- Ігор Філіповський, редактор Enkorr
У жовтні 2023 року польська компанія Unimot успішно завершила роботи з проведення сертифікації двох терміналів відповідно до вимог українських ДСТУ 7687, 7688 і ДСТУ EN 589 для бензинів, ДП й LPG відповідно. На сьогодні це перший для Польщі випадок, коли нафтобази отримують серійний сертифікат під українські стандарти. Проведена процедура – крок на майбутнє, адже обов’язкову сертифікацію імпортних нафтопродуктів в Україні наразі призупинено. І це робить подію ще більш цікавою й екстраординарною.
Сертифікація бензину й ДП згідно з українськими стандартами проводилася завжди. Процедура необхідна для того, щоб підтвердити відповідність будь-якого пального діючим стандартам саме українськими органами. Аби не видавати документ на кожну партію, спеціальні акредитовані органи сертифікують на відповідність ДСТУ повністю виробництво або термінал. Це і є серійним сертифікатом.
Задля прискорення імпорту пального після повномасштабного вторгнення рф в Україну обов’язковий характер процедури тимчасово було замінено на добровільний. Війна також поставила на паузу технічний регламент для LPG, у якому прописано обов’язкову сертифікацію і який був на фінальній стадії на початку 2022 року.
Нафтобаза під мікроскопом
Проведення сертифікації в Unimot планували ще 2021 р.. «У всіх були контракти з ціноутворенням за середнім місяцем, і коли котирування падали, ми, маючи захеджований продукт, могли пропонувати конкурентні ціни. Однак партії були невеликими, й обов’язкова сертифікація кожного бензовоза просто «з’їдала» всю маржу», – згадує директор експортних продажів Unimot Руслан Лабуть.
Тоді компанія оперувала з орендованих у PERN сховищ. Через незначну економічну ефективність і певні бюрократичні питання процес забуксував, не розпочавшись.
На початку 2023-го до Unimot перейшло керування дев'ятьма базами, які компанія придбала після злиття Orlen з Lotos. Трохи більше, ніж півроку тривало приведення баз до ладу, й уже в серпні в Unimot повернулися до ідеї сертифікації. Було прийнято рішення сертифікувати на відповідність вимогам ДСТУ для LPG термінал Пйотркув-Трибунальський (центральна Польща), а вимогам ДСТУ для бензину марки А95 Євро-95 Е0 і ДП – базу у Ясло, що поруч з Жешувом.
Пйотркув-Трибунальський
Зі слів головного аудитора Сертифікаційного експертного центру «АСУ» Олександра Лютого, що безпосередньо брав участь у сертифікації, проведення аудиту виробництва вимагає детальної підготовки виробничої ділянки. «Протягом процесу треба оцінити багато моментів, серед яких контракти на постачання, вхідний контроль сировини/товарних продуктів, метрологічного забезпечення, стан резервуарного парку, проведення лабораторних випробувань під час відпуску палива, стану зберігання палива, кваліфікацію персоналу, промислової безпеки й охорони праці та багато інших питань», – каже фахівець.
Окрему увагу приділяють випробувальній лабораторії. «Unimot має субпідрядну акредитовану випробувальну лабораторію компанії Polwax, що зможе забезпечити проведення випробувань за основними показниками стандартів EN 228 і EN 590. На основі цих випробувань і наявності всіх необхідних ліцензій (концесій), зокрема й на виробництво (на терміналах ЄС дуже часто йде змішування в одному резервуарі різних постачальників палива – ek), термінал може видавати паспорти якості, що відповідають усім вимогам українського законодавства», – зазначає Олександр Лютий.
Окремий час і організацію роботи займає проведення випробувань продукції як на місці аудиту (нафтобазі/ГНС), так і вже в Україні. Це необхідно для того, щоб підтвердити контроль якості на всьому ланцюжку постачань.
Також заслуговує на увагу впроваджений в Unimot комплекс електронного документообігу. Система дає змогу ідентифікувати всі етапи виробництва, зберігання, змішування й відпуску пального. «Жодне авто не може буде відпущене, якщо якийсь документ у системі не завантажено», – запевняє Руслан Лабуть.
При цьому паралельно з завантаженням у систему паспортів якості НПЗ чи морського терміналу, з яких було відвантажено пальне, на терміналах Unimot паспортизується кожен окремий резервуар.
Ставка на Україну
На сьогодні Пйотркув-Трибунальський і Ясло – єдині термінали у Польщі, що мають серійні українські сертифікати. Та й загалом в Україні сертифікований лише завод Orlen Lietuva у Мажейкяї. Дозволи треба оновлювати кожних два роки з обов’язковою умовою проведення проміжного аудиту через рік.
Ясло
«Сертифікація засвідчує відповідність компанії усім вимогам чинного законодавства України, гарантує відповідність документів з якості для митного оформлення, що суттєво збільшує довіру порівняно з іншими постачальниками», – зазначає аудитор Лютий.
Покупцям також вдається уникнути додаткових витрат на оформлення паспортів якості в Україні, адже паспорт терміналу містить всі необхідні дані й позначки за вимогами технічного регламенту, та ще й друкується українською й польською мовами.
Та головне – це, звичайно ж, крок на перспективу. Коли повернеться обов’язкова сертифікація, точно невідомо. Розмови у профільних міністерствах і галузевих колах щодо нафтопродуктів уже ведуться. Техрегламент на LPG, яким запровадиться і сертифікація автогазу, набуває чинності автоматично після закінчення воєнного стану, однак за потреби це може статися і раніше.
«Ми віримо у перемогу України, тому вже сьогодні готуємося до повернення до мирних регулювань обігу нафтопродуктів», – каже генеральний директор Unimot Адам Сікорський.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти