Тиждень був сповненим емоцій. Сім днів усі чекали чарівного листа на Енергомитницю, який мав розблокувати постачання з Констанци. На цьому тлі ринок помітно підсушило, а дехто вже почав відверто панікувати через нестачу пропозицій. Але все скінчилось хепіендом: румунів розблокували, а угорці, подобається це нам чи ні, отримали на рік виняток з американських санкцій.
На жаль, найгірший прогноз збувся.
«Відверто буде питання з забезпеченням нафтопродуктами в осінньо-зимовий період. У червні нам остаточно поховали Кременчуцький НПЗ, ми встояли, ніхто не помітив, бо маємо розгалужену систему імпорту. Але зараз ми почали своїми руками її рубати. 25% – це не жарти. Без подробиць, але нам нема чим замістити такий обсяг, хто б там що не казав», – попереджали експерти напередодні антирумунських санкцій.
Але ніхто не міг передбачити той обсяг проблем, який накрив ринок у жовтні. Зупинка постачань зі Словаччини, з Литви й просідання залізничного імпорту внаслідок перевантаження плюс триваюча відсутність Кременчука – ось жовтневий рецепт «дизельної» посухи. До цього додамо колапс на сербському напрямку, де антиросійські санкції зупинили місцевий НПЗ (оціночно потреба 200 тис. т дизпального на місяць) і активність того ж MOL, який почав скуповувати пальне в Польщі. Тобто ці напрямки створили додатковий попит на традиційних для України ринках постачання.
Чутки про відкриття Констанци були ще напередодні 1 листопада, через що трейдери почали контрактувати обсяги. Відповідно під кінець тижня на пунктах пропуску назбиралось чимало партій, які застрягли в очікуванні міфічного листа на Енергомитницю. Проте тепер ці партії вочевидь швидко потраплять на ринок і знизять градус напруги. За деякими оцінками, тільки залізницею може заїхати від 20 до 35 тис. т додаткового пального.
Щодо постачань по Дунаю, то вони ускладнюються зниженням пропозицій барж, велика частина яких поїхала у Сербію.
Крім того, на темпах надходження пального з Румунії може позначитись зниження пропускної спроможності Сулінського каналу з 1 листопада до 2 суден у ранковий час. З чуток, у грудні ця цифра може опуститися до 1. За наявними даними, станом на 5 листопада канал не працював 2 з 5 днів листопада.
З Греції, де на листопад було законтрактовано щонайменше 30 танкерних партій, пальне заходить із затримками через погодні умови. Збільшити кількість надходжень з країни не дає відсутність вільних танкерів.
«Знайти танкер на споті нереально», — розповів один із трейдерів.
Аналогічно йде з затримками пальне з Туреччини.
Тим часом минулого тижня водою надійшло 73 тис. т пального, що є найбільшим показником за останні п’ять тижнів. Тут були всі, хто й зазвичай: AGTG, «Рушники», «Пейд» і нове обличчя з кропивницькою пропискою «Трейд опт ресурс».
Відчутно посилився брак пального на заході. ORLEN Lietuva відновив відвантаження залізницею, залишивши обмеження для автопартій. Як розповіли на ринку, завод відхилив запит на додаткові обсяги. Минулого тижня бензовозами було імпортовано 6,5 тис. т дизелю з Литви, коли ще в серпні це було 9,4 тис. т.
Залишається обмеженим і ресурс зі Словаччини. Як стало відомо, у листопаді по трубі планується імпортувати близько 20 тис. т, що на 62% менше, ніж у вересні. У разі такої «прокачки» це стане найменшим обсягом з травня 2023 року.
Цікаво буде поспостерігати за залізничними постачаннями з Румунії. Через дефіцит інтерес до напрямку зріс, дехто з трейдерів планує довгострокові програми. А поки попри простої на початку листопада вже приїхали «Пейд», «АТ Енерго Трейд» і «Мартін Трейд».
Дизель з Польщі хоч і їде, але попит на нього вищий. З 27 жовтня по 2 листопада звідти було привезено 62,9 тис. т пального — історично один із найбільших показників (більше було тільки в середині жовтня: 71,2 тис. т).
Однією з причин дефіциту дизелю на заході окремі трейдери вважають недостатню кількість водіїв.
«Хотілось би більше привезти: машини є, але водіїв немає. Крім того, обмежена пропускна спроможність і по залізниці», — розповів один із західних трейдерів.
Інший зазначив, що можна було б додати 1-2 потяги, але це максимум, що потягне залізниця.
Усі ці обмеження наклалися на здорожчання зовнішнього ринку. Згідно з Investing.com, 7 листопада ф’ючерси на газойль на Лондонській біржі зросли до $800/т. З початку тижня ICE Gasoil додав $74,5/т, або 3,14 грн/л.
Як повідомляв enkorr, однією з причин різкого зростання газойлю є зупинка експорту нафтопродуктів через порт «туапсе», який зазнав атаки безпілотних літальних апаратів (БпЛА) 2 листопада. Крім того, тиск на ринок регіону чинить Сербія, яка потребує близько 200 тис. т дизпального після зупинки місцевого НПЗ внаслідок антиросійських санкцій.
Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», з 3 по 7 листопада середня гуртова ціна на дизель зросла на 2,64 грн/л, до 52,85 грн/л. Станом на першу половину дня на півдні озвучувалися ціни 50,50-51,3 грн/л, на заході — 51,30-52,40 грн/л («Мартін Трейд», ЗПЕК). Ресурс на напрямках обмежений.
Наразі трейдери не беруться прогнозувати, що буде з цінами на пальне найближчим часом.
«На листопад ринок законтрактував більше, ніж у жовтні. Але через логістичні проблеми ресурсу менше. Очікував, що цього тижня ситуація вирівняється, але ні. Треба ще зачекати. Загалом ситуація не критична. Ринок наповниться, але для цього потрібно трохи більше часу», — зазначив засновник компанії «Мартін Трейд» Володимир Порайко.
Проте, схоже, є ясність стосовно роздробу: там зростання неминуче.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти