Енергомитниця отримала листа від правоохоронних органів, яким відкликається попереднє розпорядження про посилений контроль барж, котрі завантажуються у румунському порту «Констанца». Про це enkorr повідомили учасники ринку
«Учора у другій половині дня лист щодо Констанци скасували», — розповів великий трейдер на умовах анонімності.
За наявними даними, також призупинено перевірку баржі з пальним компанії УНТК, яка першою потрапила під взяття проб.
Наміри посилити контроль за відвантаженням водою з Констанци викликали нерозуміння на ринку, а також у румунських трейдерів і влади, які відкидають будь-яку ймовірність потрапляння у порт пального невизначеного або російського походження.
Режим посиленого контролю за баржами з румунських і грузинських портів було введено Енергомитницею з 10 червня на вимогу Служби безпеки України. Він передбачає відбір проб нафтопродуктів, через що вантаж затримується на два тижні й більше. Раніше такі заходи припинили імпорт з Туреччини, Болгарії й Молдови.
Останнім часом імпорт із південного напрямку — центральна тема обговорення на паливному ринку через неринкове ціноутворення й демпінг з боку великої кількості невідомих операторів. Першою з версій виникнення низьких цін є імпорт пального невідомого походження з подальшою фальсифікацією документів. Другою – здобуття неринкової переваги шляхом використання схем з ухиляння від оподаткування при реалізації в Україні.
Як повідомило enkorr джерело у правоохоронних органах, з-під посиленого контролю виведено лише ресурс, що прямує в Україну з порту «Констанца» напряму. Водночас відбори проб лишаються актуальними для суден, які проводили операції STS (ship to ship).
Разом з тим, зі слів учасників ринку, відстежити наявність операцій STS на шляху судна майже неможливо. «Ніхто притомний не фіксуватиме STS у документах, тому судно завжди прийде ніби напряму», — вважає один із трейдерів.
Як зазначають європейські аналітики, незадокументована перевалка нафтопродуктів за допомогою «тіньового» флоту, послугами якого користується рф, — найбільша проблема, що ускладнює ідентифікацію російського пального на світовому ринку. Як констатував під час виступу на Petroleum Ukraine 2024 голова команди CREA з європейсько-російської політики та енергетики Ісаак Леві, STS лишається найбільшим шляхом стирання російського походження нафтопродуктів через реальне або фіктивне змішування. При цьому тільки 63% операцій STS з перевалки російської нафти й нафтопродуктів виконується підзвітними танкерами, що застраховані у країнах ЄС чи G7.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти