У початок

Штовханина на кордоні: у поляків з литовцями впали продажі дизпального

Головним чинником, що вплинув на ситуацію на українському ринку дизпального в середині травня, стало впровадження електронної системи пропуску для вантажного транспорту на західному кордоні. Це призвело до зменшення обсягів закупівель і надходжень автомобільних партій продукту з Польщі й країн Балтії, а також сприяло підвищенню попиту на постачання з південних напрямків.

За даними enkorr, минулого тижня обсяги автомобільного імпорту дизпального з Польщі й країн Балтії обвалилися в півтора раза, до 11,7 тис. тонн. Водії паливовозів були змушені стояти у чергах на виїзд по кілька діб, а круговий рейс до Литви міг займати 7-8 днів. Через це кількість охочих відправляти свої автоцистерни у тривалу подорож поменшало. Усі без винятку учасники ринку скаржаться на повільну оборотність транспорту на західному напрямку. «Протягом тижня з п’яти наших машин повернулася лише одна, а в нашого перевізника з 20 автівок в Україну доїхало тільки три. Але добре, що в нас завжди є запаси продукту», — розповідає представник мережі АЗС.

Найбільшого удару черги на кордоні завдали постачальникам нафтопродуктів з Латвії й Литви, оскільки водіям на цьому напрямку доводиться долати значно більші відстані, ніж до польських терміналів. Через це здешевшання дизпального Orlen Lietuva в кінці минулого тижня було більшим, ніж зменшилися котирування. Автомобільні партії продукту Мажейкяйського НПЗ відвантажувались від $719/т, що лише на $27 вище за середні значення котирувань CIF NWE 5-11 травня. Інші постачальники в Латвії й Литві тримають премії на рівні $65-85/т.

На польських терміналах цінові пропозиції не змінилися. Автомобільні партії дизпального на сході країни продаються за +$73-90/т до північно-європейських котирувань. На продажі польських трейдерів також вплинули черги на кордоні. Проблем додає й слабка реалізація на польському ринку.

Продажі дизпального з південних напрямків постачань цього тижня були підтримані попитом з боку компаній, які вирішили не їхати на захід. «Навіщо витрачати цілий тиждень на те, щоб привезти одну машину з Литви, якщо за той самий час до нас можна приїхати за дизпальним тричі? Деякі компанії так і роблять», — каже трейдер, що продає паливо на одному з дунайських терміналів. Постачальники морського ресурсу кажуть, що цього тижня продукт нормально продається, оскільки танкерів у портах в середині травня зменшилося. З іншого боку, трейдерам не доводиться штовхатися ліктями, щоб продати обсяги.

Автомобільні партії дизпального у дунайських терміналах, як і на початку травня, продаються з диференціалами $90-125/т до середземноморських котирувань. На болгарських терміналах у Русе автомобільні партії дизпального продавалися з преміями +$80-110/т, у чорноморських портах «Варна» і «Констанца» продукт пропонується на $70-80/т дорожче від цін на дизель на умовах CIF Med.

Затримки з перетином українсько-польського кордону перекроїли мапу постачань дизпального в Україну. Проте учасники ринку вважають, що згодом, коли перевізники прилаштуються до системи електронної черги, ситуація владнається. Тим більше, пункт «Дорохуськ-Ягодин» 15 травня було розблоковано, це сприятиме розвантаженню інших переходів. Утім, українські компанії можуть зіткнутися з іншою проблемою. Наступного тижня набуває чинності постанова №1147, яка забороняє постачання нафтопродуктів невизначеного походження, але деякі постачальники, наприклад PKN Orlen, не мають розуміння, який пакет документів потрібно надавати у митні структури. Учасники ринку також повідомляють, що зараз митниці Молдови й України узгоджують форми сертифікатів, які будуть відповідати вимогам обох країн. Якщо вчасно не вирішити цих питань, постачання від деяких зарубіжних компаній можуть тимчасово припинитися.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти