У початок

В Україні необхідно посилити контроль за роботою міні-НПЗ і обігом розчинників – «А-95»

Також є російською мовою

Кабінету міністрів України слід звернути увагу на обіг розчинників (код УКТЗЕД 3814009090), під виглядом яких усе частіше фіксується безподатковий обіг нафтопродуктів і компонентів для їх виробництва в кустарних умовах. Про це йдеться в прес-релізі Консалтингової групи «А-95».

Ліквідація цих схем, на думку експертів, дасть змогу збільшити надходження до бюджету, радикально знизити обсяги фальсифікату на паливному ринку і тим самим захистити автомобілі й здоров'я громадян від цієї токсичної продукції.

Відзначається, що основні зловживання спостерігаються в секторі міні-НПЗ: вони переробляють газовий конденсат і нафту внутрішнього видобутку, отримують бензин і дизельне пальне стандартів Євро-2 і Євро-3, реалізацію яких на внутрішньому ринку заборонено. Щоб уникнути оподаткування акцизом, здійснюють підміну товарного коду з фактичного 2710 (нафта і нафтопродукти) на код 3814 (розчинники). Надалі ця продукція спрямовується або на нафтобази для подальшого змішування з октанопідвищуючими компонентами, або безпосередньо на автозаправні станції, що було неодноразово задокументовано органами Державної фіскальної служби.

За оцінками Консалтингової групи «А-95», річний обсяг бензину і дизельного палива з міні-НПЗ досягає 450 тис. т, а бюджетні втрати від несплати акцизу і ПДВ можуть досягати 5 млрд грн на рік.

«Це повністю тіньовий бізнес, який, по суті, весь працює за готівку, а значить, живить податкові ями, «скрутки» і стимулює побудову нелегальної системи збуту через такі ж незаконні АЗС», – каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Нова схема зловживань – імпорт розчинників для лакофарбової промисловості, які насправді є сумішшю октанопідвищуючих компонентів – метил-трет-бутилового-ефіру, метанолу та інших спиртів. Відповідно до Податкового кодексу України, окремо ці компоненти обкладаються за максимальною акцизною ставкою для бензинів – 213 євро за 1000 л, але в суміші як розчинники в'їжджають без акцизу. Це також стало можливим завдяки спеціальним роз'ясненням Державної податкової служби від 11 червня 2020 р..

У 2020 році в Україну було імпортовано 77,4 тис. т розчинників, що на 15% більше, ніж у 2019 році, коли імпорт склав 67,3 тис. т. Основний обсяг надходить з Росії і Білорусі. У січні-лютому 2021 року імпорт продовжив зростання: 9,2 тис. т проти 8 тис. т (+15%) за аналогічний період торік.

Імпортерами більшої частини обсягу таких розчинників переважно виступають компанії, безпосередньо пов'язані з мережами автозаправних станцій або міні-НПЗ.

За розрахунками «А-95», якщо зловживання з імпортом розчинників не буде припинено, втрати держбюджету через несплату акцизу і ПДВ складуть 1,1 млрд грн.

«Активна діяльність міні-НПЗ, імпорт розчинників і тіньовий ринок мають колосальний мультиплікативний ефект. Це не просто втрати бюджету, це удар по українських нафтопереробних заводах і легальному бізнесу, який займається торгівлею нафтопродуктами. Оцінити сумарний негативний ефект вкрай складно», – заявив Сергій Куюн.

На думку експертів, уряду слід розробити систему контролю потоків вуглеводневої сировини і готової продукції з міні-НПЗ. Відносно імпорту розчинників коригування потребує згадане роз'яснення Державної податкової служби.

Нагадаємо, найбільшими одержувачами безакцизних компонентів для виробництва моторних палив у січні-лютому стали роздрібні мережі або міні-НПЗ: група «БРСМ-Нафта» (3,9 тис. т) і харківська компанія «Пром Хім» (4,1 тис. т), що спрямовує частину ввезених розчинників на міні-НПЗ у Мерефі (Харківська область), де закуповує пальне мережа Motto. Серед імпортерів розчинників також необхідно виділити ТОВ «Термінал» (ЄДРПОУ 32547138), яке за перші два місяці 2021 р. ввезло 400 т.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти