Порівняно з серпнем у вересні імпорт дизельного пального в Україну впав на 26%, до 493 тис. тонн, свідчать дані Консалтингової групи «А-95». Скорочення закупівель за кордоном було очікуваною реакцією ринку, оскільки з 2 вересня почала діяти підвищена ставка акцизу, через це багато компаній протягом серпня накопичило великі запаси продукту.
Утім, падіння обсягів імпорту могло бути ще більшим, якби не нисхідна динаміка цін, що спостерігалася на початку осені. У вересні котирування ULSD у Північно-Західній Європі й Середземномор’ї коливалися в діапазоні $646-713/т CIF, в той час, як у серпні дизель торгувався у межах $696-750/т CIF. Це спонукало деяких імпортерів купувати паливо у вересні, щоб «розбавити» більш дорогі серпневі залишки.
Нетрадиційний коктейль
Скорочення постачань у вересні відбулося на всіх напрямках, але якщо закупівлі з півдня зменшилися на 23%, то із західних джерел імпорт упав майже на 30%. Трейдери на півдні у вересні пропонували дизель на більш привабливих умовах, завдяки чому скорочення обсягів реалізації було меншим порівняно з західним напрямком. Але зворотною стороною цих зусиль було падіння рентабельності продажів морського ресурсу на дунайських терміналах.
У вересні з південного напрямку було відвантажено 294 тис. тонн дизпального, найбільші обсяги було імпортовано з Румунії. Звідти в Україну надійшло 191 тис. тонн продукту, це на 14% менше порівняно з серпнем.
Водночас у румунському дизельному коктейлі у вересні додалося більше близькосхідних ноток і навіть з’явився американський присмак. 153 тис. тонн дизпального було виробництва Кувейту, Ізраїлю, ОАЕ, Оману й Саудівської Аравії. У серпні ці «інгредієнти» складали 55 тис. тонн. Також одна з українських компаній придбала з Констанци 2,3 тис. тонн американського дизпального.
Причиною зміни структури імпорту стала фактична відсутність турецького продукту в румунських портах. Через ремонт на НПЗ STAR у вересні до Констанци й Мідії не надійшло жодного вантажу з Туреччини, заводи Turpas також не спрямовували своє паливо в Румунію. Як наслідок, у вересні імпорт турецького дизпального в Україну впав з 35 тис. тонн до 6 тис. тонн. Основними компаніями-постачальниками продукту з Румунії у вересні були Vitol (93 тис. тонн) і Euronova Energies (39 тис. тонн). Також великі обсяги дизелю доправили Socar і Oscar Downstream, кожна по 11 тис. тонн.
Постачання з Греції у вересні впали зі 116 тис. тонн до 96 тис. тонн. При цьому імпорт продукту виробництва Hellenic Petroleum зменшився з 97 тис. тонн до 73 тис. тонн, а Hellas — зріс із 19 тис. тонн до 22 тис. тонн. Пожежа, яка сталася у середині вересня на НПЗ у Коринфі, що належить Hellas, не позначилася на постачаннях палива минулого місяця.
UPG підтримала захід
Із західного напрямку обсяги постачань дизпального у вересні становили 199 тис. тонн. Імпорт з Польщі скоротився на 27%, до 118 тис. тонн. Найбільше минулого місяця впали відвантаження PKN Orlen з термінала у Журавиці. Якщо у серпні концерн відправив 30 тис. тонн дизелю з прикордонного термінала, то вересневий обсяг становив лише 10 тис. тонн. Водночас Orlen активно постачав паливо з НПЗ у Гданську. Минулого місяця з гданського заводу відвантаження зросли з 4 тис. тонн до 26 тис. тонн. Зміна джерела постачань, ймовірно, була зумовлена проведенням ремонтних робіт на Плоцькому НПЗ, які розпочалися 13 вересня.
Найбільші обсяги забезпечила Select Energy, яка є партнером «Укрпалетсистем». У вересні відвантаження з польських портів цією компанією становили 43 тис. тонн, це на 29% менше порівняно з серпнем.
Продажі Unimot минулого місяця впали майже вдвічі й становили 25 тис. тонн. Негативний вплив на обсяги реалізації групи чинив низький попит в Україні, а також обмеження пропозиції ресурсу від німецьких НПЗ.
Постачання з Литви у вересні скоротилися на 15%, до 43 тис. тонн. Наприкінці серпня Orlen Lietuva завершив реконструкцію термінала «Моцкава», яка збільшила пропускну здатність залізницею з 90 тис. тонн до 170 тис. тонн. Утім, протестувати нові логістичні можливості литовському виробнику завадив низький попит в Україні й підготовка до ремонту на Мажейкяйському НПЗ, який розпочався 7 жовтня.
* * *
У вересні в Україну постачалося дизпальне з 17 країн-виробників. Найбільші обсяги припадають на Грецію: минулого місяця там придбали 97 тис. тонн палива. Друге місце за обсягами посіли США – 74 тис. тонн. Також було імпортовано великі обсяги дизпального виробництва Кувейту (63 тис. тонн), Ізраїлю (49 тис. тонн), Литви (43 тис. тонн) й Польщі (36 тис. тонн).
За дев’ять місяців обсяги імпорту дизпального в Україну становили 4,83 млн тонн, що на 7% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Цікавий результат на тлі очікування зменшення ринку.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти