокових контрактів, а також в ефективній логістиці. Схоже, саме завдяки розв'язанню останнього питання UPG вдалося настільки потужно стартувати. Характерно, що вартість цього продукту показує велику конкурентоздатність, не дивлячись на більш витратну логістику.

Вочевидь у перспективі ми побачимо більшу присутність німецького бензину в Україні, оскільки наразі його постачання стримує блокування польського кордону, що не може тривати вічно. Але стратегії окремих гравців, побудовані на сталому імпорті з настільки екзотичних напрямків, це нове для українського ринку й, безумовно, робить його більш конкурентним. Наявність настільки якісних зразків пального — досить сильна конкурентна перевага, яка триматиме у напрузі всіх лідерів ринку.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти