У початок

Синку, це фантастика: «Укртранснафта» заплатила угорцям шалену премію

АТ «Укртранснафта» через посередника купувало угорське дизельне пальне за завищеними цінами. Про це в матеріалі «Чому на залитому ринку державна «Укртранснафта» переплачує за угорський «дизель» пишуть журналісти «Економічної правди» і «Наших грошей».

Зазначається, що після початку повномасштабної війни «Укртранснафта» налагодила реверс дизельного пального з Угорщини через «трубу Медведчука», яку їй улітку 2021 року передали в управління. Так, у грудні-січні держкомпанія оприлюднила на Prozorro звіти про контракти на постачання зимового дизельного пального з Naftogaz Trading Europe AG – швейцарською «дочкою» НАК «Нафтогаз».

У звітах було вказано лише рамкові параметри угод: постачання по 25 тис. тонн дизельного пального вартістю 31,52 млн євро і 26,59 млн євро.

Ці цифри, як зазначають автори, не дозволяли зрозуміти фактичної ціни на пальне. У таких контрактах має бути формульне ціноутворення з прив’язкою до ринкових котирувань та інших змінних параметрів на зразок премії постачальника.

У розпорядження «ЕП» потрапили контракти з розшифровкою формули ціноутворення. Перше, що впадало в очі, – угоди містять доволі високу премію.

«Фактично це спекулятивна націнка постачальника. Так, у контракті передбачено премію для постачальника обсягом $225 за тонну дизельного пального, тоді як «Укрзалізниця» за придбання «дизелю» платить контрагентам $99 за тонну», — йдеться у матеріалі.

До того ж, базисом постачання «Укртранснафта» обрала котирування за середземноморським регіоном від агентства PLATTS, яке на $20-30 за тонну вигідніше для постачальника на відміну від північноєвропейських котирувань.

За даними співрозмовника «ЕП» на митниці, 23 грудня державна компанія через «трубу Медведчука» постачила в Україну 3 тис. тонн дизелю від угорської компанії MOL за $1 512 за тонну на загальну суму $4,33 млн. 

Проте, як зазначається, на початку січня ситуація виправилас,я й «Укртранснафта» опустила ціну до ринкового рівня. Утім, наприкінці січня розрив знову почав зростати.

Так, 24 січня «Укртранснафта» задекларувала імпорт 4,6 тис. тонн угорського дизельного пального за $1 273 за тонну на $5,84 млн на умовах DAP. У цей же день «Укрзалізниця» імпортувала литовське пальне за $1 016 за тонну на умовах FCA. 29 січня «Нафтогаз ойл трейдинг» ввіз автомобільним транспортом литовське пальне за $1 037 за тонну.

«ЕП» не може простежити всі обсяги завезеного «Укртранснафтою» пального, однак відомо, що взимку компанія імпортувала мінімум дві партії товару на $10,15 млн за цінами, до 15% вищими, ніж були в інших імпортерів», — йдеться у статті.

«ЕП» попросила прокоментувати умови контрактів профільних експертів, учасників ринку і представника уряду. В усіх без винятку виникли запитання.

«Премія становить фантастичні $225. Це на пальне, вироблене з російської нафти, яку ми ж качаємо до заводів MOL нашою «Дружбою». І ми платимо ці дурні гроші Орбану. Особисто я зрозумів би цю купівлю лише в одному випадку: за собівартістю», — каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн

«Коли є такі дивні премії, то це може свідчити про те, що хтось намагається перенести центр прибутку. Була підозра, що в цю саму швейцарську «дочку» виводять гроші групи «Нафтогаз». Тобто там акумулюються кошти для чогось. Для чого – питання не до мене», — додає співрозмовник видання в уряді.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти