У початок

Прибутковість роздрібної торгівлі нафтопродуктами в 2021 році знизилася — «А-95»

Також є російською мовою

Рентабельність продажів бензину і дизельного пального на українських автозаправних станціях у 2021 році знизилася. Це обумовлено стабілізацією зовнішнього ринку і відсутністю ризиків, характерних для 2020 року в зв'язку з пандемією COVID-19. Таких висновків дійшли експерти Консалтингової групи «А-95» за підсумками спеціального дослідження.

В «А-95» виділили чотири ключові групи гравців роздрібного ринку:

  • преміальні мережі (ОККО, WOG, Shell, Socar і низка інших загальною чисельністю 885 станцій, 12% від кількості в країні);
  • медіум-сегмент (AMIK, Glusco, UPG, KLO й інші, загалом близько 937 АЗС, 12%);
  • консолідована мережа групи «Приват» (1 500 АЗС, 20%);
  • дискаунтери (Мotto, «БРСМ», «Авантаж», Sun Oil та інші загальною чисельністю 3 626 станцій, 47%).

Оцінку рентабельності було проведено виходячи з вартості великих гуртових партій нафтопродуктів, цін роздрібної реалізації й дисконтної політики кожної групи гравців, витрат на утримання АЗС, прийнятих за 1,1 грн/л (без ПДВ).

Розрахункова маржинальність АЗС України у 2020-2021 рр., коп./л (без ПДВ)

Найбільше зниження маржинальності відбулося щодо бензину: від 1,3 грн/л у мереж медіум-сегмента до 2,5 грн/л у мережі групи «Приват». При цьому мережі-дискаунтери показують розрахункову збитковість протягом 12 місяців – з липня 2020 року.

«Ми не віримо в збитковість торгівлі таким популярним продуктом як бензин, на який припадає 30% реалізації. Цей феномен, коли половина ринку нібито торгує у збиток, ми пояснюємо торгівлею фальсифікованим бензином у комплексі з масовими схемами з безкасових операцій з готівкою, які охоплюють усі марки палив, що реалізуються на АЗС», – заявив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

 Найбільш маржинальним продуктом у паливному рітейлі залишається дизельне пальне, продажі якого також значно втратили рентабельність у 2021 році.

Єдиною позицією, яка зберегла торішній показник маржинальності й навіть змогла трохи його поліпшити, став скраплений газ.

 «Усупереч прогнозам скептиків, історичні цінові максимуми і звуження спреда з бензином не призвели до провалу споживання автогазу й дали змогу рітейлерам частково перекрити втрати від зниження рентабельності бензину», – підкреслили в «А-95».

Експерти також оцінили вплив держрегулювання на прибутковість роздрібної торгівлі, яке було введено 14 травня 2021 року. Для цього було проведено порівняння маржинальності з січня по квітень і з травня по липень 2021 року.

«По бензину і дизпальному в основному постраждали представники двох нижніх цінових сегментів – дискаунтери і група «Приват», яким для збереження продажів довелося дистанціюватися від преміум-сегмента, на який переважно було спрямовано держрегулювання», – відзначили в «А-95».

Зниження прибутковості АЗС в 2021 році експерти вважають ознакою нормалізації на ринку загалом і поверненням до нормативних значень після «ковідного» 2020 року, переповненого ціновими перепадами і побоюваннями щодо наслідків пандемії.

«Зниження дисконтів, а з ними і торговельних націнок призвело до загострення конкуренції й оголило проблеми ринку. Зростаючі обсяги видобутку сировини для міні-НПЗ, імпорт безакцизних октанопідвищуючих розчинників, відхід від торгівлі заводським паливом і, як наслідок, збільшення кількості скарг споживачів на якість пального – це ті ознаки і сигнали, які вимагають підвищеної уваги влади», – заявив Сергій Куюн.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти