Невизначеність із новим постачальником нафтопродуктів «Роснафти» і зупинення Мозирського НПЗ на плановий ремонт спровокують дефіцит дизельного пального і скрапленого газу на українському ринку в травні. Таку думку на своїй сторінці в Facebook висловив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
«До невизначеності з «Роснафтою» (170 тис. т) додасться плановий ремонт Мозирського НПЗ. Про нього було повідомлено на початку року, і обсяг найбільшого постачальника тим самим скоротиться вдвічі (з 240 до 120 тис. т)», – пише експерт.
Ситуація, за його словами, також ускладнюється пізньою весною, через що активізація польових робіт зміститься як раз на кінець квітня-початок травня.
Крім того, в кінці квітня США можуть відновити санкції щодо «Нафтану», внаслідок яких будь-який контрагент заводу ризикує опинитися під санкціями сам.
«До травня запаси дизпального, яких нібито багато (але скільки, ніхто не знає) і які обов'язково допоможуть пройти квітень, вичерпаються. І тепер ринку необхідно буде знайти... 300 тис. т дизпалива (майже 50% балансу) і мінімум 40 тис. т скрапленого газу (25% ринку)», – зазначає С. Куюн.
На його думку, замістити весь обсяг дизельного палива, який випав, морським імпортом навряд чи вийде.
«Я не знаю, скільки можна привезти через порти, більше 150 тис. т ще не імпортували. У чому нюанс? Прийняти порти можуть і 300, і, напевно, навіть 400 тис. т, але вузьке місце – вивезення залізницею. У напруженому 2019 році «Укрзалізниця» не змогла зробити нічого, хоча постійно працював антикризовий урядовий штаб. Відтоді ситуація явно не покращилася. Думаю, в будь-якому разі понад 200 тис. т зробити морем не вийде», – пише він.
Ще близько 30 тис. т дизельного пального, за словами директора «А-95», могла б дати «Укртатнафта», наростивши переробку на 30%. Нагадаємо, завод заявляв про готовність перекрити нестачу після зупинки постачань «Роснафти».
«Чи вдасться нашкребти ще близько 50-70 тис. т, або 8-12% балансу? За фактом залишається тільки Росія і Польща з Литвою, але чи буде там вільний обсяг? Можна вже починати шукати. Я поки не бачу, як це буде. І я поки не зустрів того, хто б бачив», – зазначає експерт.
На консолідовану думку експертів Консалтингової групи «А-95», в травні не вдасться повною мірою перекрити обсяги скрапленого газу, які випали, що спричинить зростання цін на нього.
«Усіх цікавить, а на скільки саме ціни можуть вирости. Не беруся прогнозувати. Це неможливо, коли є дефіцит. Улітку 2017 року ціна на скраплений газ зросла з 12 до 17 грн/л через брак всього 10% в балансі. У травні ж вона очевидно буде вищою», – пише він.
Вихід із ситуації, що склалася, С.Куюн вбачає у взаємодії і консультаціях уряду і трейдерів, які нещодавно підписали меморандум про розвиток ринку.
«Створювати антикризовий штаб треба вже сьогодні. Як у старі добрі, брати аркушик А4, ручку і моделювати баланси. Якщо є змога, треба привезти більше ще в квітні, коли навантаження на порти буде меншим, ніж у піковому травні. Треба бадьорити залізницю, «Нафтогаз», БНК, «Укртатнафту», Ігоря Валерійовича і т.д.. Є хороший шанс підготуватися до цього шторму, а не як зазвичай потім гасити пожежу. Тим більше, буде особливо нічим», – резюмував експерт.
ДП |
Квітень |
Травень |
Кременчуг + Шебель |
90,0 |
120,0 |
Росія |
90,0 |
90,0 |
Білорусь |
240,0 |
120,0 |
Литва |
50,0 |
50,0 |
Море |
180,0 |
270,0 |
Баланс |
650,0 |
650,0 |
Як повідомляв enkorr, унаслідок тиску українських силовиків швейцарський трейдер Proton Energy Group S.A. прийняв рішення припинити постачання нафтопродуктів на український ринок з 1 квітня 2021 року. У 2020 році трейдер спрямував в Україну 1,74 млн. т дизпального (23,4% ринку) і 443 тис. т (22,3%) скрапленого газу. Новим трейдером став Coral Energy, про що неофіційно повідомив представник компанії. Тим часом інші джерела enkorr повідомляють, що процедуру відбору нового трейдера ще не завершено.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти