У початок

Стадія прийняття: премії на дизпальне продовжують зростати

З початком зими ситуація на ринку дизельного пального у Східній Європі й Середземномор’ї залишається доволі складною. Європейські трейдери й українські імпортери зазначають, що обсяги продукту в регіоні обмежені, а тому ціни зростають.

Протягом тижня увагу трейдерів було прикуто до Болгарії. Експорт продукту з країни припинився в очікуванні рішення влади щодо подальшого експорту з лукойлівського заводу у Бургасі. Нагадаємо, НПЗ працює винятково на російській нафті, що згідно з умовами європейського нафтового ембарго, з якого Болгарія отримала виняток, забороняє експорт готової продукції. У свою чергу «лукойл» заявив, що буде змушений зупинити роботу заводу через збитковість і неможливість реалізовувати всю продукцію на внутрішньому ринку. Влада Болгарії анонсувала спеціальні розпорядження, але станом на 1 грудня їх не було оприлюднено.

«Якщо завод зупиниться, Болгарія перетвориться на імпортера нафтопродуктів і створить додатковий попит у регіоні, який і так потерпає від нестачі ресурсу», — каже один із опитаних трейдерів. З його слів, наразі очікування роз’яснень уряду призвело до повного паралічу діяльності болгарських трейдерів.

Зупинку експорту з болгарських терміналів спричинило зростання премій. «Останні кілька днів постачальники піднімали премії тричі», — коментує швидкість цінових змін на ринку невеликий імпортер з Києва. Співрозмовник додає, що премії на болгарський ресурс зросли до $150-180, це на $40-50 більше, ніж у листопаді. Подекуди озвучують премію навіть у $200, але таких пропозицій небагато. На терміналах у Русе автомобільні партії з терміновим відвантаженням пропонувались за $1 070-1 115/т.

На цьому проблеми не вичерпуються. Учасники ринку також вказують на складні погодні умови в Чорному морі, що призводить до затримок танкерів. Крім того, відчувається брак флоту.

«Констанца працює дуже не ритмічно. Одні кажуть, що затор здійснив танкер із пальним незрозумілого походження, інші — що почались якісь ремонтні роботи», — розповів один із трейдерів регіону.

Нестабільна ситуація й у турецьких портах. Джерела розповідають про невдоволення українських покупців якістю дизелю з НПЗ Star, що належіть Socar.

«Вони обіцяли попрацювати з морозостійкістю, але поки не виходить. Начебто через це «Приват» був змушений відмовитись і перепродати партію у 30 тис. т», — каже наше джерело на ринку.

З терміналу Opet також не було гарних новин. Ритмічність постачань звідти залишається невисокою, що окремі учасники ринку пов'язують із скороченням постачань російського продукту, який у порту нерідко перетворювався на індійський.

Між тим деякі трейдери кажуть про ознаки покращення ситуації з морськими постачаннями у грудні. Зокрема очікується прибуття великих партій у порти Середземномор’я. А поки премії на танкерні партії продукту зросли на $40-60.

У Польщі обсяги пропозицій дизельного пального на початку грудня теж були обмеженими. Трейдери повідомляють про складнощі з транспортуванням ресурсу з Німеччини й балтійських портів через високу завантаженість польської залізниці.

З слів трейдерів, автомобільні партії зимового дизпального зі східних терміналів Польщі цього тижня продавалися з преміями $160-180 до північно-західних котирувань. «Ми розпродали свої обсяги з відвантаженням до 20 грудня, — каже один із польських трейдерів, — були дзвінки від покупців із бажанням придбати продукт за +$200, але нам поки нічого продавати».

Загальною проблемою поточної ситуації є перехід європейських НПЗ з важкої російської нафти на легкі сорти, що призводить до зменшення виписки середніх дистилятів – авіаційного й дизельного пального. Учасники ринку прогнозують тривалість «дизельної» напруги протягом найближчих трьох місяців, поки ринок не адаптується до нових реалій.

А поки українські трейдери проходять стадію прийняття: після невдалих пошуків усе більше компаній погоджуються на нові премії.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти