Націоналізація «Укрнафти» була правильним кроком. Таке переконання у своїй авторській колонці висловив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, який аналізує інтерв'ю звільненого голови правління «Укрнафти» Олега Геза.
«Рішення про націоналізацію було правильним. По-перше, не можна грабувати країну під час війни. По-друге, країні потрібен власний оператор для забезпечення потреб армії в пальному. Обидві задачі наразі виконано», — вважає експерт.
На його погляд, націоналізацію було викликано фактичним грабунком компанії її міноритарним акціонером — групою «Приват», — який контролює менеджмент компанії протягом 20 років.
Зі слів Сергія Куюна, вся господарська діяльність «Укрнафти» була зав’язана на компанії «Привату».
«Закупівля нафтопродуктів, їх транспортування бензовозами на АЗС, реалізація. Постачання матеріально-технічних ресурсів, зокрема електроенергії. Викуп майже 100% продукції «Укрнафти». Це класичний «приватівський» кокон, він же паралельний профіт-центр», — пише експерт.
При цьому фінансовою сферою «Укрнафти», як зазначає С.Куюн, опікувався, «Приватбанк», поки його також не націоналізували.
«Не знаю, які там зв'язки у приватівців із банком «Південний», якому доручили обслуговування «Укрнафти», але за фактом як агент він продовжив виконувати всі ті ж функції з висмоктування грошей. З того, що вже можна побачити, – завищена вдвічі ставка еквайрингу (комісія банку за карткові розрахунки на АЗС)», — пояснив він.
Після націоналізації рахунки «Укрнафти» вже в держбанках і економія на еквайрингу, за розрахунками експерта, складе у поточному році до 100 млн грн.
Стосовно забезпечення мережі «Укрнафти» пальним експерт наголошує, що саме через залежність від одного постачальника й перевізника нафтопродуктів заправки компанії зупинились.
«Приват» просто відмовився постачати пальне попри всі наявні договори. Та й грець би з ним, але у компанії не виявилось ані бензовозів, ані нафтобаз, щоб оперативно повезти пальне на станції… Стратегічно важливе підприємство, з мобілізаційним завданням, зупинилося», — каже Куюн.
Компанія була змушена екстрено шукати пальне й транспорт, що призвело до нових відкриттів.
«Виявилось, що ринковий тариф удвічі менший, ніж виставляли «надійні» партнери, – 1 700 проти 4 000 грн за тонну перевезень. Знаєте, скільки це в коштах? Понад 650 млн грн на рік!» — підрахував Куюн.
Зараз, з його слів, компанія хоче купити 100 машин за ціною 5-6 млн грн за одиницю.
«Тобто, вони відіб’ються за рік! А головне – державна компанія не залежатиме у перевезеннях ні від кого! Погодьтесь, важлива, а точніше, необхідна умова для постачальника Міноборони», — зазначає експерт.
З його слів, еквайринг, транспортування, комісії за збут пального – це все дрібниці, які проте показують найважливіше – доїли «Укрнафту» всюди, де тільки було можливо.
«Доїли за різних президентів, прем'єрів, голів НАКу. При цьому не нехтували нічим. Й війна цього теж не змінила. А тепер можете собі уявити, що відбувалося на ключових напрямах – продажу нафти й газу? 40 млрд грн – це те, що озвучило БЕБ, і тільки за 2022 рік. На паперах нафта й нафтопродукти начебто є, а фізично знайти їх не можуть. (На «Укртатнафті» навіть папери знайти не можуть)», — пише він.
Очільник «А-95» акцентує, що наразі новий менеджмент перекрив чимало схем виведення прибутку з «Укрнафти» і в повному обсязі виконує завдання забезпечення армії пальним.
Нагадаємо, на початку листопада 2022 року влада України на основі закону «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», а також низки наказів Верховного головнокомандувача ЗСУ прийняла рішення про примусове відчуження у власність держави акцій кількох стратегічно важливих підприємства, серед яких — ПАТ «Укрнафта» і ПАТ «Укртатнафта», які раніше контролювала група «Приват» та інші приватні акціонери.
7 листопада Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ухвалила це рішення.
Після цього у ПАТ «Укрнафта» і ПАТ «Укртатнафта» було змінено склад наглядових рад. Згодом керівником «Укрнафти» й «Укртатнафти» було призначено Сергія Корецького.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти