У середині червня здешевшання скрапленого газу в Польщі й країнах Балтії припинилося. Позначилося як зростання котирувань, так і скорочення пропозиції з росії й Литви. На півдні постачальники поки що продовжують гасити профіцит низькими цінами.
На польському ринку гуртові ціни на російський автогаз у східних воєводствах протягом тижня зросли на 10-20 зл/т, до 2 020-2 050 зл/т ($500-508/т). Як зазначають у польських компаніях, припиненню падіння цін сприяло скорочення постачань газу зі сходу, хоча цей чинник поки що не відіграв свою роль повністю. «російського газу менше, та його все одно багато. Ціни на кордоні ростуть, хоча ринок поки намагається цього не помічати», — сказав польський трейдер. Протягом тижня вартість залізничних партій російського ПБТ на білорусько-польському кордоні зросла на $11-17/т, до $400-429/т DAP Брест.
Зі слів польського трейдера, на кордонних переходах наразі стоїть більш як 900 вагонів із російським газом, але їх кількість має тенденцію до зменшення. У червні на заводах «лукойлу» в пермі й «сібуру» в тобольську проводилися ремонтні роботи. У липні протягом трьох тижнів буде проводитися технічне обслуговування сургутського ЗСК «газпрому».
На українському напрямку продажів польські компанії діють більш рішуче. За тиждень ціни на автомобільні партії ПБТ з урахуванням вартості транспорту до українського кордону зросли на $10-11/т, до $614-660/т. Зі слів імпортерів, компанія Barter наразі не має вільних обсягів суміші для продажу в Україну. У Bialchem Group пропозиція обмежена, а її ціни зросли на €10/т. Ціни пішли вгору, проте поточні рівні поки що лишаються збитковими для компаній, які продають неросійський газ. «Для нас експорт в Україну наразі невигідний, тому ми скоротили обсяги постачань у Польщу», — зазначив один із польських трейдерів.
Зменшення цін на пропан на польському ринку також зупинилося. російський продукт продається за 2 320-2 380 зл/т ($575-590/т), що відповідає рівням минулого тижня. Водночас американський продукт на умовах FCA Малашевичі здорожчав на 80-130 зл/т, до 2 900-3 000 зл/т ($720-744/т) через зростання котирувань пропану в Європі й зниження курсу злотого. Гуртові партії пропану у Гданську цього тижня пздорожчали на $10/т, до $680-700/т.
На балтійському напрямку також відчувається пожвавлення. За тиждень скраплений газ із ГНС Литви й Латвії з урахуванням доставляння до українського кордону здорожчав на $16-18/т, до $611-631/т. Підґрунтям для підвищення цін у балтійському регіоні стало скорочення пропозиції газу Мажейкяйського НПЗ. «Orlen скорочує виробництво товарного газу через економічну недоцільність і використовує суміш у технологічних процесах», — зазначило джерело, знайоме з ситуацією. Деяких українських імпортерів така позиція Orlen Lietuva дивує. З одного боку, товарний газ виробляти невигідно, з іншого — продавати дорого компанія не хоче, відмовляючись від укладання довгострокових контрактів, і воліє конкурувати з російським ресурсом.
Водночас на тлі зменшених обсягів постачань орленівського ресурсу торговельні майданчики рясніють пропозиціями газу з євросертифікатами з нетипових базисів, таких як Лієпая чи Вільнюс. Окремі українські покупці виражають сумніви щодо європейського походження цих обсягів, оскільки партії мають нетипову для орленівського газу густину й підозріло низьку ціну. Постачання псевдоєвропейського газу вже привернули увагу профільних українських відомств. Про це під час виступу на конференції Petroleum Ukraine 2024 повідомили начальник енергетичної митниці Анатолій Комар і заступник міністра енергетики Микола Колісник. Невдовзі постачання з деяких терміналів можуть потрапити під посилений контроль митниці.
Ціни на залізничні партії цього тижня зросли на $10/т, до $650-680/т на умовах DAP Ізов/Ягодин. Польські компанії намагаються підіймати цінники через зростання котирувань, але зіштовхуються зі слабким попитом на нові пропозиції. «Ціни-то ми підвищили, але нових угод за ними ще не укладалося», — каже менеджер польської компанії. Протягом тижня котирування пропану в ARA зросли на $15/т, до $556/т CIF, бутан здорожчав на $24/т, до $483/т CIF.
Постачальники газу на півдні теж не проти підняти ціни, як і їхні західні колеги, але поки що не виходить. Цього тижня вартість автомобільних партій ПБТ у Галаці впала на $30/т, до $575/т. Компанія Bulmarket змушена продавати газ зі знижками, щоб вивільнити резервуари під наступні партії. До Галацу прямують два танкери, які везуть близько 6 тис. тонн продукту італійського й алжирського виробництва й мають розвантажитися 21-22 червня. Втім, наприкінці тижня ціна на суміш у Галаці підвищилася до $600-615/т. У Мангалії газ здешевшав на $5/т, до $570-575/т.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти