Російські нафтові компанії готуються розпочати вимушене скорочення видобутку, оскільки не можуть продати мільйони барелів нафти, повідомляє Reuters з посиланням на трьох топ-менеджерів нафтової галузі, а також трейдерів та портових агентів.
За словами співрозмовників агентства, «прощальні» санкції адміністрації Джо Байдена, під які потрапили «газпром нєфть», «сургутнєфтєгаз», а також 180 танкерів «тіньового флоту», призвели до того, що в росії виник надлишок нафти, яку неможливо вивезти за кордон.
Експортні постачання з портів усть-луги та приморська на Балтійському морі, а також із новоросійська на Чорному морі в січні впали на 17%, а вартість фрахту танкерів для вивезення нафти через тихоокеанський порт «козьмино» злетіла вп'ятеро. В результаті за місяць санкцій у нафтовиків накопичилося 17 млн нерозпроданих барелів, які дрейфують у танкерах, перетворених на плавучі сховища. До початку літа цей обсяг може зрости до 50 млн барелів, прогнозують аналітики Goldman Sachs.
Діти цю нафту де-факто нікуди: великих сховищ у росії практично немає, а наявні потрапили під січневі нальоти дронів. Переробити зайву нафту на НПЗ також складно: через удари БПЛА втрачено 10% потужностей нафтозаводів, зокрема рязанського, волгоградського та астраханського, а їхній ремонт триватиме місяці, кажуть джерела Reuters.
За їхніми словами, єдиним виходом для нафтовиків стає скорочення видобутку. Воно може розпочатися найближчими місяцями та прискориться, якщо проблеми з танкерами та НПЗ не будуть вирішені. Зараз росія качає 8,9 млн барелів на добу, виконуючи угоду щодо скорочення видобутку ОПЕК+. Порівняно з рекордом 2019 року (11,25 млн барелів на день), нафтовидобуток вже скоротився на 20%.
Під санкції потрапила п'ята частина флоту, який возив нафту, кажуть джерела Reuters. Для цих танкерів закрилися деякі порти Індії та Китаю, які вимагають, щоб нафту перевозили не включені до «чорних списків» судна. Водночас індійські та китайські НПЗ, які скуповують майже 90% морського експорту російської нафти, спішно шукають альтернативи — у Саудівській Аравії, Іраку та Об'єднаних Арабських Еміратах.
Першими «під ніж» можуть піти арктичні родовища, де росія видобуває 300 тис. барелів на добу: вони залишилися без танкерів льодового класу, які замінити неможливо. Кількість суден «тіньового флоту» під західними обмеженнями перевищила 270. У «чорних списках», за даними S&P Global, опинилися танкери, що перевозили половину морського експорту нафти з росії, тобто 1,5 млн барелів на день: близько 1 млн – до Китаю і близько 500 тис. — до Індії.
За оцінками «Альфа-банку», через санкції росія може втратити нафтовий експорт обсягом до 800 тис. барелів на день або кожен третій барель, що танкери перевозять морем із портів. Це позбавить економіку близько $50 млрд експортного виторгу щорічно і може призвести до девальвації рубля до рівня вище 130 руб. за долар, писали експерти ЦМАКП
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти