Більшість мереж АЗС продовжують платити зарплати своїм працівникам у «конвертах», через що державний бюджет втрачає понад 7 млрд податкових надходжень щорічно.
Про це свідчить аналіз сплати ПДФО і ЄСВ десятком найбільших українських мереж за кількістю АЗС, який представив директор Консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн у своїй авторській колонці «Конверт» живий!».
Зокрема, за підрахунками експерта, середні офіційні зарплати у більшості мереж АЗС в рази нижчі, ніж у великих компаній, які суттєво підвищили оклади минулого року. Лідери — ОККО і UPG, які протягом 2023 року підняли своїм співробітникам оклади на 31-43% й на кінець року платили в середньому по 25 200 грн на місяць.
«Об’єктивне уявлення про реальний середній рівень зарплат на паливному ринку дають показники AMIC і Shell: у 2023 році оклади були трохи вищими за 20 000 грн на місяць, або близько 16 500 грн «на руки», — пише Куюн, зазначаючи, що на кінець року середній оклад в AMIC становив уже 22 500 грн/міс.
За даними експерта, щоб потрапити у першу п’ятірку, мережі WOG довелося протягом року підняти зарплати на 82%, відрахування ПДФО і ЄСВ за рік зросли на 70 млн грн на квартал.
Персонал другої п'ятірки мереж – Avantage 7, «БРСМ», KLO, VST, Motto – на папері отримує значно менше заробітної плати, ніж у лідерів ринку.
«Хтось вірить у те, що роботяга на Avantage 7 заробляє вдвічі менше, ніж на UPG чи ОККО? Він менше їсть чи у нього безплатний проїзд у громадському транспорті? Але Avantage хоч старався – зростання «офіційки» на 80% за рік. Тоді як у «БРСМ» за рік зарплати майже не змінилися й на кінець року були втричі нижчими за лідерів – 7 000 грн на місяць! І це ж, зауважимо, середні! Тобто є ентузіасти, які виживають за 5000», — пише Куюн.
«Найбільш лояльний до своїх роботодавців персонал працює у KLO – 5 800 грн на місяць. Зазначимо, що станції цієї мережі розташовані винятково у Києві й області, де доходи максимальні по країні», — додав він.
Разом із цим, як свідчать дані за попередні квартали, в абсолютній більшості регіональних мереж офіційні ставки не перевищують 10 000 грн/міс., що, на переконання експерта, є очевидною картиною оптимізації ПДФО і ЄСВ.
«За моїми розрахунками, тій же «БРСМ» необхідно доплачувати робітникам «живими» грошима 41 млн грн, Avantage – під 10 млн на місяць. Якщо «білими», то треба було б заплатити близько 20 млн ПДФО і ЄСВ. Якщо виходити в кеш через необліковану готівку на АЗС і податкові ями, то втратиш максимум 5 млн. По року дуже суттєва «економія», тільки ці дві зазначені мережі «наоптимізували» на зарплатних податках понад 180 млн грн», – зазначив Куюн.
Якщо припустити, що фактично всі мережі платять працівникам схожі зарплати, то втрати держбюджету від несплаченого ПДФО і ЄСВ сягають 7 млрд грн на рік, підрахував експерт.
Нагадаємо, раніше Консалтингова група «А-95» провела дослідження рівня сплати операційних податків 2023 року найбільшими автозаправними мережами України у розрахунку на один літр реалізованого пального. З його результатами можна ознайомитися за посиланням.
На переконання Сергія Куюна, підвищити ефективність збору податків з операторів ринку нафтопродуктів, які офіційно декларують безприбутковість або мінімальний прибуток, можна завдяки об’єднанню зусиль податківців і громадського сектору.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти