У початок

Низькі ціни й відкриті кордони: імпорт ДП з Польщі й Литви у січні зріс

У січні обсяги імпорту дизельного пального в Україну скоротилися на 6%, до 481 тис. тонн, свідчать дані Консалтингової групи «А-95». Головною причиною зменшення постачань стала низька активність ринку на початку року через новорічні свята, внаслідок чого компанії не планували відправлення на цей період. На динаміку постачань певною мірою також впливали блокування польсько-українського кордону в першій половині січня.

Скорочення січневих обсягів імпорту відбулося за рахунок зменшення постачань морського ресурсу. В умовах низького попиту в першій половині місяця трейдери воліли не везти багато продукту, щоб уникнути демереджів і від’ємної маржі в продажах. Минулого місяця по воді в Україну надійшло 143,6 тис. тонн дизпального, це на 31% менше за грудневі обсяги.

Постачання дизелю у вагонах у січні зросли на 16%, до 196,4 тис. тонн. Це рекордний показник із січня 2023 року. Попит на залізничний ресурс зростає з осені минулого року, коли автомобільний імпорт через черги і страйки почав буксувати. Якщо в жовтні дизпальне залізничним транспортом імпортували 12 компаній, то в січні було вже 18 компаній-отримувачів. «У січні ми замовили свої перші 16 вагонів», — зазначає представник мережі, яка раніше возила імпортне пальне винятково автотранспортом.

Автомобільний імпорт дизпального збільшився вперше з вересня минулого року. У січні у паливовозах українські компанії розмитнили 93,6 тис. тонн продукту, це на 7% більше порівняно з груднем. Зростання відбулося за рахунок активізації відвантажень із західного напрямку, тоді як з південних базисів надходження дизелю машинами зменшилися.

У середині січня польські перевізники зняли блокаду з польсько-українського кордону, що прискорило доставку палива з Польщі й країн Балтії.

Найбільше зростання відвантажень дизелю спостерігалося з Литви, у січні автомобільний імпорт звідти збільшився з 17,5 тис. тонн до 32,5 тис. тонн. Утім, збільшенню надходжень продукту з Литви сприяли не лише відкриті кордони. У середині січня премії на автомобільні партії продукту на терміналах Orlen Lietuva трималися на рівнях $26-40/т до котирувань, це дозволяло українським компаніям купувати дешевше, ніж у Польщі.

З польських базисів дизпальне в авто також їхало жвавіше, ніж у грудні. Минулого місяця автомобільний імпорт продукту з Польщі збільшився на 14%, до 13 тис. тонн. «Нових продажів в авто поки що небагато, але клієнти хоча б почали активніше вивозити з нафтобаз придбані раніше партії», — розповідав великий польський постачальник наприкінці січня.

Відвантаження дизпального автомобільним транспортом з Румунії в січні зменшилися з 44,4 тис. тонн до 35,9 тис. тонн. Головним чинником зменшення постачань було зниження попиту на пальне на півдні України. Крім того, у січні обсяги премій для автомобільних партій дизелю на румунських базисах були на $5-15/т вищими за грудневі, що позначилося на привабливості постачань із цього напрямку.

У лютому структура постачань імпортного дизельного пального вчергове може змінитися. На зміну польським перевізникам прийшли польські фермери, які 9 лютого почали блокувати КПП на польсько-українському кордоні. Цей чинник може пригальмувати автомобільні продажі палива з польських і балтійських базисів і сприяти подальшому зростанню попиту на залізничні перевезення. 

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти