У початок

Балтійські постачальники газу шукають сертифікати, та поки що не знаходять

У понеділок, 22 травня, набуває чинності постанова КМУ №1147, яка забороняє постачання нафтопродуктів невизначеного або російського походження. Закордонні постачальники готуються працювати з українським ринком за новими правилами. Та вже зараз зрозуміло, що деякі латвійські, литовські й польські компанії будуть змушені припинити продажі скрапленого газу в Україну, оскільки майже весь продукт, який вони реалізують, має російське походження. Інші трейдери також із тривогою чекають наступного тижня, оскільки побоюються, що українська митниця вимагатиме сертифікати, видані лише в ТПП або державними митними і податковими відомствами.

Впровадження електронної черги на західному кордоні призвело до зменшення обсягів продажів газу у польських і балтійських компаній. Через триваліші рейси оборотність транспорту значно зменшилась.

За даними enkorr, минулого тижня українські компанії розмитнили лише 282 автомобілі з газом, тоді як 1-7 травня в Україну з цього напрямку заїхало 573 газові автоцистерни. «Це якийсь хаос! Ти записуєшся у чергу, а через деякий час з’ясовується, що проїзд машини відкладається ще на добу», — обурюється трейдер із Києва.

Останніх кілька днів західні трейдери намагаються продати обсяги несертифікованого продукту, але через пляшкову шийку, на яку зараз перетворився українсько-польський кордон, багато газу відвантажити не вдається. Цього тижня автомобільні партії ПБТ з польських і балтійських терміналів продавалися за $618-677/т з урахуванням вартості транспортування до кордону. При цьому партії з сертифікатом окремими компаніями пропонуються на $20-30 дорожче, повідомляють учасники ринку. Найбільша частка продукту без сертифікату знаходиться у країнах Балтії. «У Латвії й Литві лише одна-дві компанії зможуть надавати сертифікат з наступного тижня. Схоже, що решта балтійських компаній невдовзі піде з українського ринку», — каже невеликий український трейдер. Учасники ринку повідомляють, що Orlen Lietuva почне надавати сертифікат на нові партії продукту. Водночас газ із Мажейкяйського НПЗ здорожчав на $10, до $500-510/т.

Зростання цін на газ на внутрішньому ринку росії й скорочення відвантажень «сібуру» на східні польські термінали призвело до зростання котирувань ПБТ на білорусько-польському кордоні. Протягом тижня залізничні партії пропан-бутанової суміші здорожчали на $15-22/т, до $440-470/т. Але на польському ринку зростання цін поки що не відбувається через надлишок продукту. Угоди на постачання залізничних партії казахстанського й американського продукту укладались у діапазоні $650-710/т.

Проблеми на західному кордоні змусили деякі компанії повернутися до закупівель газу на півдні. Більша частина морського газу продається на півдні України, але останнім часом з’явилися запити з Києва, повідомив трейдер, який постачає газ з одного з дунайських терміналів. Утім, ажіотажного попиту на морський продукт поки що не спостерігається. «Газ продається повільно, до того ж, на півдні зараз багато продукту», — каже Станіслав Пламадяло, власник SP GAZ GROUP.

Минулого тижня до дунайських терміналів надійшло 2 тис. тонн продукту алжирського й казахстанського виробництва, а цього тижня зайшла партія єгипетського газу обсягом 3,8 тис. тонн. На румунському ринку також достатньо газу попри проведення ремонту на OMV Petrom, повідомили у Bulmarket. За планами НПЗ має відновити виробництво 1 червня, але учасники ринку повідомляють, що ремонт може затягнутися до середини наступного місяця. Цього тижня автомобільні партії газу в Галаці продавалися за $640-660/т. У чорноморських портах «Мідія» й «Мангалія» пропозицій не було, але минулого тижня Interport S.A. продавав пропан з «Мідії» за $645/т. Зі слів учасників ринку, румунські компанії надають сертифікати на свій продукт, тому наступного тижня проблем із постачаннями виникнути не повинно. 

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти