Відновлення роботи Лисичанського нафтопереробного заводу, який було законсервовано в 2012 році, малоймовірно, а заяву Віктора Медведчука можна розцінювати тільки як передвиборну агітацію. Таку думку в Facebook висловив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
На думку експерта, геополітична ситуація і технічний стан заводу не дозволять відновити роботу заводу до серпня 2021 р., як анонсував голова політради партії «Опозиційна платформа – За життя» Віктор Медведчук.
«Для початку подивимося, як усе працює сьогодні. Росія побудувала відмінну позицію: вона відправляє в Україну не нафту, а нафтопродукти, тим самим завантажуючи свої заводи. Частка російського дизеля і скрапленого газу на нашому ринку досягає 40%, а ціни його продажу вищі, ніж дає будь-який інший канал реалізації цієї продукції. Так навіщо росіянам рубати такий чудовий бізнес, адже очевидно, що продукція Лисичанського заводу насамперед ударить по російському імпорту?» – зазначає С. Куюн.
Він вважає, що якщо навіть вийде домовитися з Росією, то перше, з чим доведеться зіткнутися, – це з обладнанням, яке простояло 8 років.
«І завод не просто стояв, у 2014 році там ішли бої, і один зі снарядів навіть влучив у резервуар, була пожежа. Відновити таке господарство – це десятки, якщо не сотні мільйонів доларів. І якщо для НПЗ все обійшлося, то для енергосистеми регіону військові дії не пройшли непомітно, потужностей для забезпечення такого потужного підприємства немає, кажуть місцеві фахівці», – пише експерт.
Також автор відзначає чинник браку робочої сили, це тисячі людей, які за вісім років могли переїхати в інші регіони або вийти на пенсію.
«Навіть якщо завод вдасться запустити, його робота буде елементарно збитковою. Ще в 2012 році ТНК-ВР зупинила його недаремно. Основна проблема Лисичанського заводу – розташування. В СРСР цей величезний комбінат (проектна потужність 24 млн т нафти в рік, останніми роками перед зупинкою переробляв 5-6 млн т) було побудовано для постачання не стільки України, скільки прилеглих російських областей. Сьогодні цей ринок збуту намертво закритий, український бензин там не потрібен ні фізично, ні політично», – зазначає він.
Крім того, за словами С. Куюна, розміщувати величезні обсяги палива доведеться винятково в Україні, де логістично завод розташований вкрай невдало.
«Лисичанськ стоїть на висілках, а це значить, що його продукцію потрібно везти далеко, іншими словами, втрачати в ціні через витратну логістику. Раніше найбільш ліквідними були ринки індустріально розвинених Луганської й Донецької областей, та чи треба говорити про їхній потенціал сьогодні? Немає й Криму – одного з найбільших одержувачів лисичанських нафтопродуктів. А в решті дефіциту пального немає ніде і доведеться конкурувати з російським, білоруським, кременчуцьким, шебелинським і «морським» паливом. А це означає, що продавати доведеться дешево», – вважає він.
Також, на думку експерта, завод може зіткнутися з реалізацією продукції, в основному бензинів.
«Мінімальна потужність ЛІНІКа – 5 млн т, з яких вийде близько 30% бензину, або 1,5 млн т. Тим часом «Укртатнафта» і Шебелинський ГПЗ, які залишаються у строю, ледь розміщують на ринку сумарно 1,0 млн т. Причина – витіснення бензину скрапленим газом, акциз на який вчетверо нижчий. І це не дає нарощувати обсяги перероблення, хоча для цього є всі можливості», – вважає він.
За його словами, навіть якщо парламент відкоригує ставки акцизів на бензин і скраплений газ, продажі бензинів почнуть оживати не раніше, ніж через 3-4 роки.
«А тепер зовсім про головне. Нафта для Лисичанська може бути тільки з Росії. І справа навіть не в тому, що росіяни встигли розібрати нафтопровід зі свого боку. Центральне питання звучить так: навіщо Росії розвивати українську промисловість і фактично посилювати нас? Політику РФ спрямовано виключно на ослаблення української економіки – це очевидний елемент гібридної війни», – резюмував С. Куюн.
Нагадаємо, представник «Роснафти» заявив російському виданню РБК, що нині у «Роснафти» немає планів розконсервації Лисичанського заводу. З чим може бути пов'язано заяву Медведчука, представник компанії коментувати не став.
Довідка enkorr
Лисичанський НПЗ не функціонує з 2012 р.. Запуск заводу планувався його власником, компанією «Роснафта», на травень-червень 2014 р., для чого восени 2013 р. було розпочато капітальний ремонт. Крім бойових дій у регіоні причиною неможливості повноцінного запуску підприємства є і викачування компанією «Укртранснафта» технологічної нафти з нафтопроводу до НПЗ.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти